ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای ویژه،در مورد توافق هسته ای ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: با توافق هسته ای جهان نفس راحتی کشید و روسیه تمام تلاش های ممکن را برای اجرای توافق جامع به عمل خواهد آورد.
کد خبر: ۸۱۷۱۳۰
با توافق هسته ای جهان نفس راحتی کشید

بیانیه پوتین در پایگاه اینترنتی ویژه کاخ کرملین منتشر و در آن رییس جمهوری روسیه به استقبال کشورش از توافق جامع اشاره کرده است.

پوتین تاکید کرد: روسیه از توافق به دست آمده در وین برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران و طرح اقدامات مشترک که به تایید ایران و گروه 1+5 رسیده است، استقبال می کند.

در بیانیه رییس جمهوری روسیه آمده است:'اطمینان دارم که جهان نفس راحت کشید. برای دستیابی به این توافق ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا سال ها در چارچوب مورد حمایت شورای امنیت به مذاکره پرداختند.'

وی افزود: از این که پایه و اساس راهکار مورد توافق در مورد برنامه هسته ای ایران را طرح گام به گام و اقدام متقابل تشکیل می دهد خرسند هستیم و روسیه بطور مستمر در تمام مراحل این مذاکرات حضور داشت.

رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: توافق جامع در مورد شاخص های برنامه هسته ای ایران بر پایه محکم قوانین بین المللی و در وهله اول نظام منع گسترش سلاح های هسته ای و توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی ازجمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

پوتین در پیام خود خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در مذاکرات هسته ای به رغم تلاش ها برای موجه جلوه دادن اجرای سناریوی نظامی در مورد ایران، انتخاب خود را به نفع ثبات و همکاری کرده که در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران منعکس شده است.

پوتین در ادامه بیانیه خود با ابراز قدردانی از افراد و نیرو هایی که از راهکار دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران حمایت کردند، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده روسیه و کارشناسان هسته ای روس سهم قابل توجهی در تنظیم متن توافق جامع داشتند که امکان حل اختلافات طرف های مذاکره کننده را در موارد مختلف فراهم کرد.

وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی به راستی آزمایی اجرای توافق های به دست آمده از سوی ایران خواهد پرداخت تا ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تایید شود.

'ایران فرصت برای توسعه برنامه هسته ای خود ازجمله برنامه غنی سازی اورانیوم تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی می یابد و تحریم ها درمورد این کشور هم که روسیه بارها خواستار لغو آن شده بود به تدریج ازمیان برداشته می شود. این مساله از نظر اجرای طرح های گسترده همکاری میان روسیه و ایران در عرصه انرژی هسته ای که در اسناد امضا شده در وین تایید شده بسیار مهم است.'

رییس جمهوری روسیه گفت: امیدواریم که تمام طرف های ذینفع در وهله اول اعضای گروه 1+5 به اجرای توافق جامع بپردازند. اراده سیاسی کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران در جریان مذاکرات وین ضامن اجرای موفق مفاد برنامه اقدامات مشترک خواهد بود که برای بلند مدت پیش بینی شده است.

وی با اشاره به روابط ایران و روسیه خاطرنشان کرد: در شرایط جدید روابط ایران و روسیه تحرک تازه خواهد یافت و عوامل خارجی نمی تواند بر آن تاثیر بگذارد.

رییس جمهوری روسیه در پایان بیانیه خود بر آمادگی کشورش برای انجام تمام اقدامات لازم برای اجرا و تحقق توافق جامع تاکید کرد و گفت: این توافق به تحکیم امنیت بین المللی و منطقه ای و نظام منع گسترش سلاح هسته ای و ایجاد محدوده عاری از سلاح های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه کمک خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها