بتازگی کمیته ملی نوآوری امارات عربی متحده از تصاویر طرحی رونمایی کرد که در صورت به سرانجام رسیدن آن، ساختمان سازی در دبی به کلی متحول خواهد شد. اعضای این کمیته با پشتیبانی شیخ محمدبن‌ رشید آل مکتوم، نخست وزیر امارات عربی متحده و امیر دبی قصد دارند این کشور را به مقر پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان در حوزه معماری و طراحی تبدیل کنند. دبی اکنون صاحب بلندترین برج جهان به ارتفاع 8‌/‌829 متر است و بزودی برای نخستین بار شاهد ساخت یک ساختمان اداری با پرینتر سه‌بعدی ۶ متری خواهد بود.
کد خبر: ۸۱۷۴۶۵
پرینتر سه‌بعدی و کارگران ساختمانی؛ یک نبرد نا برابر

از آنجا که این روزها ایده ساخت ساختمان‌های اداری و مسکونی با سازه‌های تولید شده توسط پرینترهای سه‌بعدی در چند پروژه در حال اجرا به کار گرفته شده است، دیگر این قبیل ایده‌ها چندان رویایی و دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. پروژه فوق از این نظر متمایز است که تمام قسمت‌های این ساختمان از دیوارهای داخلی و خارجی گرفته تا مبلمان و کوچک‌ترین جزئیات ساختاری با پرینتر سه‌بعدی تولید خواهد شد؛ در حالی که پیش از این، پرینترهای سه‌بعدی فقط در ساخت دیوارهای خارجی به عنوان سازه‌های جایگزین بلوک‌های بتونی و چارچوب‌های چوبی کاربرد داشتند.

این ساختمان در محلی به مساحت ۱۸۶‌مترمربع در یک تقاطع پر رفت و آمد واقع در مرکز شهر دبی احداث خواهد شد. گفته می‌شود ساختمان در محل احداث به شکل لایه‌لایه تولید و فقط در عرض چند هفته اجزای آن روی یکدیگر سوار خواهد شد. کارشناسان تخمین می‌زنند هزینه نیروی کار در این طرح نسبت به پروژه‌های معمولی ـ که مدت زمان اجرای آنها به طور معمول از چند ماه تجاوز می‌کند ـ 50 تا 80 درصد کمتر است. این کاهش هزینه سود هنگفتی برای شرکت‌های ساختمانی به ارمغان خواهد آورد که البته این خبر خوبی برای کارگران روزمزد نیست.

شرکت چینی وینسان گلوبال با همراهی سرمایه‌گذاران بین‌المللی، سرپرستی اجرای این طرح را به عهده دارد. این شرکت سال گذشته موفق شد رکورد ساخت یکروزه ده منزل مسکونی کوچک با یک پرینتر سه‌بعدی 6‌/‌6 متری را در کارنامه خود ثبت کند. مهندسان طرح قصد دارند در ساخت دیوارها و ساختارهای داخلی این ساختمان از ترکیب بتون ، پلاستیک تقویت‌شده با فیبر و گچ تقویت شده با فیبر شیشه استفاده کنند. چنانچه وینسان گلوبال بتواند اجرای این پروژه را با موفقیت به پایان برساند، محصول نهایی پیشرفته‌ترین سازه‌ای خواهد بود که تا امروز با پرینترهای سه‌بعدی ساخته شده است. این موفقیت بیش از هر چیزی مهر تأییدی بر کارایی و خلاقیت فناوری پرینت سه‌بعدی در حوزه ساختمان‌‌سازی خواهد بود و یک قدم بزرگ در تحول ساخت و ساز و طراحی داخلی به شمار می‌رود.

محصول نهایی شامل مجموعه کوچکی از چند ساختمان چندکاره است که تا اطلاع ثانوی به عنوان دفتر مرکزی موزه آینده ـ که چندی پیش در نزدیکی همین محل افتتاح شد ـ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این ساختمان طوری طراحی شده که برای اهداف متفاوت قابل استفاده است و قسمتی از آن نیز محل برپایی نمایشگاه‌های محصولات تولید شده با فناوری پرینتر سه‌بعدی خواهد بود. مسئولان دبی معتقدند این پروژه یک گام بزرگ در جهت تبدیل این کشور به مرکز فناوری‌های نوین پرینت سه‌بعدی است و اجرای آن بستر مناسبی برای شروع پروژه‌های بزرگ‌تر فراهم خواهد کرد.

منابع: Geek و Gizmag

جام‌جم

صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها