مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی اقتصادمسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نیاز سالانه مسکن که سالانه بالغ بر یک میلیون واحد مسکونی برآورد شده است گفت: این حجم از نیاز تا 11 سال آینده تداوم خواهد داشت.
کد خبر: ۸۴۳۵۰۲
تداوم کمبود مسکن تا 11 سال آینده

با شروع فصل تابستان که امیدبخش بازار مسکن است، نه‌تنها بازار خرید و فروش بلکه بازار ساخت‌وساز مسکن نیز رونق نگرفت، به گونه‌ای که برخی فعالان بازار می‌گویند در حال حاضر تعداد زیادی مواد و مصالح ساختمانی در انبار‌ها ذخیره شده و سرمایه‌گذاران راغب به حضور در بازار نیستند، در این میان برخی می‌گویند که دیگر زمان سرمایه‌گذاری در مسکن به سر آمده است.

در این رابطه نیز مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصادمسکن به اقتصادنیوز گفت: براساس مطالعات طرح جامع مسکن، از سال جاری تا سال ۱۴۰۵ که حدود ۱۱ سال به طول می‌انجامد، باید سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی تولید شود که در مجموع به حدود ۱۱ میلیون واحد مسکونی بالغ می‌شود و متناسب با این نیاز به مسکن در این مدت، مصالح ساختمانی در بخش ساخت و ساز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

علی چگینی افزود: در برنامه‌های طرح جامع مسکن، نیاز سالانه بخش مسکن به تخریب، نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده و جبران کمبود مسکن تقسیم شده است. (یک میلیون واحد سالانه) در کنار برنامه‌های جامع ساخت و ساز مسکن توجه به رشد جمعیت و نیاز مسکن نیز دارای اهمیت است.

به گفته وی، پتانسیل نیاز سالانه مسکن، انبار شدن مصالح ساختمانی را منتقی خواهد کرد.

وی اضافه کرد:در این میان توجه به تولید تکنولوژیکال مصالح ساختمانی، نیازهای جهانی و گرایش به افق‌های صادراتی و... می‌تواند برای جلوگیری از انبارشدن مصالح ساختمانی در دوران رکود یا حتی در رفع نیاز به ساخت‌وسازهای دیگر مؤثر باشد. البته برخی مصالح ساختمانی سنگین با محدودیت حمل‌ونقل مواجه هستند، اما در صورت وجود بازار صادرات امکان پوشش کشورهای منطقه در بخش مصالح ساختمانی سبک‌تر فراهم خواهد بود.

چگینی اظهار کرد: این امر، رویکرد خوبی است که به زمینه‌های ساخت و ساز و صادرات مصالح ساختمانی جهانی بیندیشیم و تکنولوژی ساخت به سمت استانداردسازی و سبک‌سازی مصالح پیش روند. اما اینکه فضای تولید مسکن در کشور بسته خواهد شد، چندان صحیح نیست، چرا که ساخت و ساز حتی اگر با کاهش مواجه باشد، متوقف نخواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه به هرحال در طول این ۱۱ سال همه این تولیدکنندگان نیاز به گردش مالی دارند تا درآمد کسب کنند و هزینه مواد تولید شده خود را به دست آورند، چه راهکاری برای افزایش تولید وجود دارد تا این چرخه مالی در میان تولیدگنندگان مصالح ساختمانی به گردش افتد، اظهار کرد: گرچه در حال حاضر تولید کاهش یافته است اما در یکی دو سال گذشته ظرفیت تولید به دلیل ساخت و سازهای مسکن مهر بالا و تقاضای مصالح افزایش یافته بود، اما اکنون با کاهش حجم ساخت و ساز مسکن مواجه هستیم.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی اقتصادمسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به نیاز سالانه مسکن که سالانه بالغ بر یک میلیون واحد مسکونی برآورد شده است، به نظر می‌رسد بخش مسکن به تدریج از رکود فعلی خارج خواهد شد و این حجم از نیاز که تا 11 سال آینده تداوم خواهد داشت، نیاز به مصالح ساختمانی زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی معتقد است: در افق دید تولید مسکن در کشور، باید علاوه بر حرکت به سمت استانداردسازی بین‌المللی تولید و ورود به بازارهای بین‌المللی، بخشی از مصالح نیز در بازارهای بین‌المللی به فروش رسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها