آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی:

قوه قضاییه ایران نیازی ندارد که مسئولان آمریکا برایش نسخه بپیچند

تهاجم فرهنگی (cultural Invasion) که در ایران به‌دلیل اهمیت راهبردی آن برای شناسایی راهکارهای دشمن برای نفوذ در کشورمان به «شبیخون فرهنگی» تعبیر می‌شود، کلیدواژه‌ای است که رهبر انقلاب دو دهه قبل، از آن برای حفظ هشیاری برای درک روش‌های نوظهور مقابله با انقلاب اسلامی به‌کار بردند و اینک پس از 20 سال اهمیت این شبیخون بیش از هر زمان دیگری خود را به نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۸۳۱۳۸۲
غفلت از یک شبیخون تمام‌ عیار!

به‌دنبال پایان جنگ تحمیلی و آنگاه که بسیاری گمان می‌کردند فشار بر انقلاب اسلامی به‌دلیل مقاومت نظامی مردم ایران پایان یافته، رهبر انقلاب بر ضرورت مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی دشمن تاکید کردند.

این نفوذ در ابعاد رسانه‌ای، هنری و دیگر جریانات فرهنگی در نهایت زمینه‌سازی برای نفوذ سیاسی و حتی نظامی کشورهایی که در سه دهه گذشته عزم خود را برای غلبه بر انقلاب اسلامی جزم کرده‌اند، نشانه گرفت و شاید اگر از همان زمان، همه نهادهای فرهنگی در کشورمان این شبیخون تمام‌عیار را جدی می‌گرفتند، امروز شاهد نشانه‌های غلبه این هجمه فرهنگی در شهرهای مختلف کشور نبودیم.

هرچند مقاومت مردم ایران در برابر این نفوذ فرهنگی همچنان ادامه داشته و بسان دیگر جلوه‌های مقاومت در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، در ابعاد فرهنگی نیز کشورمان مانع از استیلای فرهنگ غرب شده، ولی به‌نظر می‌رسد با توجه به تحولات سیاسی اخیر، در صورتی که نهادهای فرهنگی و بویژه دولتی موضوع نفوذ و شبیخون فرهنگی غرب را جدی نگیرند، جامعه جوان ایران در برابر نفوذ فکری و فرهنگی غرب آسیب‌های جدی‌تری به خود ببیند.

طبیعی است جدی گرفتن موضوع شبیخون فرهنگی که رئیس دستگاه قضا روز گذشته بر آن تاکید کرد، سرمایه‌گذاری بیشتر دولت در حوزه تقویت نهادهای فرهنگی و بویژه رسانه ملی را گریزناپذیر کرده و دولتمردان باید با درک اهمیت نبرد فرهنگی با دشمن، توان داخلی برای مقابله با هجمه فرهنگی غرب را افزایش دهند. موضوعی که با وجود بیش از دو دهه کم‌توجهی، امروز باید جدی‌تر از قبل مطالبه‌ای عمومی شود.

مصطفی انتظاری هروی - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها