وزیر تجارت و سرمایه گذاری انگلیس:

به دنبال حضور درازمدت در بازار ایران هستیم

سیاسی نماینده اسبق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توصیف خشم نتانیاهو از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفته «شاید نتانیاهو آنقدر عصبانی شود که سکته کند».
کد خبر: ۸۲۲۵۹۴
نبرد 40 میلیون دلاری بر سر‌«برجام»

همین خشم یکی از تندروترین سیاستمداران جنگ‌طلب جهان باعث شده تا حالا تل‌آویو از تمام توان خود برای به بن‌بست کشیدن توافق وین استفاده و در تازه‌ترین گام در این جهت 60 عضو کنگره را به سرزمین‌های اشغالی احضار کند.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است که «شماری از نمایندگان کنگره آمریکا روز دوشنبه (امروز) قرار است طی سفری یک هفته‌ای به سرزمین‌های اشغالی که با هزینه «آیپک» کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد، برای مخالفت با توافق هسته‌ای توجیه شوند».

این اقدام در حالی با هدف رای منفی کنگره آمریکا به برجام صورت می‌گیرد که نظرسنجی‌ها حاکی است یهودیان مقیم آمریکا از دیپلماسی باراک اوباما در قبال کشورمان حمایت می‌کنند.

یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی ژورنال یهودی «ال.ای» فاش کرد 48 درصد از شرکت‌کنندگان، حامی توافق با ایران هستند؛ با این حال آیپک با صرف هزینه 40 میلیون دلاری، بشدت علیه این توافق فعالیت می‌کند.

رقیب آیپک، «جی‌استریت» است که گفته شده حداکثر با هزینه پنج میلیون دلاری، در مقابل تبلیغات آیپک فعالیت می‌کند.

صف‌آرایی میلیاردرها در برابر برجام

پیتر بینارت یک تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» می‌گوید: دودستگی در جامعه یهودیان آمریکا از این‌روست که سیاست‌های آیپک به جای آن‌که از سوی یهودیان آمریکایی مدیریت شود، توسط تعداد معدودی از ثروتمندان یهودی القا می‌شود. افزون بر این دولت نتانیاهو تلاش بسیاری دارد تا در ماراتنی سیاسی با دولت اوباما نشان دهد که نفوذی بیش از رئیس‌جمهور آمریکا بر سیستم حکومتی این کشور دارد. موضع رژیم صهیونیستی درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین روشن است و سفیر اسرائیل در آمریکا گفته «توافق ایران سرنوشت دنیا را عوض می‌کند». ران درمر در همین خصوص به نشریه نیشن گفته «لابی اسرائیل گروهی جدید برای مخالفت با توافق شکل می‌دهد.»

جنگ تمام‌عیار سیاسی ـ رسانه‌ای در آمریکا برسر توافق هسته‌ای در شرایطی است که باراک اوباما بتازگی از گروه‌های صلح‌طلب آمریکایی خواسته در مقابل جنگ‌طلبان و لابی صهیونیست بایستند.

با این حال تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان و آمریکایی‌ها در توصیف رویارویی گروه‌های مختلف در آمریکا گفته «نبرد بر سر توافق هسته‌ای ایران به گونه‌ای است که از یک‌سو توده مردم هستند و از سوی دیگر پول.»

فشار لابی‌ها بر کنگره

در جبهه مقابل جمهوریخواهان، اوباما در عرصه‌های مختلف در حال فشار آوردن به دموکرات‌هاست: افرادی را برای ارائه گزارش به کنگره می‌فرستد، قانونگذاران را برای بازی گلف دعوت می‌کند و شخصا چند ساعت را صرف تماس تلفنی و دیدار با قانونگذاران می‌کند.

«پولیتیکو» نوشته «20 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان که بتازگی در اتاق آبی کاخ سفید با رئیس‌جمهور باراک اوباما ملاقات کردند، چهره‌ای از اوباما دیدند که تا حالا آن را مشاهده نکرده بودند.»

به نوشته این رسانه، رئیس‌جمهور آمریکا به نمایندگان هم‌حزبی خود گفته «این بسیار مهم است که شما براساس اعتقاد راسختان و نه سیاست به این توافق رای بدهید.»

در مقابل اما جمهوریخواهان زمانی که ماه سپتامبر از تعطیلات تابستانی برگردند، به طور متحد رای منفی به توافق خواهند داد.

به همین دلیل اوباما نیاز به رای دموکرات‌های مجلس نمایندگان دارد تا «رای وتو» او حفظ شود.

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان روز پنجشنبه اعلام کرد «من به خاطر ماهیت توافق مطمئنم آرای کافی را در اختیار داریم.»

اوباما در دیدار خصوصی با دموکرات‌های مجلس نمایندگان در کاخ سفید، به آنها توصیه کرد تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرند.

این در حالی است که گروه‌های مخالف توافق قصد دارند در جریان تعطیلات ماه آگوست، 40 میلیون دلار از طریق تبلیغات تلویزیونی برای مخالفت با توافق هزینه کنند.

این پول و فشار سیاسی گروه‌هایی همچون آیپک، قانونگذاران را تحت فشار قرار می‌دهد و همین امر، فرجام برجام را در واشنگتن، در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

دوئل نتانیاهو و اوباما در یارکشی کنگره

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که جمهوریخواهان برای جلوگیری از تصویب توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در کنگره بیش از اندازه اغراق می‌کنند و حرف‌های نیمه‌درست درباره توافق می‌زنند.

به نوشته این روزنامه، «نه‌تنها جمهوریخواهان بلکه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به جای مباحثات متفکرانه درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به نبرد باطل علیه اوباما پرداخته‌اند.»

نبردی که یک‌سوی آن اوباما و دیپلمات‌هایش قرار گرفته‌اند که این روزها به مناطق مختلف سفر می‌کنند تا از توافق هسته‌ای دفاع کنند و در سوی دیگر مثلث امپراتوری اقتصادی ـ سیاسی ـ رسانه‌ای صهیونیستی قرار دارد که نمی‌خواهد بگذارد در این قمار سیاسی، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به مرحله اجرا برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها