پیروزی جرمی کوربین حادثه بسیار مهم، تاریخی و غیرقابل پیش‌بینی در تاریخ سیاسی انگلستان بود. کسی که به سمت دبیرکل حزب کارگر می‌رسد، تقریبا به‌عنوان شخص منتقد و چالش‌گر در بریتانیا معروف است و پیروزی وی نشان داده که هیچ چیزی در عرصه سیاست حتی در میان کشورهای پیشرفته قابل پیش‌بینی نیست.
کد خبر: ۸۳۶۲۰۸
حضور کوربین؛ نوید روزهای خاص در انگلستان

حزب کارگر در انتخابات می 2015 شکست بسیار مفتضحانه‌ای را خورد و حتی میلیبند استعفا کرد. تفرقه و اختلافی که میان حزب کارگر ایجاد شد، تصمیم‌گیری‌های این حزب در زمینه سیاست‌های داخلی و خارجی بریتانیا را دچار چالش کرد.

این در حالی است که بیش از 50 درصد اعضای حزب کارگر در یک اتفاق نادر فردی را انتخاب می‌کنند که پیشتر از سوی درصد بالایی از اعضای این حزب به صورت مستقیم و غیرمستقیم، به صورت روشن و غیرروشن، به صورت باز و بسته مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

کوربین بسیار ساده‌زیست است، نگاه مثبت و اصولی نسبت به اتفاقات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داخل بریتانیا دارد و مخالف سرسخت جنگی تونی بلر بود و بارها در جاهای مختلف از دنباله‌روی‌های بلر از سیاست جنگی آمریکا در محافل عمومی بریتانیا انتقاد کرده بود.

انتخاب اخیر کوربین نشان داد که هنوز چهره‌های مردمی و ساده در بریتانیا می‌توانند خیلی از پیش‌بینی‌های سیاسی را دچار تغییر کنند.

انتخاب ایشان به عنوان دبیرکل حزب کارگر اگر ماندگاری داشته باشد در روند سیاست‌های داخلی و خارجی بریتانیا و در صورتی که حزب کارگر بار دیگر بتواند به عنوان یک حزب غالب خود را نشان دهد، قطعا تاثیر گذار بوده، اما زمانبر است.

بعد از پیروزی چپ‌ها در سوئد امروز پیروزی جرمی کوربین به عنوان یک شخصیت سیاسی خاموش نشان می‌دهد که امکان دارد در خیلی از کشورهای اروپایی که از لحاظ سیاسی در موقعیت پایین‌تری از بریتانیا قرار دارند، شاهد تحولات غیرقابل پیش‌بینی باشیم.

جرمی کوربین به‌عنوان سیاستمداری که برخلاف برخی از اعضای حزب کارگر بریتانیا موضع چپگرایانه و سوسیالیست دارد.

در عرصه اقتصادی نگاهش به سمت ملی کردن برخی ارکان اقتصادی بریتانیا و نظارت بر گزینه‌های مالی است.

همواره بانک‌ها و موسسات مالی بریتانیا دچار یک آزادی خاص بودند و می‌توانستند مستقیم و غیرمستقیم بر سیاست‌های اقتصادی احزاب حاکم تاثیرگذار باشند.

قطعا در زمانی که کوربین به عنوان دبیرکل انتخاب شده است، نظارت بیشتری بر این موسسسات خواهد داشت.

دوم این‌که قطعا در عرصه سیاست خارجی، فاصله بین ایالات متحده و بریتانیا افزایش می‌یابد. جرمی کوربین به عنوان یک سیاستمدار حزب کارگر بر این باور است که سیاست مستقل، مثبت و روشن باید در قبال کشورهای مختلف دنیا داشت.

این سیاست همراه با احترام متقابل برای تمام کشورهای دنیاست، چه‌بسا تا زمان تغییرات باید صبور بود اما حضور جرمی کوربین نوید روزهای خاص در بریتانیا در عرصه سیاست جهانی است.

علیرضا داوری - مدرس دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها