ارائه اولین ارزیابی علمی از قیام بشر علیه خود

12 دستاوردی که به پایان جهان می‌انجامد

دانشمندان از کشف بزرگترین زنجیره آتشفشان های یک قاره در سراسر زمین آن هم در استرالیا خبر داده اند.
کد خبر: ۸۳۶۳۲۴
کشف بزرگترین زنجیره آتشفشانی جهان در استرالیا!

به گزارش مهر، استرالیا سرزمینی پهناور محسوب می شود که وقوع انبوهی از رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی از جمله آتش سوزی، سیل و افزایش دمای قابل توجه در آن دیگر چندان عجیب و غریب نیست و حالا باید عنوان «سرزمین دارای زنجیره عظیم آتشفشانی» را نیز به این مجموعه افزود.

در حال حاضر هیچ آتشفشان فعالی در استرالیا به چشم نمی خورد اما اگر تنها چند میلیون سال پیش به عقب بازگردیم چشم انداز زمین شناسی این قسمت از جهان چیزی بسیار متفاوت از زمان حال خواهد بود.

دانشمندان زمین شناس به تازگی متوجه شده اند که استرالیا خانه بزرگترین زنجیره کشف شده از آتشفشان ها در یک قاره در سراسر زمین محسوب می شود.

این زنجیره عرض قاره این کشور پهناور را طی کرده و در نواری به طول ۲ هزار کیلومتر تا جزیره تاسمانی نیز ادامه می یابد.

این زنجیره آتشفشانی در بازه زمانی ۹ تا ۳۳ میلیون سال پیش تشکیل شده است.

بر اساس کشف این دانشمندان، آتشفشانهایی که میلیونها سال پیش در این نقطه از جهان شکل گرفته و فعال بوده اند، با گذشت زمان فعالیت کمتری پیدا کرده و در نهایت فوران آنها متوقف شده است اما با ادامه تغییرات تکتونیکی درون زمینی، خط جدیدی از آتشفشانها شروع به فعالیت کرده و بدین ترتیب رقبای جدی برای آتشفشانهای قدیمی استرالیا ایجاد شده است.

اگرچه این زنجیره در نوع خود به عنوان طولانی ترین زنجیره آتشفشانی در یک قاره در سراسر زمین محسوب می شود اما در برابر زنجیره ۶ هزار کیلومتری اقیانوس آرام که به شکل گیری جزایر هاوایی منجر شده است حرف زیادی برای گفتن ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها