ایتالیا؛ جنوب اروپا

سفر به چکمه تاریخی قاره سبز

این هفته سراغ کشوری می‌رویم که برای دیدنش، زمان کم می‌آورید! سرزمینی که در کنار یونان، مهد تمدن غرب شناخته می‌شود؛ روزگاری تنها امپراتوری عظیم منطقه خود بوده است. ایتالیا با تمام داشته‌هایش مقصد این هفته 72 ملت ماست!
کد خبر: ۸۳۰۳۰۶
سفر به چکمه تاریخی قاره سبز

در سال 2013، نزدیک به 48 میلیون نفر عازم سرزمین رم و فلورانس شده‌اند که همین امر، ایتالیا را در رتبه پنجم فهرست پربازدید‌ترین کشورهای جهان، پس از فرانسه، آمریکا، اسپانیا و چین قرار داده است.

صنعت گردشگری یکی از سودآورترین و شکوفاترین بخش‌های درآمدی این کشور محسوب شده که نتیجه آن، درآمدی 136 میلیارد یورویی (در سال 2012) بوده است.

ایتالیا بیشترین تعداد اماکن ثبت شده در میراث جهانی یونسکو را دارد و بناهای تاریخی در گوشه و کنار این کشور براحتی یافت می‌شود.

شهرهای معروفی چون رم، ونیز و فلورانس قرن‌هاست که میزبان بازدیدکنندگانی با ملیت‌های مختلف هستند، اما بازدید تنها به شهرهای بزرگ محدود نمی‌شود و شهرهای کوچکی که تاریخی هزار ساله و آثار باستانی و هنری فراوانی نیز دارند باید در برنامه‌تان قرار بگیرند.

سینما، نقاشی، معماری، مجسمه‌های زیبا، غذاها و دسرهای متنوع، آداب و رسوم و از همه مهم‌تر تاریخ غنی ایتالیا هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند.

در هر گوشه شهر رم، پایتخت ایتالیا، تاریخ موج می‌زند! بسیاری از آثار باستانی، کلیساهای قرون وسطی، چشمه‌های زیبا، موزه‌ها و کاخ‌های رنسانس تنها در همین شهر به ظاهر امروزی قرار گرفته‌اند.

از ویژگی‌های عجیب رم آن است که کشوری درون آنجا خوش کرده است! واتیکان، کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور دنیا، روی تپه‌ای به همین نام در شمال غرب شهر رم واقع شده و گرداگرد آن را دیواری احاطه کرده است تا شهر و بخصوص پاپ اعظم را از خطر حملات خارجی محافظت کند.

با وجود مسائل امنیتی، خوشبختانه امکان بازدید از این منطقه و بویژه موزه‌های آن وجود دارد. موزه‌های واتیکان از عظیم‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان هستند.

این موزه که آثار هنری تاریخی بی‌نظیری را که مرتبط با مسیحیت و مذهب کاتولیک است در خود جای داده، سالانه پذیرای حدود 4 میلیون بازدیدکننده است. یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر، کولوسئوم نام دارد که از نوع خود، بزرگ‌ترین سالن آمفی‌تئاتر در روم باستان بوده است.

این مجموعه که تعداد ردیف‌‌های صندلی آن به 50 هزار و ورودی‌هایش به 80 می‌رسد، در طول سالیان شاهد فجیع‌ترین جنایات مانند کشتار بردگان، مسیحیان و همچنین نبردهای خونین گلادیاتورها بوده است.

گرچه قسمت‌های دیدنی پایتخت بسیار است، اما باید راهی فلورانس شد تا با یکی از مهم‌ترین مراکز هنری اروپا آشنا شد. مجسمه‌سازی و هنر معماری در این شهر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و بیش از 40 موزه و نگارخانه هنری در آن قرار گرفته است.

دوئمو، مکانی که آخرین مجسمه ساخته میکل‌آنژ در آن قرار دارد، کاخ مدیچی، محل اقامت خانواده مدیچی، کلیسای سنتا کروچه، محل دفن میکل‌آنژ و ماکیاولی و همچنین کلیسای جامع فلورانس، از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شوند.

با وجود زیبایی‌های خاص هر یک از شهرهای مذکور، یکی از عاشقانه‌ترین و محبوب‌ترین بخش‌های این سرزمین بدون شک، شهر ونیز است.

ونیز جزیره‌ای در شمال ایتالیا، متشکل از جزیره‌های کوچکی است که به وسیله کانال‌هایی از هم جدا شده و تردد در شهر از طریق قایق صورت می‌گیرد.

صرف‌نظر از قایق‌سواری در شهر که خود به تنهایی علت جذب بسیاری از گردشگران خارجی است؛ میدان سن‌مارکو، محل دفن یکی از حواریون حضرت عیسی(ع)، جشنواره‌ها و کارناوال‌های شهر از دیگر عوامل علاقه جهانگرادان به ونیز هستند.

گرچه آثار باستانی به جامانده از قرون گذشته، در ایتالیا حرف اول را می‌زند، اما این به معنای عقب ماندن شهرهای این کشور از دنیای حاضر نیست. میلان یکی از مدرن‌ترین شهرهای کشور چکمه‌ای است که به عنوان مرکز اصلی مد ایتالیا شناخته می‌شود.

در این شهر گالری‌ها و مراکز خرید معروفی مانند ورساچه، آرمانی، پرادا و... قرار گرفته‌اند که نظر هر شخصی با هر سلیقه‌ای را تامین می‌کنند. تا یادم نرفته بگویم که باید به این فهرست بلندبالا، برج پیزا را هم اضافه کنید. مطمئنا سلفی‌گرفتن با کج‌ترین برج جهان صفای خاص خودش را دارد.

چطور برویم؟

سفر به ایتالیا کار سختی نیست! سفارتخانه این کشور در خیابان آفریقا قرار گرفته است. صرف‌نظر از مشکلات دریافت ویزا، به علت محبوبیت بالای ایتالیا از لحاظ گردشگری، شرکت‌های مسافرتی، تورهای متعددی را برای آن فراهم دیده‌اند.

البته از قیمت بالای آنها نمی‌توان چشمپوشی کرد. به عنوان مثال اگر قصد سفری هفت روزه به ایتالیا را دارید بسته به نوع اتاق ـ دوتخته یا یک تخته ـ باید از 9 میلیون تا 13 میلیون تومان هزینه کنید. این قیمت برای تور ده روزه به 16 تا 22 میلیون تومان هم می‌رسد!

نرگس انصاری - چمدان (ضمیمه پنجشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها