کاهش قیمت جهانی نفت و رسیدن آن به زیر 40 دلار معمولا بودجه کشورهای نفت‌خیز از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده و دولتمردان را نگران می‌کند. اکنون نیز این کاهش قیمت ممکن است هم درآمدهای بودجه امسال و هم سال آینده را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۸۲۹۸۴۹
کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی بر بودجه 95 می‌گذارد

با این حال سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس معتقد است قیمت کنونی نفت در بودجه 94 منطقی تعیین شده و کاهش قیمت نفت اثر زیادی بر بودجه امسال و حتی سال آینده نمی‌گذارد چون قیمت پیش‌بینی شده نفت در بودجه 94 در محدوده کنونی قیمت‌های جهانی است:

به نظر شما علت اصلی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی چیست؟

در روز سه‌شنبه هفته جاری اعضای کمیسیون انرژی با وزیر نفت جلسه‌ای داشتند که این موضوع درآن جلسه مطرح شد. آنچه مشخص است قیمت جهانی نفت مربوط به مسائل سیاسی بوده و بازیکن اصلی این جریان کشور عربستان سعودی است. از سوی دیگر اوپک که سازمان تعدیل‌کننده قیمت و اختصاص‌دهنده سهمیه تولید هر کشور تولیدکننده نفت است راهبرد اصلی خود را فراموش کرده و اکنون در این موضوعات مداخله‌ای نمی‌کند. همچنین بحران اقتصادی کشور چین نیز که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان است روی قیمت نفت تاثیرگذار بوده و باعث شد تا تقاضای این محصول کاهش یابد و به دنبال آن کاهش قیمت نفت را شاهد باشیم. کاهش رشد اقتصادی جهانی هم از جمله دیگردلایلی است که بازار نفت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

حال با این کاهش قیمت نفت که بخشی از درآمدهای کشور را کاهش می‌دهد، بودجه 95 چه تغییری خواهد داشت؟

در پیش‌نویس بودجه‌ سال 94 که دولت تقدیم مجلس کرد قیمت نفت 72 دلار بود اما با روند کاهشی قیمت جهانی نفت این قیمت به 45 دلار کاهش یافت. دولت در آن زمان متوجه شد که باید بر اساس واقعیت‌ها بودجه خود را تنظیم کند. در بودجه سال آینده هم به نظر می‌رسد بر اساس واقعیات بسته شود و قیمت جهانی نفت بین 40 تا 50 دلار باشد. با این وجود قیمت نفت در بودجه تغییری نخواهد یافت. به طور معمول دولت و مجلس یک حاشیه درآمد را برای جبران کسری درآمدها در نظر می‌گیرند تا در صورت لزوم بتوانند از آن بهره ببرند. به عنوان مثال در زمان بسته شدن بودجه قیمت نفت تدوین شده چند دلار پایین‌تر عنوان می‌شود تا در صورت کاهش به قیمت و درآمد واقعی برسد.

راهکار دولت برای جبران کسری درآمد چیست؟

ما در این زمینه راهکاری نداریم. بر اساس قانون بودجه ساده‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای کسب درآمد بیشتر بحث مالیات است. اکنون هم وضعیت مردم و اوضاع اقتصادی کشور اجازه نمی‌دهد که دولت به سراغ مالیات برود و بخواهد درآمدهای خود را از این راه تامین کند. بنابراین دولت بر اساس آنچه که درآمد دارد باید هزینه‌های خود را پوشش دهد. در این شرایط به طور معمول از بودجه پروژه‌های عمرانی کاسته می‌شود، در این صورت بیکاری در کشور افزایش می‌یابد. امااگر تحریم‌ها برداشته شود فروش نفت راحت‌تر خواهد بود و با افزایش تولید می‌توان کاهش قیمت را جبران کرد.

پیش‌بینی شما از وضعیت قیمت نفت چیست؟

به نظر من قیمت نفت تا پایان سال بیش از 50 دلار نخواهد شد و کمتر از 40 دلار هم نمی‌شود.

محمدحسین علی‌ اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها