قرار بود در جریان سفر چهار روز پیش وزیر خارجه عربستان به مسکو ترتیب دیدار او با محمد جواد ظریف داده شود.ریاض با این پیشنهاد روسیه مخالفت نکرد، اما از درز کردن خبر سفر مملوک به جده از سوی دمشق خشمگین بود زیرا تاکید داشت که این سفر باید محرمانه باشد تا سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس از آن برداشت سوء نداشته باشند.
کد خبر: ۸۲۶۳۰۶
چرا دیدار محرمانه ظریف و جبیر انجام نشد؟

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، ریاض که تاکید داشت دیدار با مرد شماره یک سرویس امنیتی سوریه در جده محرمانه برگزار شود با برملا شدن آن و در شرایطی که تضمینی برای تکرار این وضعیت در دیدار وزیر خارجه با همتای ایرانی وجود نداشت، پیشنهاد روسیه را نپذیرفت.

اما این تجربه به دیداری که قرار بود با ظریف صورت بگیرد، نیز آسیب رساند زیرا روسیه پیشنهاد کرد که دیدار ظریف و جبیر محرمانه صورت بگیرد اما سعودی ها به دلیل اینکه مطمئن نبودند طرف مقابل این خبر را منتشر نکند، از آن منصرف شدند.

در این میان جبیر خود را در تنگنا دید زیرا در سفر به اروپا و نیز در جریان سفر به مسکو تاکید داشت که موضع ریاض در قبال اوضاع سوریه تغییر نکرده است و اسد در آینده این کشور جایی ندارد. این اظهارات در اصل متوجه متحدان ریاض و مخالفان سوریه بود.

حمله اصلاح‌طلبان به صادق خرازی

اصلاح‌‌طلبان از همان بدو تاسیس ندا، اتهاماتی نظیر قدرت‌طلبی، موازی‌کاری، سازش‌پذیری و شکاف‌اندازی را نثار موسسین و دست‌اندرکاران این حزب کردند؛ با ترور شخصیت و ارعاب و اتهام سعی کردند اعضای ندا را زیر بیرق افراطیون به صف کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتشار بخشی از صحبت‌های انتقادی صادق خرازی، چهره محوری حزب ندا با نشریه مثلث، نارضایتی‌های گسترده‌ای را در میان برخی از اصلاح‌طلبان برانگیخت و عکس‌العمل آنها نشان داد که آنها حتی تحمل یکدیگر را هم ندارند.

صادق خرازی درباره رفتارهای برخی اصلاح‌طلبان گفته بود: «کسانی را یادم هست که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند، من آنها را به عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم، لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد، روزی به مردم ارائه خواهم داد.»

به دنبال این اظهارات معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات، طیفی از افراطیون مدعی اصلاحات حملات و ناسزاهای شدیدی را در فضای رسانه‌ای و مجازی متوجه خرازی کردند.

در واکنش به همین صحبت‌های خرازی، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در صفحه فیس‌بوک خود طی اشاره‌ای تلویحی به علاقه صادق خرازی به مجموعه‌داری نسخ خطی، نوشته است: به نظر شما لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست؟!

احمد پورنجاتی، اصلاح‌طلب دیگری است که در واکنش به صحبت‌های خرازی متنی به اصطلاح طنز نوشته و گفته است: اگه گفتی دوای درد او چیست؟ بیاد کاندید بشه، آن هم سر لیست!

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نیز که از بعد از حوادث سال 88 کمتر در عرصه اظهار‌نظرهای جنجالی حضور می‌یافت، با شدت به سخنان خرازی واکنش نشان داده و در صفحه فیس‌بوک خود در این‌باره نوشته است: صادق خرازی در ادامه حرف‌های شیرین! و متناقضش گفته که لیست اصلاح‌طلبانی که به دشمن‌گرا می‌دادند را در جیبش دارد. از این شیرین زدن‌ها قبلا هم در گفته‌هایشان بود.

عربستان در خدمت یک نادان است !

یک شاهزاده سعودی با انتقاد بسیار شدید از اقدامات و سیاستهای "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد، فرزند پادشاه و وزیر دفاع عربستان؛ او را فرد نادانی توصیف کرد که این کشور را به مزرعه‌ای برای خود تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سعود بن سیف النصر بن سعود بن عبد العزیز" در صفحه تویتر خود نوشت: طی هفته‌های گذشته از نوشتن دست کشیدم زیرا پیامهایی را در خصوص تصمیم برای تغییر به سوی اصلاح واقعی امور کشور و رسیدن حق به اهل آن دریافت کردم.

سعود بن سیف، در این پیامها که در صفحه تویتر "مجتهد" نیز بازنشر شده است، خاطرنشان کرد: اما مشخص شد که اوضاع در حال بدتر شدن است، و تصمیم ها و سیاستهای اتخاذ شده با توجه به آنچه که ما از داخل خانواده می‌دانیم، از خطری بزرگ خبر می‌دهد.

وی اظهار داشت: خطرناکترین موضوع، آن است که همه امکانات، توانمندی‌ها، ملت، جایگاه دینی کشور، امور سیاسی و گنج‌های طبیعی در خدمت شمشیر یکی از نادان‌ترین نادان‌ها به خدمت گرفته شود، و قدرت مطلق در دستان او قرار بگیرد.

این شاهزاده سعودی با اظهار تأسف از ناتوانی ولیعهد پادشاه گفت: موضوع دردناک در خانواده، این است که ما امید داشتیم کسی که از نظر مرتبه و جایگاه بالاتر از او (جانشین ولیعهد) است، او را کنترل می کند ولی ما را ناامید کرد به صورتیکه او (ولیعهد) اکنون به بازیچه و سپری برای او (محمد بن سلمان) تبدیل شده است.

محاکمه فرماندهان فراری ارتش عراق

نخست وزیر عراق تصمیم شورای تحقیق و بررسی در زمینه محاکمه فرماندهان خاطی ارتش این کشور در هنگام حمله گروه تروریستی داعش به شهر الرمادی را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبر تایید محاکمه فرماندهان فراری ارتش عراق در هنگام حمله داعش به شهر الرمادی امروز (یکشنبه) طی بیانیه ای در وب سایت رسمی حیدر العبادی نخست وزیر عراق منتشر شد؛ بر اساس بیانیه مذکور، این افراد قرار است در دادگاه نظامی محاکمه شوند.

الرمادی مرکز استان الانبار در غرب عراق، در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) به اشغال گروه تروریستی-تکفیری داعش درآمد. این گروه تروریستی از خرداد پارسال با حمله به عراق بخش هایی از این کشور را اشغال کرده است.

العبادی که از هفته گذشته برنامه ای گسترده در راستای اجرای اصلاحات در عراق آغاز کرده، مبارزه با فساد و سوء مدیریت را در صدر برنامه هایش قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها