وزیربهداشت گفت: متاسفانه دیده می‌شود که بودجه پژوهش صرف ساختمان‌سازی می‌شود اما بزرگترین محققان دنیا دفاترشان بدون شباهت به دفاتر کاری مدیران جهان سوم است و باید با تعصب بیشتر برای توان علمی که منجر به قدرت ماست گام برداریم.
کد خبر: ۸۳۲۲۱۲
بودجه پژوهش صرف ساختمان‌سازی می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در گردهمایی روسا و معاونین پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: عصر پیشرفت در کشور پژوهش است و ما از پژوهش فاصله گرفته‌ایم و برای برون رفت از تحریم‌ها همواره باید علم، فناوری و پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی گفت: درست است که مردم مشکلات درمانی و بهداشتی دارند اما نباید پژوهش را دست کم گرفت و با سرعت بیشتر که در معاونت فناوری شاهد هستیم می توانیم امیدوار باشیم که در طرح‌های گوناگون پیشرفت حاصل کنیم.

وی گفت: درست است که در مراحل آخر جمع بندی هسته‌ای هستیم دنیای غرب به این جمع بندی رسیده که بازی آمال و آرزوی خود در ایران را از طریق اختلافات مذهبی و شرارت‌ها نشان دهد که از این راه آسیب زیادی به اسلام زده است و ما نیز باید بدانیم در سایه توافقات هر کشوری به دنبال منافع خودش است و غرب نیز تنبیه نشده بنابراین نفوذ خود را در مراکزی که فرهنگ و فناوری و استقلال کشور را در برگرفته معطوف می‌کند. و ما نیز نیازمند هوشیاری در بخش فناوری هستیم.

وی گفت: با مصرف گرایی، جهانی شدن و باز کردن بازارها مسیر اشتباه نیز باز است و ما نیز برای ایجاد فرصت جدید باید از منافع ملی با تکیه بر پژوهش و فناوری دفاع کنیم.

وی گفت: دانشگاه‌ها برای پیشرفت نباید به تعدد شرکت‌های دانش‌بنیان و نفرات تکیه کند بلکه ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها و قطبیت بخشیدن به دانشگاه‌ها می‌تواند در راستای فناوری مثمر ثمر واقع شود.

هاشمی گفت: ارتقای کیفی باید در جهت منافع ملی باشد که مسیری برای قدرت جامعه است و در این راستا اعتبارات دانشگاه باید به سمت کیفی سازی پیش رود و کمی‌سازی را اولویت‌های بعدی قرار دهیم.

هاشمی افزود: فرصت‌های پژوهش تکرار نشدنی هستند و ای کاش مسئولیت نداشتم و قضاوت می‌کردم که بهترین پژوهش‌ها توسط چه کسانی انجام شده است.

وی گفت: پژوهش برتر در گرو تعصب و انگیزه اساتید متعهد است که نباید از آن غافل بود.

هاشمی گفت: آموزش نباید در وهله تولید علم و انتشار مقالات آسیب ببیند و ما نباید در التهاب شرکت‌های دانش‌بنیان به آموزش صدمه بزنیم. ما نباید در راستای تولید شرکت‌های دانش‌بنیان مغزهای متفکر را روانه بازار کنیم و مرکزی مانند انستیتو پاستور ایران باید در بخش تولید علم و توسعه تحقیقات پیشگام باشد نه اینکه انرژی خود را صرف تولید بازار و چالش‌های فروش کند.

وی گفت: اعتبارات پژوهشی در دست روسای دانشگاه‌ها است و امید داریم روسای دانشگاه‌ها با توجه به سهم ارزشمند پژوهش و نقش آن در پیشبرد کشور و منافع ملی تمامی تلاش خود را برای پیشرفت ایران اسلامی انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها