ابتدا باید بگویم اعتماد کردن در شرایط کنونی به هر فردی که با او آشنایی کاملی نداریم، کار مناسبی نیست. افراد بویژه دختران جوان باید بدانند براحتی به هر کسی نباید اعتماد کرد و اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در اختیار افراد غریبه قرار داد.
کد خبر: ۸۱۷۶۴۷
مراقب خواستگاران قلابی باشید

اگر فردی قرار است به خواستگاری آنها بیاید موضوع خواستگاری را با خانواده‌هایشان در میان بگذارند تا آنها در رابطه با فرد خواستگار تحقیقات لازم را انجام دهند.

صرف این که با یک فرد آشنایی کوتاه‌مدت پیدا کردند، اجازه ندهند بلافاصله او به بهانه خواستگاری وارد حریم خصوصی و خانوادگی‌اش شود.

متاسفانه در پرونده «سرقت زن شیشه‌ای از دختران جوان» شاهد آن هستیم که دو دختر جوان بدون این که اطلاعات کاملی از زنی داشته باشند و از نیت او باخبر باشند، به وی بدون هیچ‌گونه شناختی اعتماد کرده و پذیرفتند تا مرد جوان را برای خواستگاری به او معرفی کند و ملاقاتی با هم داشته باشند.

یکی از دلایلی که می‌توان در این پرونده‌ها به آن اشاره کرد، این است که اکثر خواستگاران قلابی به طمع تصاحب اموال دختران جوان و خانواده‌هایشان اعتماد آنها را جلب می‌کنند.

گاه دیده می‌شود این متهمان علاوه بر سرقت اموال دختران جوان سعی می‌کنند با تصاویری که از دختران در اختیار دارند از آنها اخاذی کنند.

دخترانی گرفتار این‌گونه مجرمان می‌شوند که اغلب دارای اختلال‌های شخصیتی هستند. اعتماد به نفس پایینی دارند، اعتماد بدون شناخت به افراد دارند و اجازه می‌دهند هر فردی براحتی وارد زندگی خصوصی آنها شود.

بنابراین برای کاهش جرایمی چون فعالیت‌های مجرمانه خواستگاران قلابی و تبعات آن در جامعه باید رسانه‌ها از جمله تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و مجلات اطلاع‌رسانی درست در این باره انجام دهند و راه‌های پیشگیرانه و گرفتار نشدن در دام چنین افراد خلافکاری را آموزش دهند.

کلاس‌های آموزشی رایگان در رابطه با افزایش مهارت‌های خودشناسی و مهارت‌های زندگی و اجتماعی در بوستان‌ها و فرهنگسراها برگزار شود و خانواده‌‌ها نیز در این رابطه باید گام‌های مناسبی بردارند و ارتباط عاطفی و کلامی‌شان را با فرزندان خود بیشتر کنند تا آنها کمتر گرایش پیدا کنند تا به افراد غریبه اعتماد کنند و گرفتار دام‌های احتمالی آنها شوند.

متاسفانه شاهد آن هستیم که اعضای خانواده در شبانه‌روز 17 دقیقه فقط ارتباط کلامی و عاطفی با هم دارند که همین موضوع زنگ خطری برای خانواده‌هاست.

رسانه‌ها برای آموزش بیشتر مهارت‌های زندگی از نظرات کارشناسان روان‌شناس، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس استفاده کنند. همان‌طور که یک روان‌شناس و فیلسوف فرانسوی به نام جان لاک می‌گوید ذهن هر فردی مانند یک لوح سفید است که اگر روی آن جملات مثبت نوشته شود، همان‌طور ثبت می‌شود. افکار مثبت در ذهن فرد شکل می‌گیرد و او می‌تواند با آن زندگی شخصی خوبی را رقم بزند و در شکل‌گیری جامعه سالم نقش داشته باشد. اما اگر در آن لوح جملات منفی و زشت نوشته شود، منجر به آن می‌شود که فرد ذهنش آشفته شود، زندگی شخصی خوبی نداشته باشد. پس بیایید همیشه روی لوح سفید ذهنمان جملات خوب بنویسم تا با افکار خوب زندگی و جامعه‌ای خوب را بنا کنیم.

محمدرضا دژکام - روان‌شناس و مشاور خانواده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها