معضل خانه خالی، از آن دسته معضلات تاریخی، آن هم در این مقطع حساس کنونی است که ما بارها کرارا نسبت به مضرات آن توجه لازم را مبذول داشتیم و تذکرات بایسته و شایسته را دادیم؛ بلکه افاقه کند و این خانه‌های خالی افتاده در تهران و اطراف آن، بایّ نحو کان، توسط آدمیزاد پر شود. از قدیم‌الایام باور عمومی عوام‌الناس بر این بود که خانه‌های خالی، جن دارند. به این مطلب چون مربوط به مباحث «جنتیک!» می‌شود، وارد نمی‌شویم. البته جدا از ترسی که دارد.
کد خبر: ۸۲۵۱۱۹
خانه‌های همچنان خالی

خبر اول: در گزارش جدیدی که از سوی بانک مرکزی راجع به تحولات بازار مسکن انتشار یافته، در فرازی از آن عنوان شده تنها در شهر تهران و بدون احتساب شهرهای جدید، حداقل 400 هزار خانه خالی وجود دارد.

خبر دوم: ما به همین آمار و ارقام بالا دل‌خوش کرده بودیم که یک آمار دیگری روی دست آن بلند شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی شد در تهران حدود شش میلیون و 200 هزار واحد مسکونی وجود دارد که از این تعداد، حدود دو میلیون و 200 هزار واحدش خالی است. حالا سوال بجا و بخردانه ما این است که آیا این قضیه از همان ابتدای تاریخ بشر وجود داشته یا این‌که نه، مختص روزگار ماست که بر ماست؟ آیا بشر اولیه هم که در غار زندگی می‌کرده، چند دهنه غار مسکونی دیگر هم داشته که خالی از سکنه بوده و آنها را حتی به دایناسورها هم واگذار نمی‌کرده؟.... و اگر تا الان حل نشده، پس چطوری توقع داریم الان حل شود؟...

آیا در میان انسان‌های نخستین هم بوده‌اند کسانی که دنبال غار خالی می‌گشته‌اند؟ یا که نه، آن زمان مشکل مسکن مثل این زمان نبوده و انبار و تلمبار کردن مسکن، یک سرمایه‌گذاری کلان آب و نان‌دار به حساب نمی‌آمده است؟...

بسته پیشنهادی: به نظر ما که خیلی هم مهم نیست (صرفا جهت ارائه شکسته‌نفسی عرض کردیم)، در حالی که بسیاری از جوانان ما در آستانه دم‌بخت هستند یا تا نیمه‌های خانه بخت پیش رفته‌اند؛ اما به دلیل نداشتن جا و مسکن مناسب و ارزان، نمی‌توانند زیر یک سقف بدون چکه بروند؛ خیلی مهم است که برای حل معضل خانه‌های خالی، راهکار مناسب اندیشه کنیم. ما عجالتا به چند تاش فکر کردیم که بی‌ریا تقدیم می‌کنیم:

1ـ توقف زبان خوش: ما آن‌قدر گفتیم که خوب نیست مردم خانه‌های خود را خالی بگذارند و به نیازمندان اجاره ندهند که زبانمان مو درآورد. الان روزی یک قاشق شربت تقویت‌کننده ریزش مو می‌خوریم. بدون رودربایستی، اعلام شود هر کس بالای دو واحد مسکونی خالی داشته باشد، اضافه‌اش پلمب می‌شود.

2ـ قطع فوری یارانه: صاحبان خانه‌های خالی پس از کشف و شناسایی، در اولین فرصت مقتضی، یارانه‌شان توسط دولت قطع شود. به‌طور قطع، این‌طوری یک مقداری گوشی دستشان می‌آید که دولت در کار خود جدی است و تمامی حواسش به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیست.

3ـ ندادن هیچ انشعاب: وزارتخانه‌های آب، برق، گاز و تلفن، انشعاب خانه‌های خالی را در نطفه قطع کنند. حالا بروند داخل واحد مسکونی خالی‌شان خاک‌بازی کنند و کیف کنند. وقتی خودشان یا هیچ آدمیزاد دیگری داخل خانه‌های خالی نباشد؛ دیگر نیازی به این امکانات انسانی هم نیست. سوسک و مورچه و کک و ساس و این‌جور چیزهای حساس که آب، برق، گاز و تلفن نمی‌خواهند.

4ـ خانه‌های خالی بهشت: مصلحتا و به شوخی، به کسانی که خانه خالی دارند گفته شود که در بهشت گویا خانه‌هایی هست که خالی هستند، اما به شما داده نمی‌شود. شاید ترسیدند و جدی گرفتند. بهشان گفته شود به‌خاطر این‌که در دنیا خودتان خانه‌های خالی داشتید و به نیازمندان ندادید. در حق دیگران رحم‌کن تا در حق تو رحم کرده شود.

رضا رفیع - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها