جام جم گزارش می دهد

چالش گردشگری ایران

صنعت گردشگری یا صادرات نامرئی گرچه در یک نگاه مربوط به سفر و تفریح است، اما مدت‌هاست با توجه به اهمیت و جایگاه اقتصادی آن در دهکده جهانی، تبدیل به علم و تخصص شده است که اگر کشوری قصد توسعه و پیشرفت در این زمینه داشته باشد، نمی‌تواند خارج از این چارچوب و اصول عمل کند. در غیر این صورت نیز بدون تردید نمی‌تواند آینده‌ای برای درآمد از محل صادرات نامرئی خود متصور باشد؛ اتفاقی که به‌رغم اهمیت و جایگاه گردشگری در درآمدهای غیرنفتی و ظرفیت عظیم ایران در این خصوص، به آن توجه نداریم.
کد خبر: ۸۲۴۳۷۴
سرم را بشکن قیمتم را نه

در این راستا، یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت گردشگری ایران این است که هنوز در ذهن بسیاری از مدیران این صنعت چه دولتی و چه بخش خصوصی، این ضرب‌المثل که می‌گوید: «سرم را بشکن، اما قیمتم را نشکن» زنده است؛ ضرب‌المثل و فرهنگی که باعث شده صنعت گردشگری ایران بخصوص هتلداری با اصول بین‌المللی و مدیریت علمی فاصله‌ای بسیار داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانیم امروز براساس اصول علمی در صادرات نامرئی، قیمت و کیفیت می‌تواند تعیین‌کننده مقصد گردشگران باشد؛ دو عاملی که در صنعت گردشگری ایران به آن توجه نشده است و دست‌اندرکاران این صنعت نمی‌توانند برایش برنامه‌ریزی داشته باشند، چون مدیریت اقتصادی در گردشگری ایران چندان معنی و مفهوم پررنگی نداشته و به آن توجه نشده است.

هنگامی که سخن از کیفیت به میان می‌آید، همه دقیقا به افزایش قیمت توجه دارند؛ تصوری که گرچه در نگاه اول صحیح است، اما نباید فراموش کنیم که افزایش کیفیت، لزوما جهش قیمت به همراه ندارد؛ چون همان‌طور که اشاره شد، می‌توانیم با اصول مدیریت علمی راهکارهایی را در نظر بگیریم تا در عین حال که کیفیت بالا می‌رود و با سطح استانداردهای بین‌المللی رقابت می‌کند

هزینه‌ یا ثابت مانده یا با استفاده از راهکارهای جایگزین مثل تخفیف‌های هوشمندانه و حرفه‌ای، کاهش هزینه‌های انرژی، استفاده از منابع تجدیدپذیر یا ده‌ها مورد دیگر تامین شده و نیازی به افزایش قیمت‌ها نباشد بنابراین اگر صنعت گردشگری و هتلداری ایران قصد جهانی شدن و رقابت با دیگر کشورها را دارد، باید ابتدا دید سنتی را از فرهنگ مدیریتی خود دور کرده و با استفاده از اصول و قوانین بین‌المللی برای اقتصادی شدن گام بردارد.

در غیر این صورت نیز باید گفت هرچه پیش می‌رویم، بازار گردشگری داخلی‌مان را بیشتر به طرف‌های خارجی بخصوص همسایگانمان واگذار خواهیم کرد. پس باید یاد بگیریم شاید نیاز باشد «سرم نشکند، اما قیمتم بشکند»!...

اردشیر اروجی - کارشناس گردشگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها