بازار پوشاک کشور بتازگی دچار سه تحول مهم شده که بررسی آنها نشان می‌دهد بازار احتمالا درآینده‌ای نزدیک به نفع مصرف‌کننده عمل خواهد کرد. در بررسی تحول اول باید گفت برندهای معتبر خارجی پوشاک یا وارد بازار ایران شدند یا در حال ورود به بازار هستند. در تحول دوم این که متوسط سطح قیمت‌ پوشاک روبه کاهش است و درتحول سوم به این موضوع می‌رسیم که از ورود این برندهای جدید‌ در آینده نزدیک یک جنگ قیمتی رخ می‌دهد که همه نفع آن برای مصرف‌کننده ایرانی از جهت کیفی و قیمتی خواهد بود.
کد خبر: ۸۴۰۱۵۶
تحولات بازار پوشاک به نفع مصرف‌کننده

از سوی دیگر، بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت راه را برای ورود برندهای بیشتر باز کرده،گشایش نمایندگی‌های رسمی را تشویق و در نهایت عرضه پوشاک قاچاق و تقلبی را می‌گیرد. در این بخشنامه ضرورت ثبت واردکنندگان پوشاک خارجی مورد تاکید قرار گرفته و به توزیع‌کنندگان هم هشدار داده شده که باید به طرح ساماندهی بپیوندند. بر مبنای آن‌ واردکنندگان پوشاک خارجی باید نمایندگی‌های رسمی خود را در مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثبت برسانند.

چندی پیش هم محمد‌رضا نعمت‌زاده‌، وزیر صنعت، معدن و تجارت به صراحت به واردکنندگان و توزیع‌کنندگان پوشاک هشدار داد اگر بخواهند راه قبلی را ادامه دهند، حتما باید منتظر برخوردهای جدی این وزارتخانه و حتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشند. این یک واقعیت است که اکنون برخی پوشاک داخلی با اتیکت‌های خارجی به فروش می‌رسد، اما با اعمال نظارت بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت این تخلفات هم محدود خواهد شد که بازهم به نفع مصرف‌کننده ایرانی است.

از سوی دیگر، ورود نمایندگی‌های رسمی پوشاک باعث سرمایه‌گذاری آنان در بازار ایران واجرای برنامه‌های بازاریابی و فروش خواهد بود که در رقابت با دیگر برندها باعث می‌شود در کوتاه‌مدت کاهش قیمت‌ها را شاهد باشیم‌. به‌عبارت دیگر ورود برندهای بزرگ و رقابت آنها برای تصاحب سهم بازار باعث می‌شود کالاهای خود را با حداقل سود به فروش برسانند. همه این موضوعات به نفع مصرف‌کننده نهایی خواهد بود که از جنگ قیمتی برندها بهترین بهره را خواهد برد.

در این شرایط برندهای داخلی هم می‌توانند با قدرت بیشتری رقابت خود را با برندهای خارجی ادامه دهند. اگر برندهای خارجی به‌طور رسمی وارد شود هزینه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده که 9 درصد است را باید بپردازند که اعمال چنین شرایطی قدرت رقابت را بین تولید‌کنندگان داخلی و خارجی یکسان می‌کند.

محمد مروج حسینی

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها