رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه جست‌وجو برای شناسایی زائران ایرانی که مفقود هستند همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون 5 زائر ایرانی فوت و 32 نفر مصدوم شده‌اند که تنها 4 نفر نیاز به جراحی داشته‌اند.
کد خبر: ۸۳۵۱۶۴
جست‌وجو برای شناسایی زائران ایرانی ادامه دارد

سید علی مرعشی که اکنون در شهر مکه حضور دارد در گفت‌و‌گو با آنا درباره آمار مصدومان و فوت شدگان زائران ایرانی در حادثه مکه، گفت: آمار مجروحان و آسیب دیدگان به صورت قطعی 32 نفر اعلام شده است که این افراد به بیمارستان‌ها منتقل و عده‌ای پس از دریافت خدمات مورد نیاز از بیمارستان ترخیص شدند و تنها 8 نفر در بیمارستان بستری هستند که 6 نفر در بیمارستان‌های سعودی و 2 نفر در بیمارستان هلال احمر بستری هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌ احمر درباره اینکه برخی اخبار آمار فوت شدگان ایرانی را نزدیک به 20 نفر گزارش کرده است، گفت: چنین آماری صحت ندارد. منشا این خبر العربیه بوده که در متن عربی آمار آسیب دیدگان ایرانی را 25 نفر گزارش شده بود که این خبر در خبرگزاری‌های ایران به اشتباه 25 نفر فوت شده ترجمه شده بود و سایر خبرگزاری‌ها نیز این ترجمه را منبع خود قرار داده بودند.

وی افزود: از ابتدای حادثه تا پیش از ظهر امروز تنها فوت یک ایرانی گزارش شده بود اما در جریان جست‌و‌جوها که در میان اجساد و کشته شدگان که در سردخانه مرکزی مکه نگه داشته می‌شوند انجام شد متاسفانه جسد 4 ایرانی دیگر نیز پیدا شد و این یعنی تاکنون مرگ 5 ایرانی تایید شده است.

مرعشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام شده مسئولان و کادر درمانی سعودی رفتار مناسبی با مجروحان ایرانی حادثه مکه ندارند، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد زیرا پزشکان ایرانی روزانه چندین مرتبه به بیمارستان‌های سعودی مراجعه و در جریان روند درمان مجروحان ایرانی قرار می‌گیرند و مجروحان روزی 3 بار توسط پزشکان معاینه می‌شوند البته این بدان معنا نیست که پزشکان ایرانی روند درمان را انجام می‌دهند بلکه فقط در جریان اقدامات انجام شده و وضعیت بیماران قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تمام مجروحان در بیمارستان هلال احمر نگه‌داری نمی‌شوند، گفت: پس از بروز حادثه و انتقال مصدومان به بیمارستان مقامات بیمارستان سعودی از سازمان حج زیارت و مرکز پزشکی درخواست کردند که مجروحانی که قابل انتقال هستند را به بیمارستان‌های آنها انتقال دهیم و ما نیز همان شب 18 بیمار را منتقل کردیم و تنها 6 بیمار در بیمارستان هلال احمر بستری ماندند که 4 نفر ظهر امروز ترخیص شدند و اکنون تنها 2 نفر بستری هستند.

مرعشی با توجه به وضعیت بیماران بستری در بیمارستان سعودی، افزود: از 6 بیمار بستری 4 نفر نیاز به جراحی دارند و 2 نفر دیگر از وضعیت بهتری برخوردار هستند که احتمالا فردا 2 نفر دیگر نیز از بیمارستان‌های سعودی ترخیص شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تداوم جست‌وجوی زائران ایرانی خبر داد و گفت: پس از وقوع حادثه سازمان حج و زیارت از مدیر کاروان‌ها درخواست کرد تا چنانچه زائر گمشده‌ای دارند اعلام کنند که در نهایت پس از بررسی‌های انجام شده 11 زائر گمشده عصر دیروز و شب گذشته شناسایی شدند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره علت این تاخیر، گفت: نیروهای سعودی اجازه حضور نمایندگان کشورهای مختلف را برای شناسایی نمی‌دادند که دیروز مسئولان درمان سعودی اعلام کردند چنانچه کشورهای اسلامی گمشده‌ای دارند می‌توانند به سردخانه مرکزی مراجعه و زائران خود را شناسایی کنند که تیم‌های سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی در سردخانه حضور یافتند و موفق شدند جنازه 4 ایرانی را شناسایی کنند.

مرعشی درباره تدفین فوت شدگان حادثه مکه، گفت: چنانچه خانواده‌ای درخواست داشته باشد که جسد زائر خود را به ایران منتقل کنند این کار انجام می‌شود در غیر این صورت فوت شدگان در عربستان تدفین خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها