چگونه بهار زندگی‌مان دیر خزان شود؟

موی سپید رو توی آینه نبین

همه ما در جوانی رویاهایی برای زندگی داشتیم و در خیال و آرزو، خود را در زندگی تحصیلی و شغلی آینده، دکتر، مهندس، معلم، خلبان، وکیل و ... تصور می‌کردیم و براین باور بودیم انتخاب شغل مناسب، در انتخاب سبک زندگی ما تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۸۲۰۷۲۷
تاثیر شغل بر سبک زندگی

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که هرجوان در زندگی خود می‌گیرد، انتخاب رشته تحصیلی براساس ذوق و علاقه شخصی است. رشته تحصیلی مسیر انتخاب شغلی را برای بسیاری از افراد هموار می‌کند. در عین حال در جامعه امروز شاهدیم که بسیاری از دانش‌آموختگان در غیر رشته تحصیلی و حوزه تخصصی خود، به کاری اشتغال دارند. در وهله اول چنین به نظر می‌رسد که ما با آن همه آرزو برای رسیدن به مشاغل مورد نظر، به هدف‌های خود دسترسی پیدا نکردیم.

در طول مراحل تحصیلی، والدین و مربیان آموزشی نقش مهمی در فراهم کردن بستری مناسب برای تصمیم گیری جوانان دارند. دوره تحصیلی زمانی است که بلوغ جسمی و ذهنی فرزندان شکل می‌گیرد و پدر و مادر و مربیان مدرسه می‌توانند با شناخت علایق و استعدادها گرایش‌های مختلف شغلی و رشته‌های تحصیلی گوناگون، شرایط را برای بروز توانمندی‌های جوانان فراهم آورند.

شغلی که انتخاب می‌کنیم، پیوند مستقیمی با سبک زندگی دارد. گاهی اوقات انتخاب شغل صرفا برای کسب درآمد بیشتر است. بنابراین اگر مبنای زندگی و هدفی که برای آینده شغلی ترسیم کرده‌ایم درآوردن پول بیشتر باشد، ممکن بود برای رسیدن به پول به هر فعالیتی روی می‌آوردیم. طبیعتا در چنین شرایطی ملاحظه تبعات معنوی شغل انتخابی به هیچ وجه مد نظر نیست. هر فردی می‌تواند با روی آوردن به مشاغل کاذب یا حتی نامشروع به تحصیل مال اقدام کند.

کسانی هم هستند که علاوه بر انتخاب شغلی برای کسب درآمد و امرار معاش به میزان سودمندی شغل انتخابی برای مردم و جامعه نیز توجه دارند. بسیاری از مردم با توجه به جایگاه بلند معلمی و نقشی که این حرفه در ساختن فرد و اجتماع دارد به این شغل روی آوردند. این درحالی است که شغل معلمی در مقایسه با برخی مشاغل، پردرآمد محسوب نمی‌شود.

بنابراین انتخاب شغل علاوه بر آرزو و استعداد به نوع نگاه ارزشی و اعتقادی انسان‌ها برمی‌گردد. انسان‌های دین مدار حساسیت بالایی در انتخاب شغل خود دارند و کار کردن را برای خود نوعی عبادت می‌دانند و در پی کار و کسبی هستند که علاوه بر خیر دنیا، سعادت آخرت را نیز برای آنان در پی داشته باشد.

انتخاب برخی شغل‌ها گاهی موروثی است و گاهی وقت‌ها از سر اجبار صورت می‌گیرد. مثلا در خانواده‌ای که تجارت و کسب و کار در بازار نسل اندرنسل تکرار شده، انتظار این است که فرزندان حتی بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی، حرفه گذشتگان خود را انتخاب کنند. این روند البته در دوره جدید تا حدودی دستخوش تغییر و تحول شده است. با این وصف هستند کسانی که تنها به خاطر ادامه حرفه و پیشه‌ای که از سالیان گذشته در خانواده آنها موروثی بوده، همان کسب و کار را ادامه دهند.

این افراد حتی در تعاملات اجتماعی با دیگر بخش‌های جامعه و دیگر انتخاب‌های مهم زندگی مثل تعیین همسر نیز از همان پیوندهای شغلی استفاده می‌کنند.

در مجموع انتخاب شغل و مسیر آینده زندگی به عوامل متعددی مثل علاقه، استعداد، انتخاب درست، شرایط اجتماعی و فرهنگی و نظام ارزشی و اعتقادی و .... بستگی تام و تمام دارد.

فتاح غلامی

اندیشه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها