دولت انگلیس هزاران نفر را طی جنگ سرد در معرض آزمایش سلاح های شیمیایی و میکروبی قرار داده بود.
کد خبر: ۸۱۵۵۲۴
آزمایش‌های شیمیایی انگلیس طی جنگ سرد افشا شد

طبق نتایج یک پژوهش تاریخی جدید، دولت انگلیس طی دوره جنگ سرد از عموم مردم بدون آنکه اطلاع داشته باشند، به عنوان خوکچه های آزمایشگاهی در جنگ های آزمایشی میکروبی و شیمیایی در مقیاسی بسیار وسیع تر از آنچه قبلا تصور می شد، استفاده کرده بود.

طبق اسناد بدست آمده، در بیش از هفتصد و پنجاه عملیات سری صدها هزار نفر از مردم عادی انگلیس در معرض حملات آزمایشی میکروبی و شیمیایی هواپیماها، کشتی ها و خودروها در جاده ها قرار گرفتند.

تاکنون مورخان تصور می کردند وسعت چنین عملیاتی بسیار کمتر بود. پژوهش جدید توسط اولف اشمیت استاد تاریخ معاصر در دانشگاه کنت، فاش ساخته است که هواپیماهای ارتش انگلیس هزاران کیلو ماده شیمیایی «با قابلیت سمی عمدتا ناشناخته» بر روی انگلیسی های غیرنظامی در ویلتشایر، کاردینگتون در بدفوردشایر و نورفولک و اطراف آن فروریختند.

این تحقیق برای اولین بار فاش کرد، بین سالهای 1953 تا 1964 حدود 4600 ماده شیمیایی «سولفید کادمیوم روی» (که اکنون بر اساس میزان کادمیوم موجود در آن سرطان زا قلمداد می شود) از کشتی ها، هواپیماها و کامیونها به بیرون منتشر شد.

نتیجه پژوهش پروفسور اشمیت که در نهم ژوئیه در قالب کتابی با عنوان «علم سری» انتشار یافت، فاش ساخته است از مسافران متروی لندن نیز در مقیاسی بسیار وسیع تر از آنچه قبلا تصور می شد، به عنوان خوکچه آزمایشگاهی استفاده شده بود.

این تحقیق انجام دادن یک آزمایش میدانی در مورد یک جنگ میکروبی ناشناخته را در شبکه متروی پایتخت در مه 1964 فاش ساخته است.

این عملیات سری که توسط دانشمندان مرکز تحقیقات شیمیایی و میکروبی دولت انگلیس در پورتون داون در ویلتشایر انجام شد، شامل انتشار مقادیر عظیمی از باکتری موسوم به «باسیلوس گلوبیجی» بود که امروز یک علت مسمومیت غذایی، عفونت چشم و حتی مسمومیت خون قلمداد می شود.

همچنین در سال 1952، یک آزمایش خاص - با استفاده از باکتری زنده طاعون- در نزدیکی ساحل غربی اسکاتلند انجام گرفت. از مدت ها قبل مشخص شده بود که یک کشتی ماهیگیری ناخواسته از میان ابری از باکتری عبور کرده بود که نگرانی های وسیعی را در مورد ابتلا ماهیگیران به آن بیماری موجب شده بود.

آن آزمایش فقط در فاصله چند مایلی جزیره لویس انجام شد که چند هزار نفر جمعیت داشت.

در این تحقیق برای اولین بار موارد دیگری از آزمایشهای میکروبی و شیمیایی انگلیس در نقاط دیگر از جمله جزیره باهاماس و نیجریه فاش شد اما دامنه آلودگی ساکنان محلی به عوامل شیمیایی و میکروبی مشخص نیست.

پژوهش پروفسور اشمیت همچنین دامنه وسیع انجام آزمایشهای شیمیایی طی جنگ سرد بر روی سربازان انگلیسی در انگلستان را فاش ساخته است که تعداد آنها بسیار بیشتر از تصورات قبلی است.

تحقیق وی اکنون از انجام سی هزار آزمایش شیمیایی سری عمدتا در «پورتون داون» بر روی بیش از چهارده هزار سرباز انگلیسی بین سالهای 1945 تا 1989 حکایت دارد.

به گفته وی، در اکثر موارد به نظامیان اطلاعات کافی درباره آزمایش های مربوط داده نمی شد. (خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها