گزارش «جام‌جم» درباره ضرورت برنامه‌ریزی جدید در فضای مجازی پس از رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب

آماده شدن سند اولیه فضای مجازی، یک ماه دیگر

رهبر معظم انقلاب طی حکمی در 17 اسفند 1390 دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را صادر فرمودند.
کد خبر: ۸۳۳۸۴۱
شبکه ملی اطلاعات، همت می‌خواهد و اعتقاد

در این حکم معظم‌له بر گسترش فزاینده فناوری اطلاعات و ارتباطات بویژه شبکه جهانی اینترنت و بر ضرورت سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن و پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید تأکید فرمودند و لزوم وجود نقطه کانونی متمرکزی برای «سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی» در فضای مجازی را بیان فرمودند و راهکار را در تشکیل شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی و با ریاست رئیس‌جمهور دیدند و حکم کردند که لازم است به تمامی مصوبات شورای عالی ترتیب اثر قانونی داده شود.

همچنین در این حکم شورا را به ایجاد مرکز ملی فضای مجازی موظف کردند. در شروع هفته جاری (14 شهریور 1394) رهبر عزیز انقلاب موضوعات و راهبردهای مشخص تری را معین کردند و خواستار «مواجهه هوشمندانه با تحولات این عرصه» و «نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی» شدند و ده محور مهم را ابلاغ فرمودند. اجازه می‌خواهم چند نکته را بیان کنم:

1- ‌ اولین محور ابلاغ حکم به انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته است. واقعیت آن است که طی چهار سال اخیر و بخصوص دو سال مربوط به دولت یازدهم، درگیری و دوگانگی بین شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی مجازی به حدی رسید که عملا به تشکیل‌نشدن شورای عالی فضای مجازی منجر شد.

دولت بر طبل اهمیت شورای عالی فناوری اطلاعات کوبید. مجلس هم وارد شد و طرح حذف ماده 4 قانون وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یعنی انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات را با امضای بیش از یکصد نفر به صورت یک فوریتی به تصویب رساند و نهایتا در صحن علنی با رأی بالغ بر 160 نماینده تصویب شد ولی ریاست مجلس به دلیل خاصی آن را به کمیسیون بازگرداند و فعلا در صف انتظار برای ورود مجدد به صحن علنی است.

به نظر اینجانب اصلی‌ترین مناقشه بین دو شورا بحث ایجاد و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بحث فیلترینگ و بهره‌برداری از مسأله پهنای باند بود.

دولت و وزارت ارتباطات عملا اعتقادی به شبکه ملی اطلاعات ندارند؛ چون در سال 1393 بالغ بر 1200 میلیارد تومان برای این پروژه در قانون بودجه منظور شد،

ولی عملکرد مسئولان وزارت در این حوزه در حد ارائه پاورپوینت بود و هیچ‌گاه گزارش پیشرفت کار به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی داده نشد. در کمیسیون صنایع هم در حد پاورپوینت ارائه شد که بنده اظهار کردم 9 سال است این پاورپوینت‌ها را می‌بینیم.

راه‌اندازی و عملیاتی کردن شبکه ملی اطلاعات از نان شب برای حوزه فناوری اطلاعات واجب‌تر است. بحمدالله منابع مالی پروژه در سال 1394 هم بالغ بر 1400 میلیارد تومان دیده شده است و تحقق هم می‌یابد. پس همت می‌خواهد و اعتقاد. باید توجه داشت که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات چند اتفاق زیبا می‌افتد که مورد مطالبه رهبری عزیز و مردم شریف ایران است:

الف- چرخش اطلاعات در داخل کشور انجام می‌شود و در نتیجه نیازمندی به پهنای باند خارجی کاهش می‌یابد.

این خود موجب کاهش شدید قیمت اینترنت با پهنای باند وسیع در سطح سبد خانواده افراد متوسط جامعه می‌شود؛ یعنی هم پهنای باند و هم سرعت مشترکان قابل افزایش به حد کشورهای پیشرفته در این زمینه می‌شود و هم قیمت چنین اینترنتی در سبد خانواده عموم خواهد گنجید. یک تیر و چند نشان.

ب ـ اطلاعات قیمتی کشور در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... به خارج از کشور نرفته و در نتیجه آسیب به امنیت ملی بسیار کاهش می‌یابد.

ج- موجب ایجاد اشتغال به صورت انفجاری می‌شود و بخصوص جوانان و نوجوانان که در این حوزه پیشتاز هستند، میدانداری خواهند کرد و نهایتا رشد بی‌نظیری نصیب کشور می‌شود. همان چیزی که رهبر معظم انقلاب 16 شهریور 1394 در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی مطرح و مطالبه کردند.

د- قدرت نرم ایران اسلامی جهشی فوق‌العاده کرده و ایران اسلامی در حوزه‌های فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات در فضای مجازی حالت هجومی به خود می‌گیرد و عملا به پیشرفت هر چه بیشتر منجر می‌شود. صنعت فناوری اطلاعات جدی گرفته می‌شود و جوانان و دانشمندان از این طریق تأثیر‌گذاری خود و نشر تولیدات خود را چند برابر می‌کنند.

با این حال مجلس باید هر چه زودتر انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات را نهایی و مصوب کند و وزارت ارتباطات هم دست از مجادله بی‌ثمر با دبیرخانه شورای عالی فناوری مجازی بردارد و در عوض به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بپردازد. مردم طالب و مشتاق بهره‌مندی بیشتر از حوزه فناوری اطلاعات هستند و دستگاه‌های اجرایی تشنه راه‌اندازی کاربردهای خود روی شبکه ملی هستند. باشد که آن روز در همین امسال اتفاق بیفتد. از وزارت ارتباطات درخواست مجدد می‌کنم شبکه را در یک شهر یا استان نهایی و به مرور استان‌های دیگر را به آن وصل و اضافه کند؛ کاری نظیر توسعه شبکه‌های تلفن همراه و ثابت.

دکتر محمد سلیمانی - وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها