کمیسیون ویژه، کمیسیونی است که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس درباره مسائل اساسی و مهم کشور با تصویب نمایندگان تشکیل می‌شود. در همین زمینه ما پیش از این در مجلس نهم شاهد تشکیل یک کمیسیون ویژه برای تولید بودیم و اکنون هم کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تشکیل شده است.
کد خبر: ۸۲۸۷۵۷
اعتماد به تیم مذاکره‌کننده و بی‌اعتمادی به غرب؛ محور بررسی برجام

این کمیسیون ویژه که دیروز ترکیب اداره آن مشخص شد، قرار است به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی بررسی دقیق و کارشناسی ابعاد مختلف برجام و قطعنامه صادر شده در شورای امنیت را مورد توجه قرار داده و در نهایت نظر خود را به صحن مجلس ارائه کند.

بررسی ما در این کمیسیون، متفاوت از بررسی‌های انجام شده در کمیسیون امنیت ملی خواهد بود.

کمیسیون امنیت ملی تا قبل از تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام، مسئول بررسی این پروژه بود که طبیعتا داشته‌های خود را در اختیار کمیسیون ویژه قرار خواهد داد ؛ ولی شکل بررسی ما فقط به برگزاری جلسات با تیم مذاکره‌کننده خلاصه نمی‌شود بلکه بازدیدهای گسترده از مراکز مختلف، دعوت از استادان محترم دانشگاه، استادان محترم حقوق بین‌الملل، استادان محترم هسته‌ای و استادان محترم دیپلماسی و استادان محترم حوزه نظامی و دفاعی کشور در دستور کار خواهد بود.

همچنین کارشناسان مجموعه‌های مختلف نظامی، مجموعه‌های هسته‌ای و مجموعه سیاست خارجی و مدیران سابق و حال به جلسه کمیسیون و کمیته‌های فرعی آن دعوت خواهند شد و نظرات همه دوستان گرفته می‌شود. پس از آن هم کمیسیون، نظر نهایی را به صحن علنی مجلس ارائه می‌کند.

ممکن است بر اساس بررسی‌های انجام شده نیازمند پیشنهاد وضع قانون جدیدی برای جلوگیری از سوءاستفاده طرف‌های غربی از برجام باشیم. ممکن است در این مسیر فکت‌ شیت طرف ایرانی را هم به مجلس پیشنهاد و تصویب کنیم.

ممکن است برخی بندهای آن را مشروط به تحقق شروطی کنیم که با وضع قانون برای دولت لازم الاجرا می‌شود. در نهایت عزم همه 15 عضو کمیسیون که از سلایق مختلف مجلس هستند بررسی دقیق، همه‌جانبه، مبتنی بر مسائل حال و گذشته با رعایت چارچوب منافع ملی و با مدنظر قرار دادن زحمات تیم مذاکره‌کننده تاکنون و محدودیت‌های پیش‌روست.

به‌طور قطع مجلس در راس امور است و این موضوع مختص امسال و سال گذشته یا سال آینده نیست بلکه همیشگی است و در راس امور بودن در شأن نظارتی ایجاب می‌کند نمایندگان محترم ملت به نمایندگی از ملت شریف ایران مراقب منافع ملی و تحقق اهداف مذاکراتی که همان رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان بود باشند. ما باید مراقب باشیم ضمانت کافی برای رفع تحریم‌ها اتفاق بیفتد و از آن طرف خدای نکرده امنیت ما به مخاطره نیفتد.

برای کمیسیون ویژه با توجه به شرایط منطقه و فعالیت گروه‌های تروریستی خلق‌الساعه، بویژه گروه تروریستی و آدمکش داعش، رعایت این موضوع جزو اولویت‌های اصلی است.

خدای نکرده نباید به‌خاطر یک توافق ذوق زده شویم و چشم بر امنیت کشور بپوشیم. توافق مبتنی بر اعتماد به زحمات تیم مذاکره کننده و بی اعتمادی به طرف‌های غربی بررسی می‌شود. ما به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم، چراکه از طرف ملت مسئول مذاکره بودند ولی به طرف‌های غربی بی‌اعتمادیم؛ زیرا از هر محملی برای نفوذ و ضربه زدن به کشور بهره بردند و نه‌تنها منفعتی نصیب کشور نکردند بلکه کشور را بارها و بارها پله‌ها عقب بردند.

مصداق یکی از نمونه‌های رفتار غرب، کودتای 28 مرداد بود و دیدیم که یک اعتماد ساده به طرف غربی چه بلایی سر کشور و دولت وقت آورد.

پس اساس بررسی، اعتماد به داخل و تیم مذاکره‌کننده و همه ظرفیت‌های کارشناسی و بی‌اعتمادی به طرف‌های غربی است که ان‌شاءالله مجلس بتواند از این امتحان هم سربلند بیرون بیاید و در درجه اول در پیشگاه خداوند متعال و در درجه دوم در پیشگاه ملت بزرگ و شریف و رشید ایران شرمنده نباشد.

مهرداد بذرپاش - عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها