رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: یک میلیون و 400 هزار نفر در ایران به بیماری هپاتیت «بی» و بیش از 40 درصد معتادان تزریقی کشور به هپاتیت «سی» مبتلا هستند.
کد خبر: ۸۲۰۸۶۸
ابتلای معتادان به بیماری هپاتیت

سیدموید علویان به مناسبت فرارسیدن ششم مرداد ماه روز جهانی هپاتیت افزود: از بین انواع بیماری هپاتیت، دو بیماری هپاتیت «بی» و «سی» اهمیت بیشتری دارند، آخرین آمار در ایران نشان می دهد که حدود یک میلیون و 400 هزار نفر به هپاتیت «بی» و 200 هزار نفر به هپاتیت «سی» مبتلا هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای برنامه واکسیناسیون هپاتیت «بی» از سال 1372 در کشور که بویژه برای نوزادان بصورت اجباری انجام شد، اکنون شیوع این بیماری از بالای سه درصد به زیر دو درصد کاهش یافته و ایران از بین کشورهای با شیوع متوسط این بیماری به کشورهای با شیوع کم صعود کرده است.

به گفته علویان، بر اساس استانداردهای جهانی، شیوع بیش از پنج درصد هپاتیت در کل جامعه «شیوع بالا»، شیوع بین دو تا پنج درصد «شیوع متوسط» و شیوع کمتر از دو درصد این بیماری «شیوع کم» معرفی می شود.

معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت افزود: بیماری هپاتیت «سی» بیشتر در بین گروه های خاص مانند معتادان تزریقی تمرکز دارد بطوریکه بررسی ها نشان می دهد، بین 40 تا 60 درصد معتادان تزریقی در ایران به این بیماری مبتلا هستند، با این وجود شیوع این بیماری در جمعیت کل کشور کمتر از نیم درصد است.

وی گفت: شیوع بیماری هپاتیت «سی» در بین بیماران هموفیلی نیز از حدود 30 درصد به کمتر از 20 درصد کاهش یافته و در بین بیماران دیالیزی نیز به 13 درصد رسیده است.

علویان ادامه داد: طی سال های گذشته انجام اقداماتی مانند توزیع سرنگ یکبار مصرف رایگان و وسایل پیشگیری در بین معتادان، میزان شیوع این بیماری را کاهش داده است.

وی افزود: اکنون همه داروهای درمان بیماری هپاتیت «بی» و «سی» اعم از داروهای تولید داخل و وارداتی به میزان لازم در کشور وجود دارد و از حمایت دولت و پوشش مناسب بیمه نیز برخوردارند.

رییس شبکه هپاتیت کشور گفت: مهمترین گروهی که اکنون بیماری هپاتیت «سی» در بین آنان شایع است و جای نگرانی دارد، افراد روسپی هستند که میزان شیوع این بیماری در بین آنان سه تا پنج برابر کل جامعه است و مهمترین گروه پرخطر این بیماری محسوب می شوند. ( ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها