استان کردستان تمام ظرفیت‌های لازم را برای توسعه اقتصادی دارد. از خاک حاصلخیز گرفته تا آب و بارش‌های آسمانی، از معادن غنی و پربار گرفته تا مردمانی سختکوش و پرتلاش، همه مجموعه‌ای از عواملی است که می‌تواند این استان را به یک استان توسعه یافته وعاری از مشکلات و کمبودها تبدیل کند. کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند سفر رئیس‌جمهور به این منطقه می‌تواند درهای توسعه به روی مردم این استان باز کند.
کد خبر: ۸۲۰۴۲۲
بازار‌چه‌های مرزی‌ کردستان در انتظار رونق بیشتر

مرزهای رسمی این استان از ظرفیت‌های بسیار خوب برای مبادلات اقتصادی است که تاکنون توجه چندانی برای بهره‌برداری بهینه از آن نشده است؛ این در حالی است که از طریق آن می‌توان به ارزآوری صادرات تولیدات داخلی و تقویت بنیه مالی تولیدکنندگان داخلی کمک کرد و کیفیت محصولات تولیدی داخل را نیز ارتقا داد تا صادرکنندگان بتوانند با تولیدات خارجی رقابت کنند.

به اعتقاد کارشناسان کشاورزی، از آنجا که استان کردستان در حوزه کشاورزی یکی از قطب‌های کشور محسوب می‌شود می‌توان از طریق مرز باشماق مریوان این محصولات را به خارج از کشور صادر و سودی را نصیب تولیدکنندگان کرد که این روزها از دست دلالان و واسطه‌ها می‌نالند.

فعالان عرصه تولید در مناطق مرزی نیز معتقدند باید مرز به کمک آنها بیاید و با صادرات محصولات خود بتوانند به واحدهای خود رونق دهند، اما در کردستان تولیدکنندگان می‌گویند صادرات نداریم و واحدها ضرر می‌دهند.

از سوی دیگر، کردستان به عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور با داشتن مرز مشترک با منطقه اقلیم کردستان عراق و سابقه تجارت صد ساله، ظرفیت بالقوه مناسبی را برای توسعه مبادلات خارجی دارد.

این در حالی است که منطقه اقلیم کردستان عراق فاقد زیرساخت‌های اقتصادی لازم بوده و بر این مبنا بازاری گسترده و وسیع برای محصولات و کالاهای تولید شده در ایران و بخصوص استان کردستان به حساب می‌آید.

ارتقای جاده‌های مرزی

بختیار رحمانی‌پور، مدیرکل گمرکات استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در سنندج در این باره می‌گوید: بیش از 90درصد مبادلات تجاری استان کردستان از مرز رسمی باشماق مریوان انجام می‌شود و در سال 93 خوشبختانه از لحاظ ترانزیت خارجی مبدأ، رتبه سوم مرزهای رسمی کشور را به خود اختصاص دادیم.

وی معتقد است اگر جاده‌های منتهی به مرز باشماق و جاده اصلی سنندج ـ مریوان چهاربانده شود، بدون شک شاهد ارتقای جایگاه مرز باشماق در درآمدزایی ترانزیتی خواهیم بود و می‌توان گفت با فاصله‌ای بسیار زیاد نسبت به دیگر مرزهای کشور رتبه نخست ترانزیت کشور را به خود اختصاص خواهیم داد.

مدیرکل گمرکات استان کردستان با اشاره به این که هم‌اکنون با ارتقای سامانه‌های گمرکی و ایجاد بسترهای لازم، شاهد تسریع در امور گمرکی هستیم، می‌افزاید: برای ارائه خدمات شبانه روزی به مراجعه‌کنندگان به مرز رسمی باشماق، نیازمند ارتقای زیرساخت‌ها و امکانات لازم هستیم. در خصوص نیروی انسانی نیز باید به این مهم توجه کرد که هم اکنون 110 نفر به امور مختلف گمرکی در این مرز مشغول هستند و برای تحقق و اجرای برنامه‌های پیش رو و خدمت رسانی شبانه روزی باید تعداد این نیروها به 250 نفر افزایش یابد.

رحمانی‌پور به توقف فعالیت بازارچه مرزی سیف سقز از دو سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مدت اقشار مختلف مردم، فعالان اقتصادی و پیله وران سقزی خواستار راه اندازی مجدد این مرز شدند و اداره کل گمرکات استان آمادگی دارد هر وقت مسئولان و تصمیم‌گیران ارشد کشوری نسبت به بازگشایی این مرز تصمیم بگیرند، در سریع‌ترین زمان ممکن امکانات لازم را مهیا کرده و به ارائه خدمت بپردازد.

نبود مدیریت واحد

وهبی ادمن، فعال اقتصادی و تاجر مستقر در مرز رسمی باشماق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با بیان این که مرز رسمی باشماق ظرفیت بسیار بالایی برای مبادلات اقتصادی دارد، می‌گوید: متأسفانه به دلیل نبود مدیریت واحد هر ارگانی در مرز ساز خودش را می‌زند و قوانین و مقررات دست و پا گیری زیادی دارد، شاهد مشکلات عدیده‌ای برای تجار و بازرگانان هستیم.

ادمن معتقد است: کمبود امکانات و تجهیزات لازم در مرز باشماق موجب شده مبادلات تجاری با کندی مواجه شود و این مهم در سنوات اخیر صدمات بسیاری را بر تجارت استان وارد کرده است و بسیاری از تجار در اقلیم کردستان عراق نیز به دیگر مرزها فرستاده شده‌اند. وی می‌افزاید: بارها از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به مسئولان استانی گفته شده است آمادگی داریم که این امکانات را خریداری کنیم تا زمینه مبادلات تجاری در مرز باشماق تسهیل شود؛ اما تا کنون موفق نشده‌ایم.

بازدید از پروژه‌های عمرانی

در سفر ریاست‌جمهوری به کردستان، برخی از اعضای کابینه ، ضمن همراهی رئیس‌جمهور پروژه‌های عمرانی حوزه خود را مورد بازدید قرار دادند. معاون وزیر راه و شهرسازی از پروژه جاده بیجار - همدان، بازدید کرد و در اهمیت این پروژه گفت: اتمام این جاده موجب کاهش ترافیک و تسریع حمل و نقل در غرب کشور می‌شود.

علی نورزاد افزود: وضعیت پیشرفت مسیر با توجه به لزوم رعایت مسائل فنی و احداث جاده استاندارد، رضایت‌بخش است و از نظر مالی و نقدینگی اعتبارات لازم تامین شده است و هیچ مشکلی برای پرداخت منابع مالی برابر پیشرفت فیزیکی وجود ندارد.

به گفته وی، با توجه به نقشی که این مسیر در آینده به عهده می‌گیرد، افتتاح مسیر، تحول بزرگی در بخش‌های مختلف اقتصادی، عمران روستایی، اشتغالزایی، تثبیت جمعیت و خروج این منطقه از بن بست به وجود می‌آورد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این سفر از حمایت‌های دولت برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی در استان کردستان خبر داد.

محمود حجتی ‌افزود: خام‌فروشی محصولات کشاورزی استان کردستان باعث می‌شود تا سود اصلی این محصولات به افراد تولید کننده نرسد و در نتیجه کشاورزان کردستان متضرر می‌شوند.

وی با بیان این‌که باید زمینه برای فرآوری محصولات کشاورزی در استان کردستان فراهم شود، عنوان کرد: دولت آمادگی دارد تا در این زمینه از تولیدکنندگان حمایت کند.

به گفته حجتی، تلاش می‌شود تمامی مسائل و مشکلات این گونه زمین‌های کشاورزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شود تا کشاورزان ما با مشکلات کمتری بتوانند در امر تولید فعالیت داشته باشند.

خبات ساعدی - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها