ایرانیان از زمان هخامنشیان برای دریافت مالیات و سایر کارهای مالی کشور، دفاتر و سازمان‌های مختلفی داشتند، اما در زمان ساسانیان، موضوع مالیات صورت کامل‌تری به خود گرفت، به طوری که سه نوع مالیات با نام‌های مالیات اراضی، مالیات سرشماری و مالیات سرانه دریافت می‌شد که پس از تسلط اعراب بر ایران در زمان حجاج بن یوسف ثقفی، دفاتر مالیاتی از فارسی به عربی ترجمه شد که با دستور عبدالملک کندری، وزیر طغرل بیک مجددا به فارسی برگردانده شد.
کد خبر: ۸۲۴۹۷۶
وزارت اقتصاد اولین وزارتخانه اقتصادی ایران

این رویه اقتصادی تا زمان صفویه ادامه داشت، به گونه‌ای که در این دوران تجارت خارجی و درآمد گمرکی هم به مالیات اضافه شد و در دوره افشاریه همین روش ادامه پیدا کرد.

قبل از انقلاب مشروطه تمام عایدات مالی و غیرمالی کشور در اختیار پادشاه بود و به همین منظور، شاه فردی را به عنوان وزیر دفتر ـ که بعدها به وزیر مالیه تغییر نام داد ـ مسئول دریافت و جمع‌آوری عوارض کرد.

این رویه تا زمان انقلاب مشروطه ادامه داشت، به طوری که با انقلاب مشروطه در سال 1285 اولین کابینه قانونی ایران تشکیل و ناصرالملک به عنوان اولین وزیر مالیه انتخاب شد که به دستور او، محل کنونی رادیو تهران به عنوان ساختمان اولین وزارتخانه اقتصادی ایران انتخاب شد.

بالاخره سال 1353 بعد از تدوین و تصویب وظایف وزارتخانه مالیه، نام این وزارتخانه به وزارت امور اقتصادی و دارایی تغییر یافت که در حال حاضر، شامل سازمان‌های امور مالیاتی، سازمان حسابرسی، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، گمرک و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در گذشته بوده که در دهه 80 شمسی، سازمان‌های خصوصی‌سازی و سازمان بورس اوراق بهادار نیز به آن اضافه شد.

همچنین شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها