مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز قرار است در اقدامی غیرمتعارف در سنای آمریکا به قانونگذاران آمریکایی درباره توافق‌های اخیر این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد با ایران توضیح دهد.
کد خبر: ۸۲۳۳۳۶
بازی آمانو در سنا

این جلسه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برگزار خواهد شد و گزارش شده است که پشت درهای بسته صورت می‌گیرد.

قانونگذاران آمریکایی در مورد توافق‌هایی که گفته می شود بین ایران و آژانس صورت گرفته و «محرمانه» است، از مقامات آمریکایی سوال کرده‌اند اما مقامات دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهادی مستقل است.

پیشتر رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «توافق‌های بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی‌تواند در اختیار کشور دیگری قرار بگیرد و متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است.»

وی در پاسخ به این پرسش که حضور آمانو در کنگره آمریکا می‌تواند برای ایران هم این حق را ایجاد کند؛ چرا که مجلس ایران هم درباره چگونگی نقش‌آفرینی آژانس نگرانی‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که آقای آمانو دعوت جمعی از سناتورهای سنای آمریکا را پذیرفته‌است به طور حتم اگر مجلس کشور دیگری غیر از آمریکا هم از وی دعوت کند باید چنین دعوتی را بپذیرد.

نجفی تاکید کرد «آژانس می‌داند افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ایران این موضوع را به طور کامل برای مدیرکل آژانس روشن کرده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها