سازمان انرژی اتمی اعلام کرد؛

رونمایی از رادیو داروهای تشخیصی جدید

پژوهشگر دانشگاه آزاد در پی دستیابی به روشی برای درمان تومورهای سرطانی اقدام به ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی نوعی رادیو دارو کرد.
کد خبر: ۸۲۷۳۹۰
تولید نانو رادیودارو برای درمان تومورهای سرطانی

نویده‌ آقایی، دکترای تخصصی مهندسی هسته‌ای گرایش پرتو پزشکی مجری طرح «تولید نانو دارو برای درمان تومورهای سرطانی»گفت: نانورادیو‌ داروی ساخته‌شده این قابلیت را دارد که اندازه‌ تومورها را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. همچنین بازه‌ درمان تومورها در مدت مناسب و بدون آسیب به سلول‌های سالم صورت خواهد گرفت. این کار بر روی نمونه‌های حیوانی عملکردی موفق داشته است.

وی افزود: بسیاری از نانوذرات جدید معضل مقاومت سلولی به دارو را برطرف و عرصه‌ جدیدی را در درمان سرطان فراهم کرده‌اند.اگرچه رادیو ایزوتوپ‌ها در درمان و تشخیص انواع سرطان‌ها نقش داشته و تولید آنها در صنعت داروسازی هسته‌ای رشد و توسعه‌ زیادی یافته است، ولی ترکیب نانوذرات و رادیوایزوتوپ‌ها که منجر به تولید نانورادیو داروها می‌شود، رشد چندانی نداشته و تنها در برخی از رادیوایزوتوپ‌ها این امر میسر و ممکن شده است.

آقایی با بیان اینکه از نتایج کلی این بررسی می‌توان از کاهش قابل ملاحظه‌ اندازه‌ تومورهای پستان در موش پس از تزریق در طول دو هفته نام برد، گفت: رادیوایزوتوپ‌های جدید که در پزشکی هسته‌ای کاربرد دارند، باید ترکیب شیمیایی مناسب ایجاد کنند، تابش مناسب برای درمان و تصویربرداری داشته باشند و از نیمه عمر مناسبی نیز برخوردار باشند. ایزوتوپ‌های استفاده‌شده در این کار این خصوصیات را به همراه دارند.

دکترای تخصصی مهندسی هسته‌ای گرایش پرتو پزشکی هدف از انجام این کار را ارائه‌ روشی برای درمان تومورهای جامد مثل تومورهای پستان، کبد و پروستات دانست و افزود: اکنون در کشور ما فعالیت‌های زیادی برای تولید انواع نانو‌رادیو داروها برای مراحل تشخیص به کمک تصویربرداری‌ها و نیز درمان صورت گرفته است.

وی امیدوار است با تکیه بر نتایج این تحقیقات و انجام فازهای تکمیلی بتوان با تولید نانو رادیوداروها در سال‌های آتی در کشور ایران، صرف هزینه‌های بالا برای واردات این داروها به کشور را برطرف و به بیماران خدمت‌رسانی بهتری کرد.

به گزارش مهر، این تحقیقات با راهنمایی دکتر میترا اطهری علاف، عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات، در حال انجام است و با عنوان پایان‌نامه‌ مبتنی بر نیاز صنعت در ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو به تایید رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها