خراسان شمالی یکی از قطب‌های تولید دام و گوشت قرمز در کشور به‌شمار می‌آید؛ زیرا با داشتن افزون بر دو میلیون و 612 هزار رأس دام سبک از نژادهای مختلفی همچون کردی، مُغانی، آمیخته و افشاری و تولید سالانه 27 هزار و 700 تُن گوشت به لحاظ جمعیت دامی رتبه هفتم در کشور را داراست.
کد خبر: ۸۳۶۲۱۴
اصلاح نژاد گوسفند کردی در خراسان شمالی

وجود آب و هوای مناسب، از عوامل مهم گسترش دامپروری سنتی در این استان است که در سال‌های اخیر متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های متعدد و کمبود مراتع چرا، دامداران را به این فکر انداخته تا با اصلاح نژاد دام‌ها و جایگزین کردن دامپروری‌های صنعتی به جای سنتی درصدد افزایش تولیدات دامی خود برآیند. در این میان، وجود گوسفند کردی که نژادی مقاوم است، به عنوان ذخیره ژنتیک مقاوم برای اصلاح نژاد دام‌های این استان کاربرد به‌سزایی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم با اشاره به این‌که گوسفند کردی مقاوم‌ترین نژاد در برابر بیماری‌هاست، می‌گوید: این نژاد گوسفند به دلیل داشتن اندام و استخوان‌بندی درشت، برای پرواربندی مناسب بوده و یکی از نژادهای گوشتی و شیری مناسب به شمار می‌رود.

علی مبارکی مشکل اصلی دامپروری این استان را سنتی و معیشتی بودن آن دانسته و می‌افزاید: هم اکنون 90 تا 95 درصد دامپروری‌ها به صورت سنتی اداره می‌شود و تلاش ما بر این است که به سمت صنعتی شدن دامپروری‌ها پیش برویم و برای همین منظور 17 واحد صنعتی دام سبک برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده و در حال ساخت است. وی با بیان این‌که از سال 86 تحقیقات روی اصلاح نژاد گوسفند کردی برای افزایش بهره‌وری شروع شده است، بیان کرد: در مدت یک سال توانستیم از صد رأس گوسفند 127 بره زادآوری داشته باشیم.

فرماندار شهرستان شیروان نیز در این باره گفت: سال گذشته برای انجام تحقیقات 280 میلیون تومان اعتبار به این ایستگاه کمک شد که از این اعتبار 220 میلیون تومان آن تخصیص یافت، امسال نیز 300 میلیون تومان به این ایستگاه تحقیقاتی اختصاص یافته است.

صفایی افزود: با توجه به اهمیتی که گوسفند کردی در بخش دامپروری شهرستان شیروان دارد حمایت از ذخایر ژنتیک و کمک به تحقیقات در این خصوص از اولویت‌هاست.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به مزایای گوسفند کردی نسبت به دیگر نژادها گفت: با اصلاح نژاد دام‌ها و توزیع قوچ اصلاح شده نژاد کردی بین گله‌داران تلاش می‌کنیم گوسفند کردی را افزایش دهیم، اما به علت سنتی بودن اکثر دامپروری‌ها و آمیخته بودن نژاد گوناگون جمعیت آن روبه کاهش است.

احمد داوطلب در مورد ورود بخش خصوصی به پرورش دام در استان افزود: دامداری‌هایی هستند که گوسفند پرورش می‌دهند و قوچ اصلاح شده نژاد کردی برای گله‌های آنها از طریق ایستگاه پرورش دام شیروان تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و مقاوم بودن گوسفند کردی در کوهپیمایی، شیردهی، تولد بره‌هایی با جثه بزرگ و میزان چربی کمتر دامداران استان نیز خواهان برگرداندن نژاد کردی هستند.

برای تشویق دامداران و معرفی نژاد برتر بین دیگر نژاد‌ها نخستین جشنواره گوسفند کردی در سال 91 برگزار و با استقبال دامداران روبه‌رو شد. به گفته احمد داوطلب، هرچند درخواست شده این جشنواره هر دو سال یکبار برگزار شود، اما برگزاری چنین جشنواره‌هایی مستلزم تخصیص اعتبار است و تاکنون تمایلی به ادامه برگزاری آن ابراز نشده است.

عباس فتوره چی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
سلام وخسته نباشید لطف كنید در مورد چگونگی اصلاح نژاد كردی بیشتر توضیح دهید آیا مكان خاصی وجود دارد كه مشاهده حضوری انجام شود
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
سلام میخواستم بدونم یه دامداری 200راسی صنعتی درروستاهای اسفراین چقدرهزینه دارد اگر راهنمایی كنید ممنونم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها