وزیر صنعت و معدن و تجارت در حالیکه این روزها به لحاظ جانبداری بیش از حدش از صنعت خودرو سازی حاشیه ساز شده است در مراسم افتتاح نمایشگاه سه گانه فرش ، پوشاک و ماشین آلات نساجی از احیاء صنعت نساجی خبر داد .
کد خبر: ۸۳۲۵۵۰
فعالان بخش خصوصی درانتظار احیاء صنعت نساجی

صنعتی که فعالان آن همواره گلایه دارند که چرا مسئولان وازرتخانه با حمایت بیش از اندازه خود از صنعت خودروسازی توجهی به صنعت نساجی که می تواند بیشتر از صنعت خودرو برای کشور ارزآور باشد نمی کنند .

«محمدرضا نعمت زاده »درحاشیه این مراسم ازتصمیم جدید گرفته شده برای جبران معوقات و کمک به شرکت‌های تولید منسوجات و پوشاک خبر داد. شرکت هایی که درچند سال گذشته به علت تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو شدند .

وی با اشاره به اینکه منابع صندوق توسعه ملی هم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است، افزود: این صندوق آماده است برای نوسازی صنعت نساجی و سرمایه گذاری‌های جدید به تولید کنندگان تسهیلات ارزی اعطا کند.

نعمت زاده گفت: با کمک همه تلاشگران ، کارآفرینان ، فعالان اقتصادی و تولید کنندگان، صنعت نساجی را در کشور احیا می‌کنیم و با کمک دست اندرکاران، اصناف و اتحادیه‌های تولیدکننده و وارد کننده، سیاست‌های جدیدی برای مقابله با واردات غیر رسمی پوشاک و منسوجات ابلاغ و اعمال شده است.

به گزارش جام جم آنلاین ، درحالیکه ترکیه سالانه درآمد بالایی از صادرات محصولات نساجی نصیب خودش می کند کشورما در سالهای گذشته به دلیل مشکلاتی که در صنعت نساجی وجود داشته محلی برای واردات رسمی و غیر رسمی محصولات نساجی بوده است .

به گفته فعالان صنعت نساجی در اوایل انقلاب بزرگ ترین کارخانه های نساجی کشور ملی شدند و چیزی از آنها باقی نماند و هم اکنون نیز حدود 60 واحد نساجی تحت کنترل بنیادهای دولتی مانند بنیاد مستضعفان و ... قرار دارند که وضعیت مناسبی ندارند .

ضعف مدیریت ، فرسودگی ماشین آلات ، قیمت تمام شده بالا ، عدم توجه به استانداردها و کیفیت ، نبود مواد اولیه مرغوب ، کاهش تقاضای بازار ، مشکل اعطای تسهیلات و نرخ بالای بهره بانکی و قاچاق از جمله مسائلی است که فعالان این صنعت از آن به عنوان مشکل تولید یاد می کنند .

به گفته «مروج حسینی» رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با توجه به شرایط رکودی کشور کسی در این دوران، سرمایه گذاری نمی کند، سرمایه گذاری ها به 2 دلیل بسیار محدود است نخست این که باید از بازار فروش اطمینان حاصل کنیم و دوم این که در صورت دریافت وام، سود معقولی از ما دریافت شود این در حالی است که سود 30 درصد فعلی به هیچ عنوان منطقی نیست.

«علیمردان شیبانی» نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران نیز در گفت وگویی اعلام کرد: بانکی که امروز به دلیل فشارهای قانونی از صنعتگر 21 درصد کارمزد می گیرد اما اعلام می کند که باید 30 درصد از تسهیلات دریافتی را نزد من سپرده گذاری کنید، نرخ بهره بانکی را به حدود30 درصد می رساند. در این شرایط، صنعتگر یا باید عاشق باشد یا دیوانه! زیرا اگر پول خود را در یکی از همین بانک ها قرار دهد به طور قطع در شرایط بهتری زندگی خواهد کرد.

به گفته وی، در هشت سال دوران تحریم، به صنعت بسیار سخت گذشت و تولیدکنندگان، فشارهای بسیاری تحمل کردند، تحریمی که تحت عنوان ورق پاره از آن یاد می شد هنوز اثرات منفی تحریم ها از بین نرفته است و به این آسانی نیز رفع نخواهد شد اما اطمینان دارم با شرایطی که به وجود آمده، امید در دل های مردم زنده شد و این امید و انگیزه به افزایش خرید آنان منتهی می شود.

شیبانی نسبت سرمایه گذاری به اشتغال در صنعت نساجی را قابل مقایسه با سایر صنایع ندانست و گفت: دولت باید قوانین و مقررات دست و پاگیر را از مقابل واحدهای تولیدی بردارد و اجازه ندهد که این قوانین برای رونق تولید و خروج از رکود، مزاحمت ایجاد کنند.

فعالان صنعت نساجی امیدوارند مسئولان دولتی با پیگیری مشکلات و موانع تولید در این بخش و تحقق بخشیدن به وعده های خود در مسیر تأمین مواد اولیه، تولید و نقدینگی مورد نیاز برای بازسازی این بخش آنها را یاری کنند. اما آنچه مسلم است توجه به استانداردها و کیفیت محصول با توجه به نیاز و سلیقه بازار و فراهم کردن بازار فروش مناسب برای محصولات ازاهمیت بالایی برخوردار است که باید برنامه ریزی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

جام جم انلاین – سیما رادمنش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها