واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی به سخنان جان کری

ژست آمریکاییها برای ‌چانه زنی بیشتر است

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان شب گذشته جان کری گفت: وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای اعلام کرد مذاکرات به پیش رفته ولی نمی توان تا ابد مذاکرات را ادامه داد شاید این تلقی با وجود پیشرفت مذاکرات در بخش پایانی آن با اینگونه ژست ها، ‌چانه زنی بیشتری را می طلبد.
کد خبر: ۸۱۵۵۵۹
ژست آمریکاییها برای ‌چانه زنی بیشتر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، علی لاریجانی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ‌سیاست نظام و رهبری همیشه برای کم هزینه کردن مقابله با دشمنان بوده است و راه گفتگو را هرگز نبسته اند در موضوع عراق هم در زمان خودش اجازه دادند و مذاکراتی انجام شد .

رئیس مجلس افزود: آنچه موجب شد رهبر معظم انقلاب با دقت موضوع مذاکرات را مراقبت کنند مخالفت با اصل گفتگو نبود بلکه نیرنگ بازی امریکایی ها بود که البته برخی در گذشته این امر را درست فهم نمی کردند .

لاریجانی گفت: در آن مقطع آقای دکتر صالحی به عنوان وزیر امور خارجه با همه کارشکنی هایی که مواجهه بودند زحمت کشیدند و مراحلی از کار را پیش بردند اما در دولت جدید این کار با جدیت و پشتکار قوی دنبال شد که رئیس جمهور محترم،‌ وزیر خارجه، تیم مذاکره کننده زحمت فراوانی کشیدند تا این کار به سامان برسد.

رئیس مجلس افزود: البته کار بسیار سختی است چرا که گاهی حریف نیاز خودش را به عنوان امتیاز به میدان مذاکره می آورد و باید از خلال مطالب گوناگون هم دستاوردهای فنی حفظ و هم تحریم ها شکسته شود.

لاریجانی گفت: بر این اساس چارچوبی برای مذاکرات مشخص شد و با دقت دنبال می شود.

لاریجانی گفت: باید همه بدانند این مسائل روشن است ایرانی ها و تیم مذاکره کننده قلب سلیمی دارند ولی ساده لوح نیستند و می توانند این مسائل را از یکدیگر مجزا کنند.

وی افزود: مگر خودتان تقاضای مذاکره نداشتید؟ اینجا میدان آزمون شماست اگر مذاکرات را به بن بست بکشانید این شما هستید که در مقابل انعطاف ملت ایران دچار اشتباه راهبردی شده اید؛ توجه کنید نتیجه آن به نفع شما نخواهد بود زیرا همه نیروهای فعال در بخش هسته ای آمادگی کامل دارند با سرعت بیشتری فناوری هسته ای را شتاب بخشند.

رئیس مجلس گفت: پس از سه سال مذاکره و وقت گیری این گونه حرف زدن غیر مسئولانه و چانه زنی بلاوجهی است .

لاریجانی افزود: مجلس شورای اسلامی چارچوب مذاکرات را با تدوین قانونی مشخص کرده است و با دقت مسیر مذاکرات و سرنوشت آن را زیر نظر خواهد داشت.

وی افزود: خوشبختانه امام خامنه ای (مدظله العالی )‌ با رهبری هوشمندانه و با طراحی ساز و کار مناسب هدایت امور را در دست دارند وهمه قوا پشتیبان تیم مذاکره کننده برای به نتیجه رساندن مذاکرات هستند.

رئیس مجلس در ادامه به موضوع هسته ای اشاره کرد و گفت : درباره این مذاکراتی که امروز روزهای نسبتاً پرتنش خودرا طی می کند باید توجه داشت که اصل این دانش هسته ای از دانش های پیشرو برای ماست .

وی افزود : حتی طی این سه دهه اخیر با جدیت ملت و با رهبری امام خامنه ای این دانش به یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران تبدیل شد .

وی ادامه داد : این دستاورد عظیم فنی را غربیها به ایران نداده اند که امروز اینقدر درباره آن حرف می زنند .

لاریجانی گفت : از حدود سه سال پیش از طریق یکی از روسای کشورهای منطقه ، آمریکاییها پیگیر بودند که مذاکراتی برای حل و فصل آن داشته باشند و مقام معظم رهبری همانگونه که فرمودند با اینکه در نیت آنها تردید داشتند اما برای اتمام حجت موافقت کردند .

وی افزود : درباره این مذاکرات در جلساتی بحث شد و علیرغم بی اعتمادی به آمریکا چارچوبی برای آن در نظر گرفته شد که این مذاکرات انجام شود .

لاریجانی گفت : مقام معظم رهبری همانگونه که کشور را برای دستیابی به این دستاورد ملی بسیج کردند و حمایت های ایشان در دولت های مختلف کارساز بود همانگونه هم برای ایستادگی در مقابل تحریم های ظالمانه و غیر قانونی کشور را بسیج و با سیاست های اقتصاد مقاومتی مسیر استقلال اقتصادی کشور را مشخص کردند و برای شکستن تحریم ها و حرکت هجومی علیه تحریم ها نیز از هیچ کوششی دریغ نکردند .

عوامل تداوم رژیم صهیونیستی

وی گفت: یکی از صهیونیست های مشهور می گوید ملت هایی هستند که قلمروهای وسیع در اختیار دارند و سرزمین هایشان گنجینه ها و منابع پنهان و آشکار دارد، آن ها بر شاهراه های ارتباطی جهان تسلط دارند، سرزمین هایشان مهد پیدایش تمدن ها و مذاهب مختلف است، این مردمان اعتقادات، زبان، تاریخ، آرزوها، محرک های مشترکی دارند و هیچ مانعی نمی تواند میان آن ها جدایی بیندازد.

رئیس مجلس افزود: این اندیشمند می گوید اگر روزی این سرزمین ها به شکل یک حکومت متحد درآیند سرنوشت جهان را در دست می گیرند و اروپا را منزوی می کنند، بر این اساس باید با عامل خارجی حائلی در قلب این ممالک ایجاد کرد تا مانع اتحاد و رسیدن آن ها به یکدیگر شود.

وی گفت: قصد آن ها این نبود که فقط یک جریانی را در فلسطین به وجود بیاورند، بلکه مسئله بزرگتر از این ها بود، بنابراین ندیدن صورت مسئله در طول دهه های گذشته موجب شد که اراده مسلمانان معطوف به مسئله اصلی نشود که هدف غرب بود و سعی داشتند انرژی مسلمانان را مستهلک کنند.

رئیس مجلس افزود: نکته دوم در تشکیل رژیم صهیونیستی و سایه شومی که بر منطقه ایجاد کرد، بی خبری، ناآگاهی و غفلت مسلمانان بود و عقب افتادگی علمی، فرهنگی و سیاسی مسلمانان که منجر به فریب خوردن آن ها و بسترسازی هایی شد که در واقع رژیم صهیونیستی بتواند کار را بر عهده بگیرد.

لاریجانی گفت: از زمانی که محمدعلی پاشا والی حکومت عثمانی در کشور مصر که دیکتاتوری وسیعی داشت سودای افزایش قلمروی حکومت خود را یافت و به شامات شامل فلسطین، لبنان و سوریه حمله کرد، بهانه ای به انگلستان داد تا بیاید و نیت خودش را که همان ایجاد فتنه ای در منطقه مسلمان ها بود عملی کند.

وی افزود: این اقدام محمدعلی پاشا اشتباهی بود که برخی ملوک مرتکب آن می شوند و هم اکنون نیز در منطقه ما این مسائل وجود دارد؛ یک مسئله ای را ایجاد می کنند و برخی سوء استفاده می کنند.

رئیس مجلس گفت: همین طور بعد از جنگ جهانی اول که انگلستان و کشورهای غربی مانند فرانسه و متفقین تصمیم گرفتند کشورهای اسلامی را بین خودشان تقسیم کنند که در انتشار اعلامیه بالفور هم مکشوف است؛ آن ها قصدشان از ایجاد یک جریان یهودی در فلسطین، موضوع مهمتری است و آن ها می خواهند کل کشورهای اسلامی را میان خودشان تقسیم کنند، منتها از اینجا آغاز کرده اند.

لاریجانی افزود: البته در این قضیه مشکلاتی در داخل کشورهای اسلامی بود مثلاً حاکم عربستان و پسرانش فیصل و عبدالله عملاًَ فریب خوردند و درست زمانی که عثمانی ها در برابر غربی ها ایستاده بودند، انگلیسی ها آمدند شریف مکه و پسرانش را فریب دادند و اینها از پشت به حکومت عثمانی خنجر زدند و جنگ و جبهه جدیدی ایجاد کردند.

وی گفت: بعدها انگلیسی ها و فرانسوی ها اظهار کردند که حکومت عربی را ایجاد می کنیم و شما می شوید حاکم عربی، آن ها با این وعده چنین کاری کردند، ولی بعدها در کنفرانس پاریس طرح بالفور را عملی کردند و کشورهای منطقه را تقسیم کردند و چیزی نصیب آن ها نشد و فریب خوردند.

رئیس مجلس افزود: مردم هم به خاطر آنکه خیلی در صحنه نبودند و اطمینان داشتند عثمانی ها نمی توانند کاری بکنند عملاً خیلی ورودی برای تغییر شرایط نداشتند.

هدف امریکا تغییر باور مردم ایران است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش گفت: نکته سوم این بود که امپراطوری پوسیده عثمانی هم فکر ارتجاعی داشت و هم از مردم دور شده بود و ایستادگی در مقابل غربی ها را از دست داده بود.

وی افزود: اینکه حضرت امام (ره) آنقدر تاکید داشتند مردم در صحنه باشند و مطالب را بدانند پندی است که از تاریخ گرفته شده است.

وی گفت: نکته چهارم این است که در غرب انقلاب های صنعتی ایجاد و موجب شد تا آنها سودای تصرف دنیا را در سر داشته باشند.

لاریجانی افزود: نکته پنجم، جدای از تسلط بر دنیا توهمی برای رهبران غربی به وجود آمد که باید فکر و سبک زندگی مردم را در سراسر دنیا عوض کنند تصور آنها این بود که باید بساط مسلمان ها را جمع کرد، سران غرب سودای صلیبی کردن مسلمان ها را در سر می پروراندند و پس از آن صلیبی کردن مردم فلسطین سودای آنها بود.

وی تصریح کرد: بارها دیده و یا شنیده اید که آمریکایی ها نسبت به انقلاب و مردم ایران گفته اند که باید رفتارشان را تغییر دهند هدف آنها تغییر باور اصلی مردم است که باعث اقتدار نظام اسلامی شده، طرح بزرگتر آنها نابودی کامل اسلام است و آنها برای این کار از فلسطین شروع کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با طرح انگلیس و حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی را ایجاد کردند اما اینکه چرا این رژیم دوام آورد موضوع بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: اولین دلیل دوام رژیم صهیونیستی ضعف برخی سران عرب و وابستگی آنها به غرب است؛ آنها برای دنیا طلبی فریب دولت های غرب را خوردند.

لاریجانی افزود: جنگ هفت کشور عربی که آن زمان تا نابودی رژیم نوپای صهیونیستی نیز پیش رفتند می توانست باعث نابودی کامل اسرائیل شود اما اختلاف بین سران عرب در آن زمان باعث شد این طرح شکست بخورد، پادشاه اردن که ارتش کشورش تا نزدیکی اسرائیل پیش رفته بود اعلام آتش بس کرد و یا ارتش عراق نیز فریب دولت های غربی را خورد و آتش بس چهار هفته را قبول کرد تا پس از آن اسرائیل خود را بازیابد و تمامی اراضی اشغالی خود را پس بگیرد.

وی گفت: در اکتبر 1956 اسرائیل با کمک انگلیس و فرانسه تا قاهره نیز پیش رفت و قاهره در آستانه سقوط قرار گرفت از سال 56 تا 67 اسرائیل توانست موتور جنگی خود را تجهیز کند و در ژوئن سال 68 اسرائیل همزمان فرودگاه های سه کشور اردن، سوریه و مصر را بمباران کرد.

وابستگی اعراب به غربی ها و شکست از اسرائیل

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دنیاطلبی و وابستگی به غربی ها عامل شکست اعراب در جنگ شش روزه با رژیم صهیونیستی بود.

وی با اشاره به روند تاریخی چگونگی دوام رژیم صهیونیستی افزود: در جنگ 6 روزه رژیم صهیونیستی ظرف 144 ساعت توان دفاعی اردن، سوریه و مصر را از بین برد. فقدان استراتژی هماهنگ و دنیاطلبی و وابستگی به غربی ها از مهمترین عوامل این ناکامی اعراب بود.

لاریجانی افزود: نکته دیگر در چرایی بقای این رژیم رشد این باور در بین کشورهای عربی بود که نمی توان در مقابل توان نظامی رژیم صهیونیستی مبارزه کرد و در نتیجه این تفکر، سازش جایگزین مبارزه شد.

وی گفت: نکته دیگر در بررسی چگونگی دوام رژیم صهیونیستی تا به امروز این بود که این رژیم در هر برهه زمانی نقش بازیگری خود را با توسل به یکی از قدرت های دنیا پیش می برد.

رئیس مجلس افزود: نمونه بارز این مسئله پیش دستی کشورهای مختلف از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه با طرح های مختلف برای میانجی گری رفع مشکلات رژیم صهیونیستی بوده است.

لاریجانی گفت: اخیرا هم فرانسوی ها طرح جدیدی ارائه کرده اند که طی آن به جای بررسی چگونگی بازگشت فلسطینی ها ، عنوان شده است که برای آنها غرامت درنظر گرفته شود.

انقلاب اسلامی زلزله ای در خاورمیانه بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موشه دایان درست فکر می کرد که انقلاب اسلامی ایران زلزله ای در خاورمیانه بود که بعدها اثرات آن به یهود وارد خواهد شد.

لاریجانی افزود: در آن زمان مهمترین اقداماتی که رژیم صهیونیستی شکل داد استراتژی مبارزه ای بود که از منطق به روی پاشنه آشیل جهان اسلام رفت و دست روی فلسطینی ها گذاشت.

وی ادامه داد: ایران در جنگ 8 ساله با عراق ایستادگی ها و مقاومت های بسیاری کرد، همانگونه که امروزه تیم مذاکره کننده کشورمان در وین در حال ایستادگی و دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی است.

رئیس مجلس گفت: تاثیر ایستادگی ها و مقاومت های ایران سبب شد تا کشورهای مسلمان روند رفتاری ایران و عراق را مورد مقایسه قرار دهند و نتیجه ای که به دست آمد این بود که ایران در سختی هایی مثل جنگ 8 ساله مقاومت کرد و با بحران مقابله کرد، اما عراق وقتی بحرانی در کشورش بوجود آمد از کشورهایی که ایجاد بحران کرده بودند کمک خواست اما این نادرست است و باید روی پای خود بایستد.

صهیونیستها درپی انتقام از اسلام هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : امروز صهیونیستها دنبال انتقام از خود اسلام هستند چون می دانند این تحول به خاطر ریشه های اسلامی بوده و موثرترین انتقام از اسلام، تخریب چهره عقلانی و رحمانی و جذاب اسلام است .

وی افزود : آنچه گروههای تروریستی امروز انجام می دهند چیزی جز انتقام از اسلام نیست و آنها با عمل خودشان به نام اسلام، صورت اسلام را تخریب می کنند .

وی ادامه داد : مجاهدت که کلید اقتدار و عزت مسلمانان بوده و هست عامل تحولات اخیر بود یعنی مبارزه همه جانبه با دشمنان اسلام مثل مجاهدتی که ملت ایران و حزب الله کردند نه ترور و آدم کشی .

رئیس مجلس گفت : صهیونیست ها برای تخریب تفکر مجاهدانه ، آن را با تروریسم همسان جلوه دادند تا زیربنای تحولات اخیر را تغییر بدهند لذا از تروریست ها حمایت کردند تا بتوانند در میدان عمل، اسلام را تروریسم جلوه دهند و آنها به نام اسلام دست به ترور ظاهر و باطن اسلام زدند .

لاریجانی افزود : اگر امروز می بینیم در منطقه جولان سوریه ، تروریست ها مستقر هستند و مورد حمایت رژیم صهیونیستی اند این موضوع غریبی نیست چون تروریست ها ماموریتشان این است لذا شگرد غرب امروز این است که بتواند با جریان تروریستی، فضای مبارزه با تروریسم و این تنگنا را تغییر دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها