۱۴ کشته و ۱۷ زخمی در حمام خون «سن برناردینو»

عامل تیراندازی در کالیفرنیا چندین سفر به عربستان داشته است

حالا دیگر خود ‌‌آمریکایی‌ها هم می‌دانند تلاش‌های گاه و بیگاه برای پایان دادن به تجارت آزادانه اسلحه در این کشور به دلیل حمایت کارتل‌های تجاری و جمهوریخواهان حامی‌شان هرگز به نتیجه نخواهد رسید. از این‌رو آنها هرازگاهی خود را آماده شنیدن خبر کشتار دیگری در یکی از شهرها و ایالت‌ها می‌کنند و فقط امیدوارند هر بار یکی از عزیزان و نزدیکانشان جزو قربانیان این حوادث نباشد.
کد خبر: ۸۴۳۵۷۱
ناقوس کشتارهای مرگبار در آمریکا

این در حالی است که آمارهای رسمی می‌گوید طی ده ماه گذشته بیش از 300 تیراندازی مرگبار در این کشور اتفاق افتاده است و مقامات رسمی کشور نیز در برابر تکرار این حوادث مرگبار چاره‌ای جز «استیصال» ندارند؛ همان حس و حال بیشتر مردم آمریکا نسبت به این پدیده که از زبان باراک اوباما نیز شنیده شد. او پس از حادثه تیراندازی هفته گذشته در مدرسه‌ای در ایالت اورگان گفت: به نظر می‌رسد وقوع چنین حوادثی برای مردم و جامعه آمریکا عادی شده‌ است.

20 آوریل 1999 / دبیرستان کلمباین ایالت کلرادو

دبیرستان کلمباین در منطقه جفرسون ایالت کلرادو، یکی دیگر از مدارسی بود که شاگردانش قربانی نبود قانونی مشخص در زمینه حمل سلاح گرم در آمریکا شدند. دو نفر از دانش‌آموزان این مدرسه به نام‌های اریک هریس و دایلان کلیبولد با سلاح‌های خودکار و نیمه‌خودکاری که داشتند، وارد یکی از کلاس‌ها شدند و 12 دانش‌آموز و یک معلم را به قتل رساندند. این دو نفر نیز خودکشی را برای پایان دادن به زندگی خود انتخاب کردند. اگرچه دلیل خاصی برای این کار آنها پیدا نشد، اما جست‌وجوی دستنوشته‌هایشان نشان داد احتمالا قصد داشته‌اند با دیگر تیراندازی‌های انجام شده در مدارس آمریکا رکورد بزنند!

16 اکتبر 1991 / کافه لوبی ایالت تگزاس

افرادی که در آن روز، برای فراغت از خستگی‌های روزانه به کافه لوبی در شهر کیلن ایالت تگزاس رفته بودند، هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند شاهد تلخ‌ترین اتفاق زندگی‌شان باشند. اواسط همین روز، فردی با خودروی پیکاپ وارد این کافه شد و پس از شکستن شیشه‌ها، شروع به تیراندازی بی‌هدف به سمت افراد حاضر کرد. در همین تیراندازی، 22 نفر کشته و نزدیک به 30 نفر زخمی شدند. عامل این حادثه فردی 35 ساله به نام جورج هونارد بود که پس از خودکشی، احتمال دادند نفرت او از زنان دلیل ارتکاب جنایت بوده باشد. این خونبار‌ترین حادثه تیراندازی در آمریکا بود که در مکانی غیر از مدرسه اتفاق افتاد.

3 آوریل 2009 / مرکز آموزش مهاجران ایالت نیویورک

در این روز جیورلی وونگ، شهروند ویتنامی‌تبار و 41 ساله مقیم آمریکا وارد مرکز آموزش مهاجران در شهر برایتون ایالت نیویورک شد. او تا چند ماه قبل در حال آموزش زبان انگلیسی در همین مرکز بود، اما کمتر فردی فکر می‌کرد مراجعه دوباره او حادثه‌ای تلخ را رقم بزند.

او با سلاح‌هایی که به همراه داشت به سمت دانش‌آموزان و معلمان این مرکز آتش گشود و مرگ 13 نفر را رقم زد. او نیز همچون بسیاری از عاملان این حوادث، در پایان این تیراندازی خودکشی کرد. این حادثه خونبارترین حادثه در نیویورک پس از اتفاقات 11 سپتامبر سال 2001 تلقی می‌شد.

14 دسامبر 2012 / مدرسه سندی‌هوک ایالت کانکتی‌کات

بی‌شک یکی از دردناک‌ترین حوادث تیراندازی در تاریخ آمریکا در این روز اتفاق افتاد. قربانیان کم‌سن و سال این حادثه باعث دردناک‌تر شدن آن شد. آن روز، آدام لانزای 20 ساله وارد مدرسه سندی هوک در شهر نیوتون ایالت کانکتی کات آمریکا شد و با گشودن آتش، مرگ 27 نفر را رقم زد. 20 نفر از قربانیان حادثه کودکان کمتر از 12 سال بودند. لانزا در پایان جنایت، با شلیک گلوله به سر خود، به زندگی‌اش پایان داد. این اتفاق خونبار‌ترین حادثه تیراندازی در مدارس آمریکا در تاریخ این کشور به حساب می‌آید. بعد از آن،‌ بحث و مجادله برای کنترل سلاح شدت بیشتری به خود گرفت، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

1 اکتبر 2015 / دانشکده اومپاک ایالت اورگان

تازه‌ترین نمونه تیراندازی‌هایی که این‌بار نیز در یک مرکز آموزشی اتفاق افتاد. فردی 26 ساله به نام کریستوفر هارپر با شلیک به سمت دانشجویان و معلمان در دانشکده اومپاک در منطقه رزبرگ ایالت اورگان، مرگ 10 نفر و زخمی شدن 9 نفر را رقم زد. معدود اطلاعات به دست آمده از این فرد، آن است که صاحب 14 قبضه سلاح گرم به صورت قانونی بوده است. هنوز دلیل این جنایت مشخص نشده، اما تعدادی از شاهدان می‌گویند هارپر در زمان جنایت از مسیحی بودن قربانیان سوال می‌پرسید و سپس به سمت آنها آتش می‌گشود.

16 آوریل 2007 / دانشکده پلی‌تکنیک ایالت ویرجینیا

کمپ دانشجویان دانشکده پلی‌تکنیک در شهر بلکس بورگ در ایالت ویرجینیا، شاهد اتفاقی بوده که بسیار درناک است مرگبار‌ترین حادثه تیراندازی در تاریخ آمریکا توسط یک نفر. آن نفر سئونگ هو چوئیی 23 ساله و دانشجوی سال آخر این دانشکده بود که در فاصله دو ساعت با شلیک به سمت دانشجوان، مرگ 32 نفر و زخمی شدن 17 نفر دیگر را موجب شد. این دانشجوی کره‌ای پس از دومین حمله به زندگی خود پایان داد. در تحقیقات مشخص شد قاتل از اختلالات عصبی رنج می‌برده است.

20 جولای 2012 / سالن سینما ایالت کلرادو

ساکنان شهر آئورو در ایالت کلرادو به یکی از سالن‌های سینما در این شهر رفته بودند تا تازه‌ترین فیلم بتمن را مشاهده کنند، اما جیمز هولمز 24 ساله رویای تعدادی از آنها را بر باد داد. جیمز پس از 20 دقیقه از شروع فیلم، سالن سینما را ترک کرد و حدود نیم ساعت بعد در حالی که سلاح بر دست داشت و ماسکی بر صورتش زده بود، از در پشتی وارد و شروع به شلیک کرد. نتیجه، کشته شدن 12 نفر و زخمی شدن 58 نفر شد. چند ساعت بعد،‌ هولمز در بیرون سالن و در حالی که به آرامی در ماشین‌اش نشسته بود، دستگیر شد. چند ماه بعد، دادگاه او را به دلیل وجود نشانه‌های بیماری روانی به حبس ابد محکوم کرد.

حسین خلیلی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها