1200 کتابخانه با هدف تبدیل امامزادگان کشور به قطب فرهنگی راه‌اندازی شده است

روز گنبدهای فیروزه‌ای

همزمان با روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، امروز همایش تجلیل از امامزادگان در 291 شهر برگزار می شود. این در حالی است که طرح عمران و آبادانی 1300 امامزاده کشور انجام گرفته، 3400 امامزاده به مرکز فعالیت های فرهنگی و قرآنی تبدیل و 1200کتابخانه در این بقاع متبرکه راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۸۲۷۶۷۶
روز گنبدهای فیروزه‌ای

به گزارش جام‌جم، رهبر معظم انقلاب همواره بر تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان کشور به قطب فرهنگی تاکید داشته‌اند و بر همین اساس روز 5 ذی‌القعده در تقویم رسمی کشور روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

291 همایش برای بزرگداشت امامزادگان

به سراغ حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه رفتیم و او در این باره به خبرنگار جام جم گفت: امروز همایشی در 291 شهرستان که دارای امامزاده هستند برگزار می‌شود و به تعبیری ما در این روز شاهد برپایی 291 همایش هستیم.

او از شعرخوانی، سخنرانی و ارائه مقاله در این همایش سخن گفت و توضیح داد: البته ارائه مقاله در این همایش به آن معنا نیست که ما فراخوانی داده باشیم، بلکه براساس امامزاده‌های هر شهر، سفارشاتی را به استادان حوزوی و دانشگاهی داده‌ایم تا درباره آثار، برکات و معرفی شخصیت امامزادگان مقالاتی ارائه کنند.

این همایش در تهران در امامزاده صالح و امامزاده حسن برگزار می‌شود، اما برنامه اصلی همایش در استان تهران به میزبانی امامزاده اسماعیل شهریار برپا خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در حاشیه همایش تکریم و بزرگداشت امامزادگان برگزار می‌شود، برپایی 1700نمایشگاه با عنوان «گنبدهای فیروزه‌ای» است. در این نمایشگاه‌ها آثاری محتوایی و گرافیکی درباره شخصیت و فضایل حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه‌(س) و همچنین برکات و منزلت امامزادگان ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به این که اگر امروز سرسفره اهل بیت‌(ع) و قرآن در ایران اسلامی نشسته‌ایم، مدیون امامزادگان هستیم، بیان کرد: این امامزادگان با حضور خود در ایران، فرصتی برای آشناسازی مردم با قرآن و فرهنگ اهل بیت (ع) فراهم کردند.

تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی

اهمیت و جایگاه بسیار رفیع و والای بقاع متبرکه و امامزادگان به‌عنوان سرمایه‌های معنوی و همچنین پراکندگی، تنوع و فراوانی این امامزاده‌ها به علت غنا و سابقه عظیم تمدنی جامعه باعث شد رهبر معظم انقلاب تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه را به قطب‌های فرهنگی خواستار شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه هم به جام‌جم گفت: در این زمینه مجموعه سازمان دو کار جدی را شروع کرده است که می‌توان آن را به بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم کرد.

به گفته حجت‌الاسلام شرفخانی، برای تبدیل امامزاده‌ها به قطب‌های فرهنگی، چشم‌اندازی براساس چشم‌انداز 1404 نوشته شده که در آن سیاست‌های کلان، راهبردها، راهکارها و فعالیت‌ها آمده است.

او ادامه داد: در این چشم‌انداز هدف این بوده که اولا تعریف شود قطب فرهنگی چیست و به چه صورت می‌توان امامزادگان را به قطب‌های فرهنگی تبدیل کرد.

براساس آنچه معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اعلام کرد در بحث سخت‌افزاری موضوع، عمران و آبادانی بقاع متبرکه و امامزاده‌ها مدنظر قرار گرفته که در آن 44 آیتم گنجانده شده است؛ از جمله آن که عمران و آبادانی 1300 امامزاده در سال‌جاری انجام گرفته است اما در بحث نرم‌افزاری برنامه‌هایی برای بخش‌های زیرساختی قطب‌های فرهنگی در نظر گرفته شده که یکی از آنها راه‌ا‌ندازی مراکز فرهنگی و قرآنی است. در این ارتباط هم 3400 امامزاده به مرکز فعالیت های فرهنگی و قرآنی تبدیل و ساختمان هایی برای این فعالیت‌ها تعبیه شده است.

به گفته حجت‌الاسلام شرفخانی، در بحث نرم‌افزاری برنامه‌هایی هم برگزار شده است، از جمله طرح نوروزی آرامش بهاری در ایام نوروز، طرح سوگواره یاس نبوی در ایام فاطمیه، طرح ضیافت الهی در ایام ماه مبارک رمضان، طرح تابستانی نشاط معنوی برای غنی‌سازی اوقات فراغت در 1460 امامزاده، طرح جشن ولایت در حد فاصل اعیاد قربان تا غدیر، طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در دهه اول محرم و برنامه هایی برای دهه آخر صفر.

او از راه‌اندازی کتابخانه‌های فیزیکی و دیجیتال نیز به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های بخش نرم‌افزاری تبدیل امامزاده‌ها به قطب های فرهنگی خبر داد و افزود: در این زمینه 1200 کتابخانه راه‌اندازی و هم‌اکنون 200 امامزاده مجهز به کتابخانه دیجیتال شده‌اند.

970 هزار داوطلب حفظ قرآن

سال 1391، رهبر معظم انقلاب فرمان تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را صادر کردند. بنا به اعلام معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در این باره نیز فعالیت‌هایی انجام شده است.

براساس برنامه چهار ساله این سازمان، تربیت یک میلیون حافظ قرآن در دستور کار قرار گرفته که هم‌ اکنون 970 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و این نفرات در حال افزایش هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها