همیشه در هر زمان و مکانی با سوء‌استفاده از طعمه‌هایشان کلاهبرداری می‌کنند. برایشان فرقی ندارد پشت میله‌های زندان باشند یا در گوشه‌ای از شهر، ابزار کارشان تنها سیمکارت اعتباری بی‌نام و نشان است. براحتی و در چند دقیقه با چربزبانی پولتان را از حسابتان خارج و به حساب خود منتقل می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۲۵۹۲
کلاهبرداری از پشت میله‌های زندان

وقتی متوجه خالی شدن حسابتان می‌شوید تا بخواهید به بانک مراجعه کنید پولتان دست کلاهبرداران پیامکی و کارت به کارتی تبدیل به دلار و طلا شده است.

کلاهبرداری پیامکی و کارت به کارت از پنج سال قبل و اولین بار توسط یک زندانی از داخل زندان انجام شد. پس از آن بسیاری از زندانیان با آموختن این روش از متهم اصلی که به دکتر معروف بود، اقدام به انجام کلاهبرداری پیامکی و کارت به کارت کردند.

در این روش افراد ابتدا با ارسال پیامک مدعی می‌شوند شما در قرعه‌کشی شرکت ... برنده جایزه نقدی شده‌اید و باید برای دریافت جایزه به عابربانک مراجعه کرده و از گزینه انگلیسی استفاده کنید.

کلاهبرداران براحتی با تغییر زبان دستگاه به جای این‌که پول را به حساب شما واریز کنند، با گرفتن موجودی حسابتان آن را خالی می‌کنند.

برخی کلاهبرداران نیز در تماس با صاحبان صنایع به بهانه خرید کالا و پرداخت پول کالا آنها را به پای دستگاه خودپرداز کشانده و موجودی آنها را تخلیه می‌کنند. براساس آمارهای پلیس آگاهی بیشتر این کلاهبرداری‌ها توسط زندانیان و از داخل زندان به وسیله یک سیمکارت اعتباری انجام می‌شود.

مستند بی‌راه در برنامه هفته گذشته به بررسی پرونده کلاهبرداری‌های پیامکی پرداخت. در ابتدای این برنامه سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران در مورد این جرم گفت: کشاندن افراد پای دستگاه خودپرداز و خالی کردن حساب آنها از شیوه و شگردهایی است که مورد استفاده مجرمان پیامکی است.

تعدادی از مجرمان جرایم مختلف که در زندان دوران محکومیت‌شان را می‌گذرانند به علت بیکاری روشی را در زندان طراحی کردند که از طریق ارسال پیامک برنده شدن در قرعه‌کشی یا دریافت خدمات از مشاغل مختلف با کشاندن آنها به پای دستگاه عابربانک از آنها کلاهبرداری می‌کنند.

این دسته از مجرمان در زندان سرگرمی‌شان طراحی روش‌های مختلف کلاهبرداری و جرایم جدید است.

وی ادامه داد: وجود سیمکارت‌های فاقد هویت یا هویت‌دار بدون اطلاع صاحب آن که بیشتر در برخی نقاط خرید و فروش می‌شود، تهدیدی برای مالک آن و شهروندان است.

با انجام بررسی‌هایی متوجه شدیم فردی با مراجعه به دفتری غیرمجاز فتوکپی مدارک را در اختیار متصدی قرار داده و متصدی آنجا با سوءاستفاده از این مدارک هویتی اقدام به فعال کردن چند صد و بعضا هزار سیمکارت اعتباری به نام آن فرد کرده است.

خریدار وقتی مدارکش را به دفتر می‌سپارد و یک سیمکارت می‌خرد فکر می‌کند همین یک سیمکارت را دارد اما در آینده متوجه می‌شود با سیمکارت‌هایی که با سوءاستفاده از مدارکش فعال شده است کلاهبرداری‌ها و سرقت‌هایی رخ می‌دهد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های مخابراتی برای سوء‌استفاده از هویت افراد انجام شده و تعداد زیادی از این سیمکارت‌ها قطع شد. اما همچنان مردم در معرض آسیب هستند. مردم باید بدانند برای واریز وجه به حسابشان به هیچ عنوان نیاز به حضور پای دستگاه عابر بانک نیست.

پرستار جوان، قربانی کلاهبرداران کارت به کارت

زن جوان که در یک مرکز درمانی کار می‌کند قربانی کلاهبرداری کارت به کارت شده است. او در مورد نحوه کلاهبرداری از خودش می‌گوید: چند ماه قبل ساعت 5 عصر مشغول کار در محل کارم بودم که تلفن داخلی محل کار به صدا درآمد.

وقتی تلفن را جواب دادم فردی آن سوی خط خود را مدیر امور مالی معرفی کرد. چون آن فرد را می‌شناختم جواب تلفن را دادم.

آقای مدیر ادعا کرد امروز حقوق‌ها واریز شده است، اما حساب آقای دکتر ... با شما جابه‌جا شده است.

اگر برایتان مقدور است پای دستگاه خودپرداز بروید و کاری را که می‌توانید انجام دهید تا پول به حساب دکتر بازگردد. چون دکتر را می‌شناختم به حرف آن مرد اعتماد کردم و پای دستگاه رفتم. وقتی عملیات بانکی تمام شد متوجه شدم سه میلیون و 600 هزار تومان از حسابم کم شده است.

فروش سیمکارت بدون هویت در روزنامه‌فروشی‌ها و زیرپله ها

در ادامه برنامه بازیگر مستند همراه دوربین مخفی برنامه با مراجعه به مراکز فروش سیمکارت و تلفن همراه در مورد فروش سیمکارت فعال بدون هویت سوال کرد که تعدادی از آنها با اعلام فروش سیمکارت بدون هویت اعلام کردند قیمت سیمکارت اعتباری فعال بدون شناسنامه از 40 تا 100 هزار تومان است.

برخی از آنها بعد از سه ماه استفاده می‌سوزند که قیمتشان 45 هزار تومان است و سیمکارت‌های بی‌نام فعال که نمی‌سوزند 80 تا 100هزار تومان است.

یکی از فروشندگان سیمکارت در مورد سیمکارت‌های فعال گفت: سیمکارت اعتباری با ثبت‌نام 5000 تومان است اما سیمکارت‌های فعال بدون نام و نشان حداقل ده برابر قیمت دارند و باید 50 هزار تومان برای خرید آن پول بپردازی، تعزیرات به کالاهای قاچاق مانند گوشی‌های بدون هولوگرام گیر می‌دهند و قاچاق محسوب می‌شود اما هیچ نظارتی روی سیمکارت‌ها نیست. در حال حاضر دکه‌ها هم سیمکارت اعتباری فعال را براحتی می‌فروشند.

تلفن همراه در زندان فراوان است

متهم 35 ساله که سردسته باند کلاهبرداران پیامکی در پایتخت بوده و چندی قبل توسط ماموران شناسایی و دستگیر شده است، می‌گوید: من در این پرونده تنها نیستم و با فرد دیگری که در زندان رئیس ماست و همراهی فرد معتادی که با گرفتن پول حساب بانکی افتتاح می‌کرد یک باند هستیم. البته خانواده رئیس زندانی باند نیز با ما همکاری داشتند.

متهم در مورد خرید تعداد زیاد سیمکارت‌های اعتباری گفت: اگر یک کپی کارت ملی به دفاتر پیشخوان بدهی 20 سیمکارت تلفن همراه به نامت می‌زنند و به هر آدرسی که بخواهی برایت ارسال می‌کنند. اگر کپی کارت ملی باشد من براحتی ده‌ها سیمکارت می‌خرم.

مجری: یعنی اگر من کپی کارت ملی خودم را بدهم می‌توانی سیمکارت بگیری؟

متهم: به هر آدرسی بگویی 20 خط برایت می‌فرستم. برخی دفاتر هویت و عکس را چک نمی‌کنند. اما اگر هم به عکس توجه کند می‌گویم قدیمی است. بیشتر سیمکارت‌ها پکی فروخته می‌شود.

نحوه کلاهبرداری‌تان را توضیح دهید.

کار من که بیرون زندان بودم پولشویی است. همدست‌مان که داخل زندان است با خط‌های اعتباری که در اختیارش است به بهانه‌های مختلف از جمله برنده شدن در قرعه‌کشی همراه اول یا برنامه‌های رادیو جوان و ایران اقدام به کلاهبرداری می‌کرد.

اخیرا هم از پرستاران به بهانه واریز اشتباه پول پزشکان به حسابشان کلاهبرداری می‌کردیم. اطلاعات امور مالی و پزشکان را از اطلاعات بیمارستان می‌گرفتیم و بعد با پرستار تماس گرفته و او را پای دستگاه خودپرداز می‌کشاندیم.

بعد از این‌که پول به حسابتان می‌آمد چه می‌کردید؟

بدون درنگ آن را با مراجعه به طلافروشی‌ها و صرافی‌ها تبدیل به سکه و ارز می‌کردیم.

چقدر پول در حسابتان بود؟

نمی‌دانم دقیق چه میزان بود اما می‌توانم به جرات بگویم میلیاردی بود. در پرونده اخیر میلیاردی بردیم. قبلا به خاطر ارتکاب همین جرم به زندان رفتم و چند وقت بعد آزاد شدم و دوباره همین کار را ادامه دادم.

چه توصیه‌ای به عنوان کلاهبردار برای مردم داری؟

مردم با دیدن پیامک وسوسه نشوند و فرستنده آن را کاملا بشناسند.اعتماد نکنند.

با چه شگردی پیامک می‌دادید؟

شگردها هر روز تغییر می‌کند. ابتدا می‌گفتیم برنده طرح هزاران لبخند همراه اول شده‌اید، شما در برنامه رادیو جوان و رادیو ایران برنده شده‌اید آنها حتی فکر می‌کردند الان روی خط هستند و با ما گفت‌وگو می‌کردند.

چقدر از پول‌های سرقتی سهم تو شد؟

60 درصد- شش میلیارد تومان- سهم رئیس بانک که در زندان بود، می‌شد و 40 درصد آن را من بر می‌داشتم.

کلاهبرداری 9 میلیونی از خانم وکیل

در ادامه برنامه زن جوان که وکیل دادگستری بود و در دام کلاهبرداران افتاده است در مورد نحوه کلاهبرداری گفت: هشت ماه قبل فردی با من تماس گرفت و ادعا کرد برادرش در زندان بندرعباس بابت صدمه غیرعمد بازداشت است و نیاز به وکیل دارد.

فرد ادعا کرد من دبی هستم و امکان حضور در دفتر را ندارم. وقتی پرسیدم تلفن مرا از کجا آورده است، گفت: مددکاری زندان داده است. چون قبلا با مددکاری زندان ارتباط داشتم موضوع برایم قابل اعتماد شد.

آن مرد اصرار کرد شماره حساب به او بدهم تا حق‌الوکاله و میزان وثیقه 50 میلیونی برادرش را برایم بریزد.

پای دستگاه خودپرداز رفتم و متاسفانه از دو حساب من پول برداشت شد. من که وکیل هستم هم در دام این افراد افتادم و 9 میلیون تومان از حسابم برداشت کردند.

گردش شش میلیاردی حساب کلاهبردار‌ بی سواد

متهم 40 ساله که با مدارک خودش و مدارک جعلی اقدام به افتتاح حساب کرده است، ادعا می‌کند نمی‌دانسته اعضای باند قصد کلاهبرداری داشته‌اند و مدعی است پس از آشنایی با محمد، او فهمید که وضع مالی خوبی ندارم به همین خاطر به من پیشنهاد کار داد و گفت در طول یک هفته وضع مالی‌ات خوب می‌شود.

در مورد نحوه پولدار شدنم وقتی پرسیدم او در مورد داشتن کارت ملی از من سوال کرد که گفتم کارت ملی دارم. به همراه محمد برای افتتاح حساب به بانک رفتیم و او با دادن صدهزار تومان برایم حساب باز کرد.

چون سواد نداشتم او مرا به بانک‌های مختلف می‌برد و با پر کردن برگه‌هایی به اسم من عابر بانک می‌گرفت.

مجری: وقتی حساب‌هایت چک شد در 30 بانک کشور حساب و کارت عابربانک داشتی.

متهم: به پیشنهاد همدستم در هر بانک و موسسه‌ای که عضو شبکه شتاب بود حساب باز کردم و کارت عابربانک گرفتم.

مجری: در حساب هایت شش میلیارد گردش مالی داشتی

متهم: شش میلیارد تومان؟ مطمئن هستید؟

مجری: از این مقدار چقدر به تو رسیده است؟

متهم: هیچی، قبل از گرفتن پول دستگیر شدم.

مجری: وقتی برای گرفتن پول به بانک می‌رفتی کارکنان آنجا به تو مشکوک نمی‌شدند؟

متهم: آخرین بار که رفتیم کارمند آنجا گفت کارتان طول می‌کشد چند لحظه تحمل کنید که شستمان خبر دار شد و از بانک فرار کردیم.

تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها