اگر هنگام خرید ماشین دست دوم نمی‌دانید از کجا شروع کنید و احساس سردرگمی می‌کنید، قبل از خرید، گام‌های پیش رو را دنبال کنید تا هنگام خرید ماشین دست دوم، کمتر احساس استرس داشته باشید.
کد خبر: ۸۲۸۲۲۱
چگونه بهترین ماشین دست دوم بخریم

بودجه مشخص

چقدر پول می‌خواهید برای خرید ماشین خرج کنید؟ بهتر است هزینه بیمه، هزینه نقل و انتقال سند، تعمیرات اولیه و خرید لوازم جانبی و لاستیک را برای خرید ماشین در نظر بگیرید. ممکن است ماشینی که بعد از دوندگی بسیار پیدا کرده‌اید، 5 تا 10 درصد نسبت به بودجه شما گران‌تر باشد. میزان معقول و حداکثر پولی را که می‌توانید برای خرید ماشین صرف کنید، مشخص کنید و از آن فراتر نروید.

ماشین‌های مناسب بودجه شما

بعد از تعیین بودجه، 20 درصد از کل مبلغ را برای خرج‌های پیش‌بینی شده و پیش‌بینی‌نشده، مضاف بر قیمت خودرو کنار بگذارید. با توجه به 80 درصد باقیمانده، تمامی ماشین‌های موجود در بازار را با توجه به مدل، سال تولید و قیمت، فهرست کنید. برای آگاهی از قیمت‌ها می‌توانید به بنگاه‌های خرید و فروش ماشین، قسمت آگهی روزنامه‌های محل زندگی یا وبسایت‌های www.bama.ir و www.rahnama.com مراجعه کنید.

تهیه چک لیست

برای این که هنگام خرید ماشین احساس سردرگمی نکنید و چیزی را از یاد نبرید، فهرستی تهیه کنید از تمام مواردی که باید قبل از خرید ماشین به آنها توجه کنید. نمونه فهرست را روی نیمی از کاغذ A4 پرینت کنید و همراه داشته باشید.

پولتان را نقد کنید و چند کاغذ قولنامه به همراه داشته باشید

هیچ چیز وسوسه‌انگیزتر از پول نقد نیست. در کارت بانکی خود مبلغ مورد نظر را وارد کنید. بهتر است با خودتان قولنامه نیز داشته باشید. ممکن است ساعتی بعد از ترک شما ماشین به مبلغی وسوسه‌انگیزتر فروخته شود. هنگامی که از خرید ماشین مطمئن شدید، آن را قولنامه کنید و خریدش را به بعد موکول نکنید.

جو زده نشوید

اجازه ندهید ظاهر افراد، شرایط و حرف آنها روی شما تاثیر بگذارد. طبق چک لیست خود پیش بروید. افراد کلاهبردار از شیوه‌های گوناگونی استفاده می‌کنند که حتی ممکن است به ذهن شما خطور نکند. ممکن است شما را تحت فشار بگذارند و از این که زیاد احتیاط می‌کنید، اما این که فرصت خرید ماشین از دست برود، بسیار بهتر از این است که پولتان را از دست بدهید.

وضعیت ظاهری و فنی ماشین

در مرحله نهایی خرید، نیاز به یک متخصص دارید، اما بررسی اولیه را خودتان می‌توانید انجام دهید. ماشین را زیر نور خورشید بخوبی بررسی کنید. مثلا بدنه ماشین را بررسی کنید که رنگ شدگی نداشته باشد. تشخیص رنگ شدگی ماشین نیاز به تجربه دارد و در مرحله پایانی خرید، ماشین را به یک صافکار و نقاش با تجربه نشان دهید. اگر متوجه رنگ خوردگی‌ها نشوید، بعدا مجبور خواهید بود ماشین را هنگام فروش، ارزان‌تر از قیمت واقعی و به علت تصادفی که خودتان مرتکب نشده‌اید، بفروشید:

زیر ماشین را از بیرون و از درون (زیر‌کفی‌ها و موکت‌ها در صورت امکان) وارسی کنید که پوسیدگی، زنگ‌زدگی و آثار جوشکاری وجود نداشته باشد. درها و حاشیه درها را بررسی کنید. اگر درها براحتی باز و بسته نمی‌شوند و اگر حاشیه درها یکسان نیستند، نشانه تصادف خودرو است.

لاستیک‌ها را بررسی کنید. اگر تایر‌ها (مخصوصا چرخ‌های جلو) بیش از حد ساییده شده باشند، باید هزینه‌ای برای تعویض لاستیک‌ها کنار بگذارید. زیر کاپوت را نگاهی بیندازید. آثار ضربه روی رادیاتور نشانه تصادف از جلوست. اگر سرپیچ روی قطعات یا کاور موتور کم باشد، نشانه این است که تحت تعمیر بوده است. از فروشنده یا دوستی بخواهید، چند بار پدال گاز را تا ته فشار دهد. اگر دود آبی رنگی دیدید، نشانه این است که ماشین روغن‌سوزی دارد. داخل خودرو را بررسی کنید. آثار ساییدگی شدید روی دنده، فرمان و پدال‌ها نشان‌دهنده این است که ماشین کارکرد بالایی داشته و تحت فشار بوده است. کیلومتر شمار را بررسی کنید. اگر میزان کارکرد و حرکت اتومبیل در کیلومتر شمار نسبت به ساییدگی اجزای درونی و بیرونی و سال تولید خودرو همخوانی نداشته باشد، احتمالا دستکاری شده است. سوار ماشین شوید، کلید را بچرخانید و استارت بزنید. ماشین باید بلافاصله روشن شود و صدای اضافی از موتور شنیده نشود. تمام لوازم الکترونیکی ماشین را بررسی کنید: کولر، برف پاک کن، چراغ جلو، چراغ عقب، مه شکن، تنظیمات الکترونیکی فرمان، صندلی و آینه ها، سیستم صوتی و... . به دنده یک بروید و حرکت کنید. اگر هنگام تعویض دنده صدای عجیبی شنیدید و این وضع چند بار تکرار شد، نشان‌دهنده مشکلی در سیستم گیربکس ماشین است. هنگام رانندگی اجازه ندهید صحبت‌های فروشنده و صدای سیستم صوتی ماشین، مزاحم شنیدن صدای موتور و سیستم تعلیق ماشین شود. سیستم صوتی را خاموش کنید و در صورت لزوم از فروشنده سوال کنید. هنگام حرکت به سمت جلو دست خود را از روی فرمان بردارید؛ اگر ماشین به یکی از دو سمت منحرف شد، مشکلی در سیستم تعلیق ماشین وجود دارد که گاهی علتش تنظیم نبودن باد چرخ‌هاست.
با ماشین به هر دو سمت دور کامل بزنید و عملکرد ماشین را هنگام عبور از دست‌انداز بررسی کنید. دنده عقب را فراموش نکنید.
لاستیک زاپاس، جک و جعبه آچار را بررسی کنید. از باز و بسته شدن راحت تمام درها ازجمله صندوق عقب و سالم بودن قفل مرکزی یا دزدگیر ماشین اطمینان حاصل کنید.

ماشین را قولنامه کنید

هنگامی که مرحله اولیه بررسی وضعیت ظاهری و فنی خودرو را به پایان رساندید و قصد خرید آن را داشتید، از فروشنده بخواهید با همدیگر نزد تعمیرکار و صافکار مورد نظر شما بروید و در صورت تائید آنها ماشین را قولنامه کنید. بهتر است از روز قبل با یک تعمیرکار و یک صافکار و نقاش صحبت کنید و از آنها بخواهید در ازای مبلغی، ماشین‌هایی را که روز بعد پیش آنها می‌برید، کاملا بررسی کنند. بعد از اطمینان از وضعیت ماشین برای قولنامه:

مطمئن شوید تمام مدارک شناسایی فروشنده به عنوان مالک، کارت شناسایی خودرو و سند برای قولنامه حاضر باشد. در حضور مالک خودرو قولنامه را انجام دهید و تمام مدارک را بررسی کنید. شماره شاسی و شماره موتور را با کارت ماشین و سند مقایسه کنید. مدارک شناسایی مالک خودرو مانند کارت ملی و گواهینامه را با مشخصات مندرج روی سند و کارت ماشین مطابقت دهید.
در این مرحله می‌توانید در مورد قیمت نهایی خودرو بحث کنید. از آنجا که فروشنده خود را پای معامله می‌بیند و پول شما هم نقد است، احتمالا فروشنده بر سر قیمت با شما کنار خواهد آمد. در مورد هزینه‌های نقل و انتقال با فروشنده به توافق برسید. قولنامه باید در دونسخه تنظیم شود که یک نسخه نزد خریدار و دیگری نزد فروشنده نگهداشته می‌شود. با توجه به مدارک شناسایی خودتان، فروشنده و مشخصات ماشین، قولنامه را پر کنید. وضعیت کنونی خودرو را به طور کامل در قولنامه ذکر کنید. رنگ شدگی، مشکل فنی، لاستیک زاپاس و متعلقات. قیمت توافقی را در قولنامه بنویسید و طریقه پرداخت مبلغ را ذکر کنید. در صورت پرداخت چکی، شماره چک را در قولنامه بنویسید. اگر مبلغی از پول را بعدا می‌خواهید پرداخت کنید، زمان و طریقه پرداخت را در قولنامه ذکر کنید. در قولنامه ذکر کنید به هر علت اگر مورد معامله به طور قانونی قابل انتقال به خریدار نباشد، فروشنده موظف است هزینه‌هایی راکه خریدار متقبل شده، پرداخت و مبلغی را که در قولنامه قید می‌شود، به عنوان خسارت به خریدار پرداخت کند. هر دو طرف معامله به همراه یک شاهد باید تمام برگه‌ها را امضا کنند و انگشت بزنند.

هرچه سریع‌تر به دفتر اسناد رسمی بروید

به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و از آخرین روند چگونگی نقل و انتقال سند خودرو اطلاع پیدا کنید.

اطلاعات سرنوشت‌ساز

مدل‌هایی که از قبل برای خرید مشخص کرده بودید در روزنامه پیدا کنید، با فروشنده تماس بگیرید و پرسش‌های زیر را اگر در آگهی مشخص نشده‌اند، از فروشنده بپرسید:

قیمت خودرو: قیمت نهایی خودرو را از فروشنده بپرسید.

سال تولید خودرو: در باره سال تولید و مالکان قبلی سوال کنید.

میزان کارکرد: میزان کارکرد ماشین با وضعیت سلامت خودرو از لحاظ فنی و ظاهری نسبت مستقیم دارد.

ضربه، رنگ، خوردگی، خط و خش: درباره سابقه تصادف، رنگ‌شدگی و وضعیت ظاهری سوالات کلی طرح کنید.

بیمه، لاستیک، لوازم جانبی: این موارد روی قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار هستند.

علت فروش: نوع پاسخ فروشنده و میزان قانع‌کنندگی آن می‌تواند روی اعتماد شما نسبت به ماشین و فروشنده تاثیر بگذارد.

مکان فعلی خودرو و اولین زمان ممکن برای بازدید: این سوال می‌تواند به اولویت‌بندی شما برای بازدید از خودروهای مختلف آگهی شده کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آزاده
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
عالی بود خیلی چیزا یاد گرفتم

نیازمندی ها