۱۴ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک نظرخواهی تأکید کرده‌اند از طرح‌های حمایتی از خانواده زندانیان و معدومان حمایت می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۰۷۲۳
از خانواده زندانیان و محکومان به اعدام باید حمایت کرد؟

این ۱۴ نماینده از کمیسیون‌های مرتبط با موضوع حمایت از خانواده زندانیان و معدومان و همین‌طور کمیسیون‌هایی غیرمرتبط انتخاب شده‌اند.

به جز «محمدعلی اسفنانی» که تجربه قضاوت هم در کارنامه خود دارد و تأکید کرده باید بین خانواده‌های زندانیان فرق گذاشت زیرا ممکن است در خانواده‌ای همه با هم جرم مرتکب شوند و یکی گردن بگیرد، بقیه نمایندگان خواستار حمایت از خانواده زندانیان و معدومان شده‌اند.

در میان اظهار نظرکنندگان «غلامرضا اسداللهی» نیز که سابقه قضایی دارد و حجه‌الاسلام امیری‌کهنوج بر این نکته دست گذاشته‌اند که خانواده زندانی و محکوم به اعدام جرمی مرتکب نشده‌اند که به آتش فرد محکوم بسوزند.

این در حالی است که چند روز قبل از خانواده‌ای گزارشی منتشر شد که ۲ دختر به نام‌های «هلیا» و «هستی» دارند و با ماهانه ۴۵۰هزار تومان باید در محکومیت پدرخانواده گذران عمر کنند.

به گزارش خبرآنلاین ، براساس بررسی‌ها عمده‌ترین معضلات خانواده زندانیان و معدومان شامل سه مقوله «بهداشت و درمان»، «ادامه تحصیل» و «معیشت» می‌شود. این در حالی است که دولت محمود احمدی‌نژاد در برنامه پنجم ماده‌ای که در برنامه چهارم به حمایت از خانواده زندانیان و معدومان تأکید می‌کرد را حذف کرد.

حال که معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در تلاش برای احیای این موضوع است ۱۴ تن از نمایندگان نیز تأکید کرده‌اند که در صورت تدوین این موضوع در لایحه برنامه ششم توسعه از تصویب آن حمایت می‌کنند؛

ردیف

نام نماینده

کمیسیون

فکر می‌کنید حمایت از خانواده زندانیان و معدومان تا چه اندازه باید به صورت تکلیف دولت در برنامه‌های بلندمدت درآید؟

۱

محمدعلی اسفنانی

حقوقی و قضایی

من فکر می‌کنم باید فرق گذاشت بین آن خانواده‌ای که نادانسته و یک دفعه گرفتار چنین بلایی می‌شود با آن خانواده‌ای که کاملاً از کارهای سرپرست خانواده آگاهی دارد. از این جهت می‌گویم باید با یک ظرافتی در تدوین لایحه‌ حمایت از خانواده زندانیان و معدومان نوشته شود که آن پارادوکس روی ندهد.

۲

بهروز نعمتی

صنایع‌ و معادن

برنامه حمایت به شکل کلی هم در قانون و هم در بودجه دیده می‌شود. این قوانین در بودجه سال‌هاست که مشخص است. اما اینکه این موضوع در برنامه پنجم نیامده، ایراد کلی است. اگر مشکل از حمایت ناکافی سازمان‌ها است، مجلس باید ورود پیدا کند. همچنین دولت در برنامه پنج ساله ششم بیاورد، مجلس قطعا حمایت می کند.

۳

امیر خجسته

شوراها و امور داخلی

در حال حاضر قوانین خوبی برای حمایت از اقشاری چون خانواده زندانیان و معدومان وضع شده است. اگر این موضوع از برنامه پنجم حذف شده باشد، باید در برنامه ششم قرار بگیرد. نظام باید فکری برای این اقشار کند و آنها را از نظر فرهنگی و معیشتی حمایت کند.

۴

غلام رضا اسدالهی

قاضی دیوانعالی کشور

برنامه و بودجه

ما باید حتما از این خانواده‌ها حمایت کنیم. هیچ دلیلی ندارد که خانواده به جرم سرپرست خانواده بسوزند. ما باید دایره تبعات جرم را کم کنیم که فقط به مجرم برگردد نه خانواده.نظام باید جای سرپرست را پر کند.در اوایل انقلاب که اعدام زیاد بود، دادستانی وقت انقلاب خانواده های آنها را پوشش حمایتی می داد اما به مرور زمان حذف شد. ما در تلاش خواهیم بود که دولت هر سال در قانون بودجه برای این کار بگذارد.

۵

محمد اسماعیل سعیدی

اجتماعی

جامعه، دولت و حاکمیت نباید نسبت به خانواده‌های زندانیان و معدومان بی تفاوت باشند. مجلس، دولت و تمامی دستگاه‌ها در خصوص این افراد مسئول هستند. همچنین ما در مجلس باید فضایی را ایجاد کنیم تا حمایت از این اقشار در برنامه پنج ساله ششم گنجانده شود.اگر این خانواده ها مورد حمایت قرار نگیرند، با توجه به شرایط جامعه ما با آسیب‌های زیادی مواجه خواهیم شد و در آینده با تبعات منفی آن روبه رو خواهیم شد.

۶

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی

قضایی و حقوقی

موضوع حمایت از خانواده زندانیان و معدومان ابعاد خیلی گسترده، پیچیده و مشکل دار است. تعداد این افراد کم نیست. نیاز به حمایت از تمام این خانواده ها نیست. اما گاهی زندانی یا محکوم به اعدام سرپرست خانواده است و باید از آن خانواده حمایت شود. اما به شکل کلی شاید پذیرش حمایت از این خانواده ها در جامعه ما سخت باشد. اگر شیوه حمایت از این عده به جز شیوه حمایتی در سازمان بهزیستی و کمیته امداد باشد، غیر از این قرار باشد کار خاصی برای خانواده فقط این قشر انجام شود، مشکل ساز است و صدای خیلی ها در می آید.

۷

حامد قادرمزی

عمران

قطعا اگر طرح حمایت از خانواده زندانیان و معدومان به مجلس بیاید ما حمایت خواهیم کرد.

۸

حجت الاسلام علی اکبر ناصری

صنایع و معادن

قطعا اگر این در برنامه پنجم حذف شده، باید پیگیری شود و در برنامه ششم گنجانده شود و ما از آن حمایت خواهیم کرد.

۹

نیره اخوان بیطرف

حقوقی و قضایی

باید همه بدانند که خانواده زندانیان و معدومان با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند. باید راهکاری برای رفع مشکل این اقشار در نظر گرفته شود تا با آسیب های اجتماعی از سوی آنها روبه رو نباشیم. اگر در لایحه بیاید ما هم قطعا حمایت خواهیم کرد.

۱۰

عباس صلاحی

اجتماعی

طرح‌هایی برای حمایت از زندانیان پیشنهاد و در مجلس تصویب شد. اما این موضوع که خانواده‌های این افراد در معرض آسیب هستند و باید حمایت شوند، جدی است. حال می خواهد این حمایت به شکل پرداخت مستمری یا دادن تسهیلات باشد، فرقی نمی‌کند.

۱۱

فرج‌اله عارفی

اجتماعی

پیشنهاد حمایت اقشاری چون خانواده زندانیان و معدومان باید از سوی دولت به مجلس داده شود باشد. باید این حمایت باشد تا کیان خانواده حفظ شود. از سوی دیگر باید مساعدات مالی از سوی نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی نیز باشد.

۱۲

حجه‌الاسلام محمدرضا امیری‌کهنوج

آب کشاورزی و منابع طبیعی

خانواده‌های این افراد چه زندانی و چه معدومین جرمی مرتکب نشده‌اند اما شرایط به شکلی است که اگر از این خانواده‌ها حمایت‌های لازم نشود، در معرض آسیب‌های قرار می‌گیرند که شاید در آینده جبران آنها کمکی به آنها نکند.

۱۳

ناصر کاشانی

اجتماعی

اگر ما نحوه برخورد با خاطیان را عوض کنیم، در نتیجه شاهد پر شدن زندان‌ها از زنداینان نخواهیم بود و به سبب آن نیاز به حمایت از خانواده آنها نیز خود به خود حل می شود.

۱۴

حجت الاسلام محمد باقری بنابی

اقتصادی

طرح حمایت از خانواده زندانیان و معدومان باید در برنامه پنج ساله ششم گنجانده شود. موضوع این است که پیشگیری بهتر از درمان است. ما نباید اجازه دهیم این خانواده‌ها ابتدا آسیب ببینند، بعد ما به فکر راهکار برای رفع آسیب باشیم. این خانواده‌ها از نظر آسیب‌های اجتماعی تهدید می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها