مطالعات محققان دانشگاه کویینزلند در استرالیا نشان می دهد که می توان با برخی تمرینات چشم، دامنه نقطه کور چشم را کوچک کرد.
کد خبر: ۸۳۱۸۷۹
دامنه نقطه کور چشم با برخی تمرینات کوچک می شود

به گزارش ایرنا، نقطه کور، منطقه ای کوچک از میدان دید است که در آن هیچ گیرنده نوری وجود ندارد و بینایی در آن منطقه صفر است. تحقیقات نشان می دهد که می توان با تمرینات خاص چشم، این ناحیه را 10 درصد کوچکتر کرد.

مدیر این پروژه در مصاحبه خود گفته است که اکثر افراد از این نقاط کور بی اطلاع هستند ولی تحقیقات نشان می دهد که شناختن این نقاط و سعی در کاهش آن می تواند به افرادی که از نابینایی آسیب شناختی رنج می برند، کمک کند. نابینایی آسیب شناختی اختلالی است که در آن کره چشم یا بزرگتر از اندازه طبیعی و یا کوچکتر است و یا عروق خونی چشم عملکرد درستی ندارند.

در این مطالعه آمده است که تمرینات خاص چشمی، سبب افزایش گیرنده های نوری می شود که با هم همپوشانی دارند یا در مجاورت نقاط کور هستند بنابراین این گیرنده ها نسبت به سیگنال های ضعیفی که از نقاط کور یا مجاورت آن دریافت می شود، حساس تر می شوند.

محققان احتمال می دهند که این تمرینات و برنامه های مشابه در درمان بیماری انحطاط ماکولا نیز که اصلی ترین عامل نابینایی محسوب می شود، موثر است.

یکی دیگر از کاربرد های این پژوهش، توسعه چشم بیونیکی است.

نتایج این تحقیقات در نشریه «Current Biology» منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها