با نگاهی گذرا به تاریخ معاصر تحولات بین‌المللی می‌توان گفت ریشه همراهی اروپا و آمریکا علیه کشورمان به سال 1995 میلادی یعنی حدود 20 سال پیش باز می‌گردد که دولت آمریکا با تصویب دو قانون هلمز ـ برتون و داماتو شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با ایران ممنوع کرد که این اقدام با تسری به اتحادیه اروپا به نوعی تحریم بخشی از همکاری‌ها با ایران بود.
کد خبر: ۸۳۳۵۱۹
«برجام» و سیاست دوری اروپا از آمریکا

پس از این‌که چنین تحریم‌هایی نتوانست سیاست جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد، دولت آمریکا مشخصا در زمان دموکرات‌ها سعی کرد برای فرامرزی کردن تحریم‌ها، کشورهای اروپایی را دعوت به همکاری کند تا با طرح موضوع تازه‌ای، تحریم‌ها را تحت عنوان تهدیدات هسته‌ای ایران به نتیجه برساند که حاصل این ترفند، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که همراهی و همگامی اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.

پس ازتصویب برجام شکاف جدی در میان مجموعه کشورهای غربی نسبت به مواضع دولتمردان آمریکایی شروع شد و تا قلب اروپا پیش رفت که بخش اعظم آن ناشی از راهبرد سیاستمداران آمریکایی و عمدتا دموکرات بود.

دموکرات‌ها با همفکری بخش گسترده‌ای از اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیدند که سیاست‌های خشن قدیم باید کنار گذاشته شود و ابعاد تازه‌ای در روابط خارجی و دیپلماتیک میان کشورها آغاز شود البته بخشی از سیاستمداران جمهوریخواه آمریکایی که بیشترشان در کنگره حضور دارند در تلاشند مانع این سیر تحولات شوند، اما واقعیت این است که مخالفان ایران در سراشیبی قرار گرفته‌اند.

در یک هفته اخیر و با پیوستن سناتورهای بیشتری به صف حامیان برجام، عملا جمهوریخواهان متوجه شدند توان بازگرداندن برجام را ندارند و لذا همین امر باعث شده سیر سفر هیات اروپایی به جمهوری اسلامی رو به افزایش بگذارد.

چنین است که هم اکنون مقامات آمریکایی حتی در کنگره اعلام کرده‌اند که اگر برجام در این کشور تائید نشود، قطعا جدایی آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌ها شکل خواهد گرفت که در این مسیر شاهدیم زمینه‌های این جدایی فراهم شده؛ اما زمانی این فراق تکمیل خواهد شد که برجام در آمریکا به تصویب برسد.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - تحلیلگر مسائل سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها