مدیر مسئول روزنامه جام جم در گفتگو با ایرنا؛

نقد منصفانه هیچگاه خط قرمز مطبوعات نبوده است

جان باختن بیش از ٥٠٠٠ نفر در منا که مقامات سعودی سعی داشتند با دروازه‌بانی خبری و تکنیک اطلاع‌رسانی قطره چکانی آن را در حد یک حادثه عادی تقلیل دهند، رفته رفته و با توجه به اطلاع‌رسانی رسانه‌های مستقل بویژه اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه، دقیق و شفاف شبکه‌های برون‌ مرزی و داخلی رسانه ملی ابعاد و عمق أن برای افکار عمومی جهان اسلام و جامعه جهانی بازشد و به این ترتیب مشخص شد آنچه که در منا رخ داده نه یک حادثه که فاجعه‌ای انسانی بود. فاجعه‌ای تلخ که به علت کوتاهی و کم‌کاری نیروهای امدادی و امنیتی عربستان به یک جنایت و جان باختن دست جمعی حجاج تبدیل شد.
کد خبر: ۸۴۱۶۵۱
وقتی معادله عوض می‌شود

فاجعه‌ای جنایت‌بار که در آن اتباع ٢٣ کشور شامل ١٨ کشور از ٥٧ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی قربانی شدند.

قربانیانی که اکثرا از اتباع پنج کشور بزرگ جهان اسلام یعنی ایران، مصر، نیجریه، پاکستان و به تعداد کمتری از اندونزی یعنی کشورهای عضو گروه دی- ‌هشت بودند.

طبیعی بود که در واکنش به این اتفاق فاجعه بار و بی کفایتی‌های مدیریتی پس ازآن مقامات ریاض همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند از امت اسلامی عذرخواهی می‌کردند، اما ظاهرا مقامات سعودی که به قربانی شدن انسان‌های بی‌گناه ناشی از سیاست‌های مداخله‌جویانه‌شان در سوریه، عراق، بحرین و یمن آن هم در همکاری مشترک با گروه‌های تروریستی عادت کرده‌اند سعی کردند موضوع را رفع و رجوع کرده و به روی خودشان نیاورند.

مقامات ریاض با زیرپاگذاشتن اخلاق اسلامی نه‌تنها مسئولیت خود به‌عنوان دولت میزبان و تعهدشان در حفظ امنیت حجاج را فراموش کردند که حتی به‌رغم احضار چندباره کاردارشان در تهران سعی کردند به بداخلاقی‌هایشان ادامه دهند.

در چنین وضعیتی رهبر انقلاب با موضع حکیمانه و مقتدرانه توجه مقامات سعودی را به عواقب سنگین سیاست‌های بی‌خردانه ریاض جلب کردند؛ أنجا که هشدار دادند، اندک بی‌احترامی به حجاج ایرانی و عمل نکردن دولت عربستان به وظایف خود در قبال بدن‌های مطهر موجب عکس‌العمل سخت و خشن ایران خواهد شد.

از اینجا بود که معادله عوض شد چون مقامات سعودی با وجود ورود جوان‌ترها به معادله قدرت با مراجعه به حافظه تاریخی‌شان به‌خاطر آوردند ایران همان کشوری است که در جنگ هشت ساله در برابر همه أنها و قدرت‌های بزرگ ایستاد و معادله را عوض کرد، پس أزموده را دوباره آزمودن خطاست خصوصا این‌که ایران امروز بسیار مقتدرتر از گذشته است، پس انعطاف نشان داده شروع به همکاری کردند یعنی پیام مقتدرانه ایران اسلامی دریافت شد.

لایه بعدی دریافت این پیام، پذیرش مسئولیت به‌عنوان دولت میزبان است ژاپنی‌ها در جریان سونامی سال 2011 که در آن برخی گردشگران خارجی جان باختند ضمن ابراز همدردی وتاسف، مسئولیت آن را با این‌که یک بلای طبیعی بود، پذیرفتند.

پس وظیفه دولت سعودی است که علاوه بر عذرخواهی نسبت به پیگیری حقوقی ماجرا و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و مجازات نیروهای بی‌کفایت خود اهتمام ورزد ، تا با توجه به کارنامه ضعیف‌شان در اداره مناسک عظیم حج، جهان اسلام در سال‌های آینده شاهد تکرار چنین فجایع تلخی نباشد.

دکتر مراد عنادی - مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها