معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه از مجموع صرافی‌های موجود تاکنون 400 صرافی برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند، گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، فعالیت صرافی بدون مجوز از امروز (28 مرداد) به بعد غیرقانونی است.
کد خبر: ۸۲۷۴۰۵
فعالیت صرافی‌های بدون مجوز از امروز غیرقانونی است

حمید تهران‌فر ، با بیان اینکه بخش عمده صرافی‌های کشور در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز هستند، اظهارداشت: حدود 400 صرافی موجود در حال طی کردن دریافت مجوز هستند و تعدادی هم مجوزشان را دریافت کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با فارس افزود: تا 28 مرداد هر کس اقدام جدی و موثری برای دریافت مجوز انجام داده‌، ما می‌پذیریم که مایل به تطبیق فعالیت خود با دستورالعمل جدید است.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: بعد از 28 مرداد تصمیم ما این است که امتیاز قدیمی‌ بودن صرافی‌ها را منظور نکنیم اما آنها را به طور کامل حذف نخواهیم زیرا آنها می‌توانند در آینده هم برای دریافت مجوز مراجعه کنند.

وی افزود: کسانی که هیچ‌گونه تقاضایی برای دریافت مجوز از بانک مرکزی ارائه نکرده‌اند، بعد از 28 مرداد هم می‌توانند طبق معمول تقاضای خود را ارائه کرده و مراحل مشخص‌شده را طی کنند.

تهران فر در پاسخ به این سؤال که مهلت زمانی 28 مرداد برای چه درنظر گرفته شد؟ گفت: شورای پول و اعتبار یکسال فرصت داد تا صرافی‌های موجود خود را با دستورالعمل جدید تطبیق دهد، اما این دستورالعمل برای صرافی‌های جدید دیگر زمان مشخصی ندارد، اما کسانی که تا قبل از 28 مرداد مراجعه کنند، کارهای لازم را برایشان انجام می‌دهیم و اگر مشکلی داشته و تأخیر به دلیل فرایند طی کردن روند دریافت مجوز باشد، همه را درنظر می‌گیریم.

درب اداره صدور مجوز صرافی‌ها همیشه باز است

وی افزود: کسانی که مراجعه نکردند، به معنای این نیست که دیگر هیچ وقت امکان اخذ مجوز از بانک مرکزی را ندارند. هر کسی در کشور می‌تواند فعالیت صرافی کند، اما براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، فعالیت صرافی بدون مجوز از امروز (28 مرداد) به بعد غیرقانونی است.

معاون نظارتی بانک مرکزی اظهارداشت: به عبارت دیگر اگر عملیات صرافی، بعد از 28 مرداد در صرافی بدون مجوز انجام شود، یک امر غیرقانونی رخ داده است. به عنوان مثال شخصی به صرافی بدون مجوز مراجعه کند و یک معامله ارزی انجام دهد، در صورت بروز هرگونه مشکل برای آن شخص و یا اینکه مأموران نیروی انتظامی ارز در اختیار او را مصادره کنند، طبق قانون مبارزه با کالا و ارز برخورد می‌شود.

قانونی بودن مبادله ارز تنها در شعب بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز

تهران‌فر افزود: طبق قانون در دو جا امکان مبادله ارزی وجود دارد، اول صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی و شعب بانک‌های کشور، غیر از این دو محل هرگونه خرید و فروش ارز خلاف قانون و قاچاق محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: باید مطمئن بود وقتی نظام مصمم به ایجاد نظم در این بازار است در زمان مقتضی برخوردهای قانونی با غیرمجازها انجام خواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: از امروز به بعد این خطر برای صرافی‌های غیرمجاز وجود دارد و ما بعد از آن تاریخ، اسامی صرافی‌های غیرمجاز را یکجا اعلام و به مراجع قضایی و انتظامی ارائه می‌دهیم.

تهران‌فر افزود: صرافی‌هایی که از اتحادیه طلا و جواهر مجوز داشتند هم مجوز آنها باطل شد و باید فرایند تعیین‌شده برای سایر صرافان را طی کنند. مسئولان اتحادیه طلا و جواهر هم اعلام کردند که مجوز این صرافی‌ها باطل شده است، بنابراین آنها از دو سال پیش مجوز ندارند و هیچ برهان و منطقی برای فعالیت آنها با پروانه قبلی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: صرافی‌هایی که مجوز نهایی را دریافت کرده‌اند می‌توانند کار خود را ادامه دهند و صرافی‌هایی که برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند و آنها را به عنوان صرافی مجاز می‌پذیریم تا فرایند دریافت مجوز را تا پایان طی کنند.

2000 صرافی جدید در نوبت دریافت مجوز

وی با بیان اینکه حدود 2 هزار صرافی هم متقاضیان جدی دریافت مجوز جدید از بانک مرکزی هستند، گفت: این 2 هزار متقاضی از مجموع 9 هزار تقاضا در چند سال اخیر استخراج شده‌اند. در مجموع بازار ارز ایران می‌تواند حدود 3 هزار صرافی را دربرگیرد که شرایط مناسب و رقابتی خوبی را به وجود می‌آورد.

حذف نام 212 صرافی از فهرست بانک مرکزی

تهران‌فر تصریح کرد: از مجموع 650 صرافی که از بانک مرکزی مجوز داشته‌اند نام 438 صرافی در سایت بانک مرکزی است و در واقع 212 صرافی از فهرست صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی حذف شدند، اما اگر مجدداً برای دریافت مجوز اقدام کنند و شرایط جدید را احراز کنند، نام آنها دوباره در سایت درج خواهد شد.

تعداد صدور مجوزها هر روز در حال افزایش

تهران فر در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود فقط 30 صرافی تا 24 مرداد مجوز جدید دریافت کرده‌اند، گفت: آماری که بنده در اختیار دارم بیش از این است، هر چقدر که به 28 مرداد نزدیک شدیم، آمار صرافی‌های دارای مجوز نهایی بیشتر می‌شود و به همین دلیل مسئولان حوزه نظارت تا ساعات پایانی شب در بانک مرکزی حضور دارند تا تقاضاها به سرعت بررسی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها