رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در فردو:

هیچ سایت هسته‌ای در ایران تعطیل نشده است

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به رغم پذیرش برخی محدودیت‌ها با اجرای برجام در عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با کندی مواجه خواهیم شد نه با توقف.
کد خبر: ۸۲۶۰۳۷
با اجرای برجام فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف نمی شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی در نشست خبری بررسی ابعاد برجام در محل این سازمان گفت: یکی از موضوعاتی که برخی منتقدان مطرح می کنند انتقاد از کاهش 20 هزار سانتریفیوژ به 5000 سانتریفیوژ است.

وی افزود: اکنون 9100 سانتریفیوژ کار می کند و سالانه 2000 کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی می کنند این در حالی است که اگر 10 هزار سانتریفیوژ دیگر نیز کار می کرد میزان تولید ما سالانه 4000 کیلوگرم می شد و اینگونه فاصله ما تا 30 هزار کیلوگرم بسیار است.

صالحی گفت: اگر 20 هزار سانتریفیوژ هم کار می کرد باید حداقل هشت سال تولید می‌کردیم تا میزان تولید به 30 هزار کیلوگرم برسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما 25 سال کار کردیم تا به 20 هزار سانتریفیوژ رسیدیم گرچه برخی می گویند ما توان ساخت سانتریفیوژهای بالاتر نیز داریم اما بارها گفته ایم که باید دانست با چه نوع سانتریفیوژ و با چه میزان مواد اولیه باید به تولید مد نظر دست یافت.

وی گفت: فرض کنیم می خواستیم با ماشین های نسل یک در نطنز 190 هزار سو غنی سازی کنیم که البته نطنز ظرفیت جاسازی سانتریفیوژهای لازم برای این میزان غنی سازی را ندارد اما به فرض که در بالای نطنز و زیر سوله این کار را می کردیم و همین اقدام را بخواهیم با ماشین‌های نسل هشت انجام دهیم اما مواد اولیه اش را چگونه تأمین کنیم؟

صالحی افزود: اگر همه مواد در اختیار را نیز تزریق می کردیم یکی دو سال اول تمام می شد، چرا دوستان به این پرسش آسان جواب نمی دهند که این مواد را باید از کجا تامین کرد؟ اصلا فرض کنیم همین الان سانتریفیوژهای لازم را در اختیار داشته باشیم برای چه مدت می توانیم غنی سازی کنیم؟

وی گفت: فرض کنیم غنی سازی هم کردیم بعد از این مرحله باید 30 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده را به مجتمع سوخت تبدیل کرد یعنی این میزان مواد باید به حدود 60 مجتمع سوخت تبدیل شود؛ آیا اکنون توان این میزان مجتمع سوخت که متناسب با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده باشد داریم؟

صالحی افزود: تفاوت تولید میان 9000 سانتریفیوژ با 5000 سانتریفیوژ فقط 500 کیلوگرم در سال است در حالی که سالانه به 30 هزار کیلوگرم نیاز داریم پس این 500 کیلوگرم خیلی رقم جدی نیست.

وی گفت: ‌این هم از گلوگاه‌هایی است که باید به آن توجه داشت و باید فعالیت‌های هسته‌ای را با برنامه‌ای حساب شده جلو ببریم.

انتقاد از تشویش‌کنندگان افکار عمومی

رئیس سازمان انرژی اتمی از تشویش افکار عمومی در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک به‌شدت انتقاد کرد.

صالحی گفت: برخی که مدعی تخصص در ابعاد فنی مسائل هسته ای هستند به گونه ای ایجاد دغدغه می کنند که گویی اتفاق ناگوار و عقب‌نشینی خائنانه‌ای رخ داده است.

وی افزود: ما 25 سال روی ماشین های نسل یک کار کردیم و افتخارمان این است که با اتکا به توانمندی خود به آستانه فناوری هسته ای رسیدیم اما پس از آن هشت نسل سانتریفیوژ ساخته‌ و آزمایش کرده‌ایم و به‌تدریج نسل هایی که ظرفیت غنی سازی بالاتری دارد انتخاب کرده ایم که البته این زمانبر است.

صالحی گفت: برخی اظهار داشتند که با مدیریت جهادی شش ماهه سانتریفیوژهای نسل جدید را به تولید انبوه می رسانند، در حالی که در سال 1389 از سانتریفیوژهای نسل شش زنجیره ده تایی داشتیم؛ آن زمان که در مناصب حضور داشتند چرا این سانتریفیوژها را به تولید انبوه نرساندند؟ چون باید مراحل آزمایش را کامل می‌کردند.

وی افزود: شرکت بزرگی مانند یورنکو در سال 2002 مقاله ای نوشت که برای تولید انبوه سانتریفیوژهای نسل جدید حداقل به هشت سال زمان نیاز است.

وی خطاب به این منتقدان تصریح کرد: اگر متخصص هستید و نمی دانید، بپرسید و اگر می‌دانید، حرف حق بزنید چرا افکار عمومی را مشوش می کنید؟

صالحی افزود: فعالیت های سازمان انرژی اتمی بسیار گسترده است اما آن را محدود به فعالیت به فردو و اراک کردند در حالی که ما دستاوردهای بسیاری در عرصه‌های پزشکی، کشاورزی و صنعتی هسته ای داریم.

وی گفت:‌ برای نمونه در آینده بیمارستان بزرگ تخصصی هسته ای در تهران ایجاد می شود و رئیس جمهور و وزیر بهداشت نیز بر پیشبرد این هدف تاکید کردند و زمین آن نیز تا 95 درصد تامین شده است که به زودی ساخت آن آغاز خواهد شد.

صالحی پیشرفت در تولید رادیوداروها را از دیگر دستاوردهای سازمان انرژی اتمی دانست و افزود: اکنون بیش از یک میلیون بیمار در کشور از این رادیوداروهای تولیدداخل استفاده می‌کنند؛ کدام کشور در خاورمیانه چنین مزیت‌هایی دارد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها