فعالان بازار پوشاک براین باورند که الصاق برچسب شناسه بین المللی کالا ( کد GS1 ) برای مقابله با عرضه پوشاک قاچاق در کشور به تنهایی کافی نیست و برای جلوگیری از قاچاق چند میلیارد دلاری پوشاک به کشور باید راهکارهای دیگری از جمله متعادل کردن نرخ تعرفه، حمایت از تولید انبوه و صنعتی، و فرهنگ سازی نیز مد نظر قرارگیرد .
کد خبر: ۸۳۵۸۳۰
85 درصد قاچاق پوشاک از مرزهای جنوبی کشور انجام می شود

به گزارش گروه اقتصادی جام جم آنلاین ، جمعیت حدود 80 میلیونی کشور همواره بازار مصرفی خوبی برای ورود محصولات مختلف از جمله پوشاک بوده است و از آنجاکه تولید پوشاک در کشور تا صنعتی شدن فاصله بسیار دارد و در برخی محصولات از نظر تنوع مدل ،سایز و کیفیت نتوانسته به جایگاهی که مدنظر است دست یابد، بنابراین ورود این محصول با توجه به نیازی که همواره وجود داشته صورت گرفته است و هم اکنون شاهد هستیم که بسیاری از فروشگاههای کشور انواع پوشاک چینی ، هندی ، بنگلادشی ، پاکستانی ،تایلندی، و ترک را به فروش می رسانند که عمدتا به صورت غیر رسمی و قاچاق وارد کشور شده است.

اگر چه آمارمسئولان از میزان قاچاق پوشاک به کشور بیش از 2.5 میلیارد دلار در سال است اما برخی از اعضاء اتحادیه صنف پوشاک بر آوردی بالاتر از این رقم دارند به گونه ای که این آمارحتی بیش از 6 میلیارد دلار در سال نیز عنوان می شود که 85 درصد آن از مرزهای جنوبی کشور صورت می گیرد .

برای مبارزه با قاچاق پوشاک درسالهای گذشته اقداماتی صورت گرفته است. در دولت دهم مسولان وزارت صنعت ،معدن و تجارت تلاش داشتند تا برای شناسایی کالای قاچاق واحدهای صنفی را به داشتن ایران‌کد ملزم کنند که به دلیل ملی بودن این کدها و گاهی جعل برچسب ها این طرح با شکست روبه‌رو شد ، اما این بار دولت به دنبال اجرای طرح شناسایی کالا براساس کد بین المللی است و با ابلاغ بخشنامه ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه اول شهریورماه اجرای طرح شناسایی کالا در سیستم بین المللی با کد GS1 برای حمایت از تولید و جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق در سراسر کشور پیگیری می شود .

4.5 تا 6.5 میلیارد دلار قاچاق پوشاک

«محمد جواد صدق آمیز» مشاور فرهنگی اتحادیه پوشاک درباره تاثیر گذاری اجرای این طرح به جام جم آنلاین گفت :گرفتن کد شناسایی بین المللی برای وارد کننده پوشاک یک الزام است و اجرای این طرح می تواند 50 تا 60 درصد در کنترل کالای قاچاق موثر باشد اما برای حل این پدیده باید راهکارهای دیگری نیز به کار برد که اتحادیه صنف پوشاک برنامه ها و طرح جامع خود را در این رابطه به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ارائه داده است .

وی طرح اتحادیه را بسیار کامل و جامع دانست و افزود: این طرح شامل یک برنامه دو ساله است که باید در 4 بخش 6 ماهه اجرا شود و شامل 16 برنامه اجرایی خواهد بود، در واقع اتحادیه این آمادگی را دارد تا بار اجرایی شدن این طرح را نیز متحمل شود تا بتوان با پدیده قاچاق مبارزه کرد.

مشاورفرهنگی اتحادیه صنف پوشاک کشور،قاچاق پوشاک به کشور را 4.5 تا 6.5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت 85 درصد قاچاق پوشاک از مرزهای جنوبی کشور انجام می شود که عمدتا از کشورهای چین ، ویتنام ، بنگلادش،هند وارد می شود و شاید 17 تا 18درصد پوشاک قاچاق ازکشورترکیه باشد .

به گفته صدق آمیزسه دلیل اصلی برای قاچاق وجود دارد، اولین دلیل آن صرفه اقتصادی بسیار بالا برای قاچاق وامکان اجرایی آن است، از این لحاظ که هم در گمرکات امکان مسائلی مانند کم اظهاری وجود دارد، و هم در مرزها کنترل قاچاق درحد مطلوب نیست . دلیل دوم نیز مطالبه مردم از این نوع کالا به دلایل متعدد است و سوم آنکه تولید داخلی نیز به دلایل متعدد امکان رقابت با محصولات خارجی ندارد.

تعرفه واردات بالاست

از سوی دیگر برخی تولید کنندگان نیز وجود تعرفه های بالا را عاملی بر دورزندن واردات رسمی می دانند. «سیامک زندیه » تولید کننده و صادرکننده پوشاک دراین باره به جام جم آنلاین گفت : اجرای کد شناسایی بین المللی اقدام خوبی برای شناسایی مبدا کالا و تفکیک کالای قاچاق از غیر قاچاق است اما این اقدام به تنهایی نمی تواند مشکل قاچاق را حل کند تا زمانیکه تقاضا وجود دارد و تا زمانیکه تولید پوشاک ما صنعتی و متناسب با نیاز روز بازار نشده است ورود پوشاک خارجی ادامه دارد، اما تعرفه های بالا باعث شده تا این حجم از واردات از مبادی غیررسمی داخل کشور شود که نظارتی برکیفیت آن وجود ندارد از طرفی دولت هم درآمدی که می تواند از محل واردات رسمی داشته باشد را ازدست می دهد .

مشاور فرهنگی اتحادیه صنف پوشاک کشور:قاچاق پوشاک به کشور 4.5 تا 6.5 میلیارد دلار است که 85 درصد قاچاق پوشاک از مرزهای جنوبی کشور انجام می شود که عمدتا از کشورهای چین ، ویتنام ، بنگلادش، و هند وارد می شود .

وی با اشاره به لزوم حمایت از تولید کنندگان داخلی افزود: فضای کسب و کار برای تولید کننده باید به گونه ای فراهم شود تا تولید کنندگان نیز با توجه به نیاز بازار به سمت تولیدات مرغوب و انبوه مثل کشورهایی چون ترکیه که حرفی برای گفتن در این صنعت دارند پیش برود.

به گزارش جام جم آنلاین ، صنعت پوشاک امروزه یکی از صنایع درآمد زا دردنیاست که با توجه به سلیقه و نیاز روز مشتری وحتی با جهت دهی به سلیقه مصرف کننده در قالب مد درآمد بسیاری را نصیب کشورهایی که به این صنعت توجه ویژه دارند می کند ، تولید انبوه لباس در رنگها و سایزهای مختلف و عرضه آن در قالب فروشگاههای زنجیره ای با دادن خدمات ویژه به خریداران مثل تعویض و حتی مرجوع جنس در مدتهای تعیین شده و تخفیف های ویژه درحراجی های فصلی باعث شده تا گردش مالی خوبی هم برای تولیدکنندگان و فروشندگان ایجاد شود، اما در کشور ما با وجود پتانسیلها و تواناهایی ها ی بسیار، سرمایه گذاری در این زمینه صورت نگرفته و متاسفانه نبود چنین سیستمی باعث شده تا صنعت پوشاک کشور نتواند همپای سایر کشورها حرکت کند درنتیجه بازار ایران به راحتی به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده و عدم برنامه ریزی مناسب برای پاسخگویی به سلیقه و نیاز بازارو خدمات پس از فروش ، میدانی برای کالاهای نامرغوب خارجی شده است و بسیاری از کالاهایی که با نام برند نیز وارد ایران می شوند تقلبی است که نظارتی برآن وجود ندارد . امید می رود اجرای طرح شناسایی کالا با کد بین المللی گامی آغازین برای حمایت از صنعت پوشاک کشوربرای رسیدن به جایگاه واقعی باشد.

جام جم آنلاین - سیما رادمنش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها