وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد اگر آمریکا به تعهد خود عمل نکند و حسن نیت نشان ندهد، ایران به پای میز مذاکره باز نخواهد گشت.
کد خبر: ۸۲۵۸۸۱
کری: در صورت رد توافق، ایران بار دیگر پای میز مذاکره نخواهد نشست

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا متن مصاحبه جان کری با خوزه دیاز بالارت از تله موندو را منتشر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در بخش هایی از این مصاحبه درباره مخالفت «چاک شومر» سناتور دمکرات با توافق هسته ای ایران از وزیر خارجه آمریکا پرسیده شد که جان کری هم در پاسخ گفت: من احترام زیادی برای سناتور چاک شومر قائل هستم. وی دوست خوبی است. من با وی خدمت کردم و او یک رهبر سیاسی خوب برای کشور است اما من در مورد تصمیمی که وی گرفته است با او مخالف هستم.

وی گفت:نمی شود که با کشورهای بزرگی مثل روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس در طی چند سال مذاکره کرد، توافق را اعلام کرد و آنگاه کنگره کشور آمریکا با توافق مخالفت کند و شما هم برگردید به این کشورها بگوئید که اگر شما آن چیزی را که ما به شما می گوئیم انجام ندهید ما شما را تحریم خواهیم کرد!

وی درباره علت بازنگشتن ایران به پای میز مذاکره گفت: علت این است که آیت الله «خامنه ای » به این باور خواهد رسید که نمی تواند با دولتی مذاکره کند که نمی تواند به وعده اش عمل کند. او به این باور خواهد رسید که با حسن نیت مذاکره کرده است اما ما« آمریکا» نتوانستیم در اجرای توافقنامه حسن نیت نشان دهیم. این دقیقا همان چیزی است که وی در وهله نخست در این توافقنامه از آن هراس داشت. اینکه آیا او تمایل به مذاکره داشت یا نداشت علتش این بود که وی به ما اعتماد نداشت. این آخرین اقدامی خواهد بود که ثابت می کند ما قابل اعتماد نیستیم. در این صورت ما نه تنها روی این مسئله اهرم خود را از دست خواهیم داد بلکه اهرم خود را در سراسر دنیا از دست خواهیم داد. اگر این اتفاق رخ دهد آمریکا واقعا ضربه خواهد خورد.

جان کری مدعی شد: در این صورت وقتی که ایران بگوید شما توافق را انجام ندادید پس ما اکنون به کار خودمان ادامه می هیم و غنی سازی می کنیم و برنامه خود را دنبال می کنیم ، هیچ کس در پاسخ به آنها نخواهد گفت که شما چه می کنید؟ در این صورت ما هیچ بازرسی در آنجا نخواهیم داشت و هیچ محدودیتی در آنجا نخواهیم داشت. آنها می توانند فورا به همان خطرآفرینی بازگردند که باعث شد تا ما مذاکره کنیم. در این صورت مردم چه خواهند کرد؟ آنها پاسخ نخواهند داد. هیچ کسی پاسخ ندارد.

وی گفت: همانطور که رئیس جمهور ما گفته است این چیزی است که ما را به مناقشه سوق می دهد. در این صورت است که پتانسیل جنگ ایجاد می شود و این واقعی است چون اگر آنها غنی سازی می کنند و مواد کافی شکاف پذیر برای ده تا دوازده بمب دارند، در این صورت باز هم می دانند که چگونه این کار را بکنند. در این صورت است که افراد خواهند گفت آنها را متوقف کنید ولی این بار از طریق مذاکره نخواهد بود چون دیگر آنها«ایرانی ها» این کار را نخواهند کرد.

پس این کار باعث می شود که دنیا خطرناک تر شود. این کار به مراتب برای اسرائیل و منطقه تهدید کننده تر است. فکر نمی کنم چنین کاری ممکن باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها