عاقبت خشکی آبگیرها در اصفهان

«گاوخونی» سرطانی می‌شود!

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان از قطع جریان آب زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی در روزهای اخیر خبر داد.
کد خبر: ۸۱۶۷۶۴
قطع انتقال آب زاینده‌رود به گاوخونی

حمید ظهرابی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: جریان ورودی به تالاب شامل آب، پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و زهاب‌های کشاورزی است که در چهار روز اخیر جریان آب زاینده‌رود قطع شده است.

به گفته وی تا چند روز گذشته آب تا محدوده سیاه کوه رسیده بود که با توجه به نیاز آبی 176 میلیون متر مکعبی تالاب، این فقط آغاز روند احیاست و تا احیای تالاب راه درازی در پیش است.

وی درباره روند اقدامات انجام شده برای احیای این عرصه گفت: تلاش برای تامین جریان حداقلی برای حفظ حیات زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در مجامع استانی، منطقه‌ای و ملی، انجام دو طرح پژوهشی و همچنین تدوین «طرح جامع مدیریت زیست‌بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی» از جمله اقدامات این اداره کل در راستای احیای تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان این‌که دفتر محلی مدیریت زیست‌بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی نیز در ورزنه برای پیگیری مستقیم وضعیت تالاب راه‌اندازی شده است، به برنامه‌های آینده برای حفاظت از این تالاب اشاره و خاطرنشان کرد: پس از تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب که با مشارکت همه ذینفعان انجام می‌شود، برنامه‌ها و اقدامات اولویت دار و دستگاه‌های مسئول مشخص شده و این اقدامات در درازمدت موجب احیای تالاب خواهد شد.

گرچه تالاب گاوخونی دارای حیات وحش غنی و پناهگاهی برای پرندگان مهاجر است و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان هم محسوب می‌شود، اما برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از بستر رودخانه زاینده‌رود و گسترش کشاورزی در حوزه این رودخانه در سال‌های متمادی باعث شد تا گاوخونی به مدت ده سال هیچ آبی به خود نبیند.

چندی پیش به‌منظور ممانعت از خشکی قطعی گاوخونی و به تبع آن جلوگیری از افزایش ریزگردها در منطقه مرکزی کشور، بخشی از آب زاینده‌رود با همامیزی با پساب تصفیه خانه فاضلاب جنوب اصفهان به سمت این تالاب روان شد که در روزهای اخیر جریان آب زاینده‌رود قطع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها