بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر خودروها به سوی هیبریدی شدن ارزش دارد

آنچه از خودروهای هیبریدی انتظار دارید

سال 2000 میلادی شرکت خودروسازی تویوتا، پریوس ـ خودروی هیبریدی که با باتری و موتور بنزینی کار می‌کند ـ را به دنیا معرفی کرد. این خودرو علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، با مصرف کم بنزین، گازهای آلوده‌کننده کمتری به جو زمین وارد می‌کرد. این خودرو با ورودش به صنعت حمل و نقل، دنیای جدیدی را پیش رو قرار داد.
کد خبر: ۸۴۲۷۳۹
آنچه از خودروهای هیبریدی انتظار دارید

اما پریوس اولین خودروی هیبریدی نبود. در حقیقت فردیناند پورشه اولین بار سال 1900 ایده ساخت چنین خودروهایی را مطرح کرده بود. او سازنده «وی دبلیو بیتلز» و موسس خودروسازی پورشه است و الکتروموبیل لونر ـ پورشه را به نمایشگاه پاریس آورد. این خودروی ابتدایی با باتری کار می‌کرد، اما بعدها، پورشه به آن موتوری اضافه کرد که شارژ مجدد باتری‌ها را انجام می‌داد.

ایده خودروهای هیبریدی در دهه‌های بعد نیز روی برخی خودروها پیاده شد، اما در قرن بعد، یعنی سال 2000 بود که بالاخره خودروی هیبریدی موفق پریوس تویوتا به بازار معرفی شد. بالارفتن قیمت بنزین به شرکت سازنده پریوس انگیزه تولید بیشتر این خودروها را داد و بویژه آمریکایی‌ها که مصرف بنزین‌شان بسیار بالا بود، از این خودرو استقبال کردند. اروپایی‌ها هم که به گردش‌های کوتاه علاقه‌مند هستند به تدریج سراغ این نوع خودروها رفتند، اما از آنجا که این روزها مسافتی که خودروهای هیبریدی طی می‌کنند بیشتر از گذشته شده است به سختی می‌توان آن را نادیده گرفت. در این مقاله نتیجه آزمایش دو نمونه از محبوب‌ترین مدل‌های خودروی هیبریدی شامل خودروهای شاسی بلند و شرکتی که به زودی وارد بازار می‌شود، آورده شده است.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

خودروی شاسی بلند میتسوبیشی اوتلندر PHEV با دیگر خودروهای شاسی بلند چهارچرخ محرک تفاوت دارد. در این خودروی نسبتا بزرگ با ظاهری شیک و زیبا، دو موتور الکتریکی و بنزینی قرار دارد که به یکدیگر متصل شده‌اند. موتور این خودرو در هر 240 کیلومتر، تقریبا 5‌‌‌/‌‌‌4 لیتر بنزین مصرف می‌کند و فقط 44 گرم دی‌اکسیدکربن، کمتر از خودروی جدید فورد فیستا به هوا منتشر می‌کند.

موتور الکتریکی این خودرو صرفا آن را اقتصادی و به صرفه نکرده است؛ بلکه نیروی حرکت سریع آن از صفر تا 32 کیلومتر در ساعت در خودرویی با این اندازه و جثه بسیار خوب و تند و تیز است. در حقیقت شما می‌توانید فقط با استفاده از باتری‌های خودرو حدود 52 کیلومتر (البته در عمل اندکی کمتر) برانید. باتری‌های خودرو را هم می‌توانید با متصل کردن سیم خودرو به پورت مخصوص دوباره شارژ کنید. اگرچه موتور بنزینی در تعطیلات آخر هفته امکان طی مسافتی طولانی‌تر را به شما می‌دهد، اما بسیاری از افراد با استفاده از باتری‌ها می‌توانند بیشتر سفرها را به راحتی انجام دهند. در ضمن می‌توان با استفاده از موتور خود خودرو، باتری‌ها را شارژ کرد.

اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی هستید، میتسوبیشی اوتلندر PHEV گزینه مناسبی است. علاوه براین که در مصرف بنزین به صرفه و دوستدار محیط زیست پاک بوده و جادار و پرقدرت نیز هست. درست است که ظاهر بزرگش آن را به‌‌صرفه نشان نمی‌دهد، ولی وقتی از آن استفاده می‌کنید متوجه می‌شوید یک خودروی شاسی‌بلند مقرون به صرفه دارید که می‌توانید کل هفته را با هزینه‌ای کم با آن تردد کنید و آخر هفته هم برای سفر به مناطق خوش آب و هوای اطراف شهرتان، آن را پر از وسایل مورد نیاز کرده و از سفرتان لذت ببرید.

لکسوس آی‌اس 300 اچ

اگر علاقه‌ای به خودروی پریوس با آن سبک غیرمعمولش ندارید، ممکن است توجه به لکسوس ارزش داشته باشد. در حالی که خودروسازان خودروهای لوکس رقیب مانند بی.ام.دبلیو و مرسدس بنز به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها به خودروهای دیزلی روی آورده‌اند، سازنده لکسوس ـ شرکت تویوتا ـ روی خودروهای هیبریدی متمرکز شده است.

این خودرو با داشتن دو موتور، هر60 تا 80 کیلومتر مسافت، 5‌‌‌/‌‌‌4 لیتر بنزین مصرف می‌کند. البته تنها مشکل این است که رانندگی با این خودرو چنان لذتبخش است که فراموش می‌کنید خودرو قرار بوده سبز و طرفدار محیط‌زیست پاک باشد و کیلومترها در بزرگراه‌ها می‌رانید! صندلی‌ها بسیار راحت است و خودرو به نرمی حرکت می‌کند و وضعیت راننده عالی است. احساس می‌کنید نزدیک زمین هستید، گویی به جاده متصل شده‌اید، اما در عین حال چهار گوشه خودرویتان را هم به‌راحتی می‌بینید. تمام قطعات داخلی خودرو کوچک و ظریف بوده، طوری که احساس می‌کنید خودرو بسیار جادار است، اما این خودرو یک ضعف مهم دارد. برای چنین خودروی بسیار خوبی سیستم سرگرم‌کننده‌اش بسیار قدیمی است.

با این حال لکسوس ای‌اس 300 اچ، اولین خودروی هیبریدی است که بسیار خواستنی است و نشان می‌دهد فوایدی بسیار بیشتر از صرفا هیبریدی و مناسب محیط زیست و مقرون به‌صرفه بودن دارد.

منبع: Focus

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها