نتانیاهو ضمن ابراز نگرانی نسبت به فعالیت های هسته ای ایران:

انتخاب آیت الله جنتی به ریاست خبرگان رهبری خبر بدی است!

یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت که اکنون برای بنیامین نتانیاهو کاملا روشن است که باید از شکست در برابر تواق هسته‌ای ایران درس بگیرد چراکه با دست خالی نمی‌توان کسی را شکست داد. باید دید که آیا وی از این درس در مشکلات پیش رو استفاده می‌کند.
کد خبر: ۸۳۵۵۰۸
شکست در برابر توافق هسته‌ای؛ آیا نتانیاهو درس می گیرد

به گزارش ایسنا، در مقاله‌ روزنامه هاآرتص آمده است: اکنون می‌دانیم که باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده به مسیر خود در توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد اما زمانی که مذاکرات آغاز شد به سختی می‌شد نتیجه آن را پیش‌بینی کرد. دموکرات‌ها هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان تردیدهایی را درباره‌ محتوای توافق هسته‌ای داشتند و تردیدهای خود را بی‌درنگ اعلام کردند.

در ادامه این مقاله آمده است: با این حال، در حالی که رئیس جمهور آمریکا در مورد بسیاری از چیزها اشتباه کرده است اما درباره‌ مهم‌ترین مساله درست گفت که هیچ جایگزینی برای توافقی که جان کری وزیر خارجه آمریکا برای آن مذاکره کرده است، وجود ندارد.

جمله "ما توافق بهتری می‌خواهیم" فریادی بود که از سوی جمهوری خواهان آیپک و دیگر مخالفان توافق در جامعه یهود بلند شد اما در حالیکه دموکرات‌ها منتظر بودند تا ببیند توافق بهتر ممکن است چه چیزی باشد، مخالفان توافق هسته‌ای ناشیانه رفتار کردند، اشتباه کردند و سرانجام احمق و متعصب جلوه کردند. در اظهارات علنی و در گفت‌وگوهای خصوصی دموکرات‌ها روشن ساختند که فقدان جایگزین مناسب آنها را متقاعد کرده است تا از توافق هسته‌ای حمایت کنند. اوباما طرحی نه چندان کامل را ارائه کرده است که برای سال ها سلاح‌های هسته‌ای را از دسترس ایران خارج خواهد کرد و جمهوری خواهان، گروههای یهودی و نتانیاهو با دست خالی با آن مقابله کردند. یا دست کم هیچ چیز واقع بینانه که فرصتی معقول برای اجرایی شدن داشته باشد، ارائه نکردند. دموکرات‌ها در میان این انتخاب بدون تردید رئیس جمهور و طرحش را انتخاب می‌کنند.

این مقاله با بیان این که برخی اعلام کردند که اوباما فقط به خاطر این که رئیس جمهور است در سیاست خارجی هر چیزی را که بخواهد به دست می‌آورد، می‌افزاید: این موضوع همیشه درست نیست. ولی پیروز شد زیرا درخواست‌های مخالفان که در میان برخی از یهودیان و جنگ طلبان تکرار می‌شد به اندازه کافی نبود. شعارهای احساسی در میان دموکرات‌های میانه رو که منتظر پاسخی برای مشکلات واقعی بودند، جایگاهی نداشت.

این مقاله با اشاره به مساله رژیم صهیونیستی و فلسطین نوشت: در حالیکه نتانیاهو برای نبرد دیپلماتیک بعدی خود آماده می‌شود وی با نسخه دیگری از همان وضع دشوار رو به رو خواهد شد و اینکه وی چطور با آن روبرو می‌شود، جذاب خواهد بود. آیا او دوباره سعی خواهد کرد با دست خالی مبارزه کند؟ آیا او بدون ارائه پیشنهادی درخواست توافق بهتری را از فلسطینیان خواهد کرد؟ لازم است که بیان شود درباره‌ی این که مساله فلسطین او سراییل به دستور کار بین‌المللی باز گردد چیزی عجیب و حتی نامعقول وجود دارد. گروه داعش مثل همیشه وحشی و تهدید کننده باقی مانده است. مردم سوریه در گروههای زیاد در حال مرگ هستند و پناهندگان به اروپا مهاجرت کرده‌اند. آیا این شرایط برای گفت‌وگوهای صلح فلسطین و اسراییل مناسب است؟ با این وجود،این چیزی است که در جلسه آتی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک رخ خواهد داد. فرانسه به نظر می‌رسد که قصد دارد تا پارامترهای توافق را ارائه دهد که برای فلسطینیان خوشایند است و ممکن است در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد.

این مقاله می‌افزاید: نتانیاهو لازم نیست تا مشکلاتی که لاینحل هستند را حل کند. اما اگر از تجربیاتش درس بگیرد، تشخیص خواهد داد که در مواجهه با متحدان شکاکش نمی‌تواند خود را به نادانی بزند و از مسائل طفره برود.

وی تشخیص خواهد داد که بعد از حدود 50 سال اشغال ظرفیتی برای شنیدن قول‌های مبهم، درخواست‌های احساسی و حرف‌های پوچ در میان متحدانش وجود ندارند و بنابراین وی طرحی را ارائه خواهد داد تا نشان دهد در حل مسائل فلسطینیان و اسراییل مهم است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چند سوال از نتانیاهو دارند. دقیقا دولت وی چه می‌خواهد؟ چه چیزی را در مرزهای یهودیان می‌بینند؟ چه قلمرویی را می‌خواهد ضمیمه کند و از کجا قصد دارد بازگردد؟ تنهاچیز عجیب درباره‌ی این سوالات این است که نتانیاهو در چهارمین دوره نخست وزیری‌اش خود را در مقام پاسخ گویی به این پرسش‌ها ندیده است. آنگونه که ما درباره‌ ایران دیدیم نبرد با دست خالی یک استراتژی شکست خورده است و این استراتژی باید از سوی نتانیاهو تغییر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها