شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز ساعت 17:30 به وقت تهران، قطعنامه ای را به رای می گذارد که بر اساس آن جمع بندی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به شکل رسمی تایید می شود.
کد خبر: ۸۱۸۲۵۶
رای گیری برای لغو رسمی تحریم ها،‌ امروز در سازمان ملل

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از دیلی میل متن این قطعنامه به وسیله کشورهای آمریکا،‌ انگلیس، فرانسه – آلمان،‌ چین، روسیه و همچنین اتحادیه اروپا تهیه شده است و زمان تصویب آن 9 صبح امروز به وقت محلی نیویورک است و با تایید آن تحریم های دراز مدت ایران برداشته خواهد شد اما تحریم های تسلیحاتی و موشکی تا مدت مقرر شده در قطعنامه باقی می ماند.

بر اساس متن پیش نویس این قطعنامه، شورای امنیت سازمان ملل موظف است به محض دریافت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن کامل برنامه هسته ای ایران،‌7 قطعنامه پیشین علیه ایران را متوقف کند و با این حال تحریم های تسلیحاتی کشورمان تا 5 سال و تحریم های موشکی تا 8 سال ادامه خواهد داشت.

همچنین هم اکنون 43 ایرانی و 78 نهاد و سازمان در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند که اموال و دارایی های شان در کشورهای دیگر بلوکه شده است و حق مسافرت به کشورهای دیگر را ندارند که با تصویب این قطعنامه 36 فرد و نهاد از این فهرست خارج می شوند.

خبرگزاری فرانسه نیز امروز با پرداختن به این خبر نوشت نویسندگان این قطعنامه خواهان اجرای کامل توافق در جدول زمانی تعیین شده هستند و از کشورهای عضو سازمان ملل خواست به تسهیل این روند کمک کنند.

علاوه بر این رویترز در گزارشی تایید کرد که با تصویب رسمی جمع بندی هسته ای، تعادل قدرت در جهان و بخصوص در منطقه خاورمیانه دچار تغییرات جدی می شود. این خبرگزاری پیشتر نوشته بود که گرچه با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای قیمت نفت در جهان دچار تغییراتی شده است اما کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که با لغو تحریم های جهانی ، نوسانات شدید قیمت نفت در اواسط سال آینده رخ بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها