کودکان، آسیب پذیرترین سرنشینان خودروها محسوب می شوند برهمین اساس در جوامع پیشرفته استفاده از صندلی کودک به عنوان یک اصل پذیرفته­ شده ؛ به­ طوری­ که در بعضی از کشورها استفاده از آن اجباری است ولی متاسفانه در کشور ما کاربرد آن به دلایل مختلف عمومیت نیافته است.
کد خبر: ۸۳۱۱۱۷
چه کنیم که بچه ها در خودرو ایمن بمانند

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ مراد مرادی، مدرس دانشگاه و معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در یادداشت خود با عنوان «ایمنی و سلامت کودکان در خودرو» آورده است:

کودکان، آسیب پذیرترین سرنشینان خودروها محسوب می شوند لذا کودکان را قربانی سهل انگاری‌های خود نکنیم؛ یکی از وسایل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگی صندلی­ ایمنی­ کودک است که نقش غیرقابل انکاری در حفاظت از کودکان برعهده دارد.

در حال حاضر صندلی­ های ایمنی کودک را به سه گروه عمده صندلی نوزادان ، صندلی کودکان و صندلی حامی تقسیم­ بندی می کنند که هر یک انواع متفاوتی دارند و برای گروه­ های مختلف سنی و وزنی کودکان مورد استفاده قرار می­ گیرند.

در جوامع پیشرفته استفاده از صندلی کودک به عنوان یک اصل پذیرفته­ شده ؛ به­ طوری­ که در بعضی از کشورها استفاده از آن اجباری است ولی متاسفانه در کشور ما کاربرد آن به دلایل مختلف عمومیت نیافته است.

در بررسی علل استفاده نکردن از آن در بین خانواده های ایرانی نقش دو عامل فرهنگ سازی و قیمت بیش از سایر موارد مشهود است.

انواع صندلی کودک:

1- صندلی نوزاد (Infant Seat):

این صندلی برای کودکان کمتر از یک­ سال و یا وزن کمتر از 9­ کیلوگرم استفاده می شود. از آنجا که این­ کودکان ستون فقراتی به شدت آسیب­ پذیر دارند، برای دستیابی به ایمنی بیشتر و جلوگیری از حرکت ناگهانی در ناحیه ستون فقرات آنها ، صندلی نوزادان را به­ صورت رو به عقب در خودرو نصب می کنند.

2- صندلی کودک (Child Seat):

این نوع صندلی که خود دارای گروه­ های متفاوتی برحسب قد و یا وزن کودک است ، برای کودکان با سن بیش از یک­ سال و وزن بیشتر از 9کیلوگرم (تا حدود 18 کیلو­گرم) مناسب است.

طریقه نصب آن به­ صورت رو به جلو و یا رو به عقب با توجه به جثه و وزن کودک و گروهی که صندلی در آن قرار می­ گیرد ، متفاوت است.

نکات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد:

1. در آغوش نگه داشتن نوزاد در داخل خودرو هر گز امن نیست؛ زیرا با جزئی ترین تصادف ممکن است نوزاد از آغوش افراد خارج شود، حتی این احتمال وجود دارد که در هنگام برخورد، خود فرد به نوزاد آسیب وارد کند.

2. هرگز کودک را در حین رانندگی روی زانوی خود قرار ندهند.

3. اگر قصد خرید یک صندلی ایمنی را دارید ، دقت کنید صندلی مذکور متناسب با سن ، قد و جثه کودک باشد.

4. بهترین جا برای کودکان زیر 12 سال ، صندلی عقب خودرو می باشد، صندلی جلوی خودرویی که کیسه­ هوای سرنشین آن فعال است ، به هیچ عنوان مکان مناسبی برای نوزادان نیست.

5. برای نوزادان و کودکان ریز­جثه ای که وزن آنها کمتر از 9 کیلوگرم است ، حتما از صندلی مخصوص نوزادان استفاده کنید.

6. اگر صندلی کودک دارای تجهیزات اضافی (از قبیل میز و غیره...) است ، دقت کنید این تجهیزات در مقابل صورت و گردن کودک قرار نگیرد.

7. هرگاه صندلی کودک به نحوی در خودرو نصب شود که صورت او رو به جلو باشد دقت کنید وقتی برای ثابت­ کردن صندلی کودک بر روی صندلی خودرو از کمربند ایمنی استفاده می کنید ، به کودک فشار وارد نکند.

کودکان سرمایه های ارزشمند آینده کشور عزیزمان می باشند. لذا با رعایت نکات ایمنی، تهیه و نصب صندلی مناسب در سلامتی و ایمنی این عزیزان سهیم باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها