وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار همتای ایتالیایی خود در تهران گفت: دو کشور ایران و ایتالیا باید فراتر از سطح عادی تجارت، برای روابط اقتصادی متوازن و بلندمدت و دربرگیرنده سرمایه‌گذاری برنامه ریزی کنند.
کد خبر: ۸۲۳۲۴۶
ایران درباره اجرای کامل تعهدات بر اساس برجام حساس است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بعد از ظهر امروز وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در مذاکراتی که متعاقب ورود هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی ایتالیا به تهران انجام شد، درخصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه تهران و رم و همچنین زمینه‌های همکاری‌ها و مشورت های منظم درباره بحران های منطقه ای و موضوعات مختلف بین المللی مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند.

دو طرف با تأکید بر اینکه ایران و ایتالیا همواره از مناسبات سنتی خوبی برخوردار بوده اند، لزوم توسعه روابط و برنامه‌ریزی برای روابط بلندمدت مبتنی بر تنوع بخشیدن به حوزه‌های همکاری به‌منظور استفاده ازهمه ظرفیت ها را مورد توافق قرار دادند.

ظریف و جنتیلونه روابط ایران و ایتالیا را نمونه‌ای از روابط چندبعدی شامل مناسبات سیاسی، اقتصادی،فرهنگی و آموزشی که مشترکات و حوزه های فراوان مورد علاقه را نیز در برمی گیرد توصیف کردند.

ظریف با تاکید بر اینکه مردم ایران درباره اجرای کامل و دقیق تعهدات طرف‌های مذاکراتی ما بر اساس برجام کاملا هوشیار و حساس هستند و سابقه تاریخی نیز زمینه‌های بدبینی را فراهم کرده است، توجه کشورهای غربی به خواست مردم ایران و تلاش برای تغییر این ذهنیت در دوره جدید همکاری‌ها میان ایران و کشورهای اروپایی را عنصری اساسی در شکل دهی به مناسبات از این پس توصیف کرد.

وی همچنین با تشریح سیاست ایران در تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه و لزوم همکاری و تلاش جمعی برای حل و فصل بحران ها و استقرار ثبات خاطرنشان کرد: بی ثباتی و ناامنی و تروریسم و افراط خلاف مصالح و منافع همه کشورهای منطقه است.

وزیر خارجه ایتالیا در این مذاکرات علاقه‌مندی وعزم ایتالیا برای ارتقای سطح تماس ها میان دوکشور و شروع دوره جدیدی از همکاری بر پایه مشترکات و روابط خوب سنتی را اعلام و ابراز امیدواری کرد توافق هسته ای براساس مسیر و نقشه راه پیش بینی شده به خوبی و به طورکامل طی شود و نمونه موفقی برای حل و فصل موضوعات اختلافی گردد.

آقای جنتیلونه همچنین اظهار امیدواری کرد همکاری دوجانبه و تماس و مشورت های مستمر میان دوکشور در موضوعات مختلف منطقه ای در تقویت و ثبات منطقه ای و بین المللی موثر و کمک کننده باشد.

وزرای خارجه ایران و ایتالیا در این مذاکرات همچنین مشورت های منظم و دوره ای دو وزیر درتهران و رم را مورد توافق قرار دادند.

آقایان ظریف و جنتیلونه در مذاکرات عصر امروز درخصوص تبادل هیئت های پارلمانی و قضایی همچنین گفتگو و همکاری در زمینه های مواد مخدر، حقوق بشر، جرایم سازمان‌یافته و موضوعات متعدد فرهنگی و آموزشی و میراث فرهنگی گفتگو و تبادل نظر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها