گفتگوی جام جم آنلاین با نمایندگان مجلس

مجلس درباره توافق هسته ای نظرات جدی دارد

گزارش تیم هسته ای کشور و در راس آن وزیر امور خارجه از روند مذاکرات و ارائه متن کامل برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به مجلس، که با واکنش دو طیف موافق و مخالف توافق همرا بود، باعث شد علی لاریجانی رئیس مجلس تاکید کند که هنوز سوالات زیادی در ذهن نمایندگان مجلس وجود دارد که باید به هنگام بررسی مفاد آن در مجلس از سوی تیم هسته ای پاسخ داده شود.
کد خبر: ۸۱۸۷۲۲
مجلس درباره توافق هسته ای نظرات جدی دارد

به گزارش جام جم آنلاین، هرچند برخی از نمایندگان مجلس به هنگام سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی ،کلام او را با احسنت ، همراهی کردند اما برخی نیز با دلخوری از مفاد توافق نامه آنرا دارای ایرادات اساسی، در متن یا اصل دانستند.

سکوت اکثر نمایندگان هنگام شنیدن سخنان وزیر امور خارجه وریاست سازمان انرژی اتمی و در کنار آن رایزنی حاشیه ای برخی از نمایندگان منتقد ،باعث شد که علی لاریجانی به نمایندگی از تعدادی از نمایندگان سوالاتی را از ظریف مطرح نماید.

رئیس مجلس در واکنش به تعداد بالای سوالات از تیم هسته ای کشور گفت قرار است متنی که ارائه شده تکثیر شود وبه دست نمایندگان برسد و بعد از آن فرصت وجود دارد که سوالات بررسی شود.

علیرضا زاکانی عضو اصولگرای مجلس نیز در تذکری به هیات رئیسه با بیان دغدغه های نمایندگان در خصوص این توافق گفت ما در بخش حفظ عزت، دانش و دانشمندان این کشور و در حوزه های مختلف دچار ابهام هستیم.

هرچند نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در روند بررسی توافق نامه به تشکیل کمیسیون ویژه ای رای مثبت دادند اما سوال اساسی بیشتر آنان بر نحوه رفع محدودیت ها و تعلیق ها در بخش تحریم وفعالیت های هسته ای ونظامی ویا تحقیق وتوسعه متمرکز شده است.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه متن توافق نامه، پس از تکثیر وتوزیع در میان نمایندگان، در هیات رئیسه مطرح خواهد شد گفت: قرار است مشخص شود که متن باید به چه کمیسیون تخصصی ارجاع داده شود و اگر قرار است کمیسیون مشترک تشکیل شود منتخبین کمیسیون ها چگونه معرفی خواهند شد تا انتخابات صورت گیرد.

نماینده کرمانشاه با بیان اینکه ابعاد بررسی در مجلس بسیار گسترده خواهد بود وزمان خاصی برای آن مشخص نشده افزود: قرار است جداول مقایسه ای از ستانده ها وداده ها تهیه شود تا ببینیم چه داده وچه گرفته ایم وسپس نتیجه نهایی به صحن علنی مجلس تقدیم شود.

مصری در خصوص اینکه مجلس در بررسی توافق نامه ها تنها می تواند پاسخ آری یا خیر بدهد گفت:اگر قرار است در همه مجالس مرتبط با این توافق ،ابعاد مساله بررسی شود مجلس ایران هم باید متناسب با آن بررسی هایی را انجام دهد.

وی در مورد نظر شورای عالی امنیت ملی در خصوص توافق هسته ای گفت: مجلس وشورای امنیت دو مرجع قانونی مجزا هستند اما دربررسی توافق حتما تعامل بین دو مرجع بوجود خواهد آمد.

سخنگو هیات رئیسه افزود: باید بپذیریم که این توافق هسته ای بحثی صد درصد ملی است ودراین بخش همه قوا ودستگاهها باید ورود داشته باشد چون این توافق مساله نظام محسوب می شود.

منصور حقیقت پور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اینکه توافق هسته ای در مجلس باید سیر قانونی خود را طی کند گفت:باتوجه به اینکه کمیسیون ویژه ای در مجلس تصویب شد ما نیازمند یک نگاه مشترک با شورای عالی امنیت ملی هستیم لذا باید با یک رای مشترک نظرات خود را به تیم مذاکره کننده ابلاغ کنیم.

نماینده اردبیل با تاکید بر اینکه ساز وکار این توافق باید از سوی رئیس مجلس که با مقامات عالی کشور در ارتباط است هماهنگ شود افزود : در بررسی توافق میان مجلس وشورای امنیت ملی باید دارای یک نگاه واحد باشیم وتلاش کنیم از صفر تا صد برجام بررسی وایرادات توسط تیم های پژوهشی وحقوقی دیده شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه توافق اخیر نه برای ما ونه آمریکاییها ایده ال نیست بلکه قابل قبول است گفت: ما منکر برخی محدودیت در توافق نیستیم اما باید بر اساس واقعیت های موجود ،نظر داد.

عباسعلی منصوری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی هم در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص منوط شدن اظهار نظر مجلس به آری یا نه گفتن توافق اخیر گفت:هرچند مجلس در مورد این توافق می تواند آری یا نه بگوید اما برای قانع کردن نمایندگان مجبور است استدلال داشته باشد.

وی در مورد زمان مشخص شده از سوی مجلس برای بررسی این توافق گفت:ما نگاهی به زمان بندی کنگره آمریکا که 60 روز است نداریم ولی با توجه به فرصت یکماهه سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه وتعطیلات تابستانی مجلس بررسی این توافق احتمالا تا بعد از مهر ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

محمد رضا تابش عضو اصلاح طلب مجلس نیز با قدردانی از توافق صورت گرفته وفضای باز سیاسی که اجازه داده مردم ومسئولین از تریبونی باز گزارش ریز توافقات را استماع کنند گفت:به عنوان یکی از طراحان ایجاد کمیسیون ویژه بررسی توافق انتظار داریم که توافق با حضور نمایندگان تمام جناح های سیاسی اما بصورت فرا جناحی مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده اردکان با بیان اینکه بررسی های مجلس می تواند توازنی بین اقدامات کنگره در مقابل این توافق باشد افزود:‌مجلس نیز به این توافق مانند مردم نگاهی ویژه دارد .

سید مهدی هاشمی عضو فراکسیون اصولگرایان نیز توافق هسته ای را گام بزرگی برای نظام دانست وگفت :‌البته نمی توان بدون دقت از کنار مفاد آن عبور کرد.

وی افزود: هرچند توافق در کلیات مغایرتی با اهداف ندارد اما باید با قوانین موجود تطبیق داده شود.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی ودیگر عضو فراکسیون اصولگرایان نیز گفت: مجلس در مدت زمان مشخص، تک تک محاسن ومعایب توافق را بررسی خواهد کرد تا بعد بتواند در صحن علنی به آن آری یا نه بگوید.

وی افزود:مجلس روی برخی موارد از جمله تحریم ها وتعلیق ها ویا محدودیت ها نظر دارد وباید صراحتا اظهار نظر کند.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها