تجربه زیست از سفری یک روزه با بیماران روانی

زیبایی در یک روز روشن

استان خراسان‌شمالی از جمله استان‌های کشور است که آمار بیماران سرطانی آن بسیار بالاست اما متاسفانه بسترها و امکانات لازم برای درمان و مراقبت از این بیماران در استان فراهم نیست، به طوری که به دلیل نبود مرکز رادیوتراپی این بیماران ناچارند برای پرتودرمانی به مشهد یا تهران مراجعه کنند که این مساله مشکلات روحی و روانی بسیاری را در کنار رنج و درد این بیماری برای آنها به‌وجود می‌آورد.
کد خبر: ۸۳۴۵۵۶
سایه محرومیت بر سر بیماران سرطانی خراسان‌ شمالی

سیدحمید حریر، رئیس انجمن بیماران سرطانی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم،با اشاره به وجود 780 بیمار سرطانی در این استان از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای درمان این بیماران انتقاد کرد و گفت: از این تعداد 262 نفر مبتلا به سرطان گوارش و 161 نفر نیز مبتلا به سرطان سینه هستند که 50 نفر آنها زیر 17 سال قرار دارند.تاکنون اقدامات بسیاری برای حل مشکلات این بیماران و تهیه وسایل درمان آنها صورت گرفته است ولی با وجود پیگیری‌های انجام شده به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. وی افزود: چند سال است که دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای انجام دوره‌های پرتودرمانی بیماران سرطانی خریداری شده ولی به علت آماده نبودن مکان برای نصب آن، این دستگاه راه‌اندازی نشده است. به همین دلیل 70‌درصد بیماران سرطانی برای دوره‌های پرتودرمانی مجبور به مراجعه به مشهد یا تهران هستند.

رئیس انجمن بیماران سرطانی استان معتقد است: اغلب بیماران سرطانی استان افرادی نیازمند و تهیدست هستند که توانایی تامین هزینه دارو و درمان را ندارند طوری که 15 درصد آنها به همین علت روند درمان خود را رها کرده‌اند.

به گفته وی، افراد ضعیف و کم‌درآمد با ابتلا به سرطان نخستین چیزی را که از دست می‌دهند کار و اشتغال است و بروز این پدیده ،شرایط درمان آنان را وخیم‌تر و دشوارتر می‌کند.

وی با بیان این‌که این استان روی کمربند سبز بیماری سرطان قرار دارد، آمار ابتلا به بیماری سرطان دستگاه گوارش بخصوص مری را در استان نگران‌کننده دانست و گفت: عادت بدغذایی، مصرف چای و غذای داغ، مصرف دخانیات و ... از عوامل افزایش روند بیماری سرطان در استان است .

تامین هزینه‌های کمرشکن درمان

یکی از بیماران عضو انجمن بیماران سرطانی استان نیز با اشاره به توان پایین مالی خود برای تامین هزینه‌های درمانی اظهار کرد: فعالیت این انجمن در استان باعث شده بخشی از مشکلات ما حل شود اما شرایط برای تامین هزینه‌های درمان به صورتی است که حتی توان پرداخت هزینه‌های حداقلی برای درمان را نداریم و با توجه به این‌که برخی از داروها وارداتی است بیمه نیز هزینه آن را تقبل نمی‌کند و اگر مساعدت این موسسه نباشد توان تهیه دارو را نیز نخواهیم داشت.

او ادامه داد: تحمل درد و کنار آمدن با این بیماری مستلزم امید و روحیه است، اما متاسفانه در کنار تمام حمایت‌های مردمی که از طرف انجمن بیماران سرطانی استان می‌شود هنوز هم مشکلات بسیار پیش روی ما قرار دارد که همچنان منتظر تحقق وعده‌ها بخصوص در مورد راه‌اندازی مرکز پرتودرمانی هستیم تا بلکه از بار سنگین و سختی تردد به مشهد و تهران کاسته و تمام امور در استان انجام شود.

احداث مرکز رادیوتراپی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به این‌که ما منکر نیاز این دستگاه برای بیماران نمی‌شویم، گفت: طی دو سال گذشته این دستگاه با هزینه یک میلیارد و دویست میلیون تومان خریداری شده اما تمام آن پرداخت نشده است.

گلمکانی افزود: مهم‌تر از خرید دستگاه، فضایی است که باید این دستگاه در آن قرار بگیرد و بونکرهایی که باید برای آن ساخته شود که این نیازمند رعایت الزامات فیزیکی و ساختمانی خاص است.

وی گفت: از شش ماه گذشته کار احداث ساختمان رادیوتراپی شروع شده است امیدواریم بتوانیم ظرف هفت تا هشت ماه آینده یعنی تا اوایل سال 95 ساخت بنا را تمام و مرکز رادیوتراپی را برای بیماران سرطانی راه‌اندازی کنیم.

ساختمان مرکز پرتودرمانی بیماران سرطانی استان هم‌اکنون در مجاورت بیمارستان امام علی(ع) بجنورد با 40 تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

عباس فتورچی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها