خواندن نوشته‌های دکتر جلال‌الدین کزازی مصداق یک تیر و چند نشان است؛ چون هم اطلاعاتی درباره موضوع آن کتاب به دست می‌آورید و هم با دنیای جدیدی از کلمات آشنا می‌شوید. مثلا در کتاب «دمی بی‌خویشتن، با خویشتن» بیش از هر وقت دیگری ذهن شما درگیر یک کنجکاوی متفاوت می‌شود. آن قدر که شاید شما هم نیاز داشته باشید به زیرنویس صفحات کتاب مراجعه کنید و معنای کلماتی مانند «نادریافتنی: نافهمیدنی»، «ناخوشیدنی: خشک‌ناشدنی»، «خستو: معترف» ‌و... را بخوانید تا معنای جمله را دریابید.
کد خبر: ۸۲۰۷۳۱
دمی بی‌خویشتن با خویشتن

خلاصه‌ترین تعریف دکتر کزازی از این کتاب متفاوت خود «گذر و نگری بر نهانگرایی و رازآشنایی» است. همان ابتدای کتاب «دمی بی‌خویشتن، با خویشتن» استاد زبان و ادبیات فارسی در سخنی با شما می‌گوید: «کتابی که پیشاروی خواننده گرامی است، شاید شگفتی‌انگیزترین و هنگامه‌سازترین و چالش‌خیزترین کتابی باشد که من تاکنون نوشته‌ام.

چالش و هنگامه و شگفتی در این کتاب، به زمینه آن بازمی‌گردد که زمینه‌ای است رازآلود و مِه‌آگین و کم‌شناخته؛ زمینه‌ای که آنچنان به ژرفی آزمودنی است که به روشنی، بازنمودنی نمی‌تواند و آنچنان به نابی دریافتنی است که به آشکارگی، بازگفتنی نه. زمینه این کتاب جهانِ نهان است، یا به سخنی نغزتر: نهانِ جهان و آنچه بر آدمی می‌گذرد، در پیوند با این نهان و جهان.»

در این کتاب سخن از سه گذار است، آن هم برای رهرویی که «برای رستن از من و شکستن من، ناچار از جستنِ من است و تنگ پیوستن به من.» کسی که به پاس ویرانی و نابودی خویشتن است که خود را می‌سازد و می‌پرورد. رهرو باید سه گذار را طی کند: از خودی به بیخودی، از بیخودی به بیخودی و از بیخودی به خودی. به عبارت دیگر: گذار به خدایی، گذار در خدایی و گذار از خدایی.

هر یک از سه فصل اصلی کتاب که بر اساس این گذارهاست، شامل بخش‌های مختلفی می‌شود؛ از بحث گونه‌های خواب و کالبد اخترین گرفته تا یگانه‌گرایی و سرگشتگی.

دمی‌بی‌خویشتن، با خویشتن را که نوشته دکتر میرجلال‌الدین کزازی است، انتشارات معین با قیمت 8000 تومان به چاپ رسانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها