یک رسانه عرب زبان به مشکلات و چالش های فراوان ژنرال عبدالفتاح السیسی به دلایل پوشیدن یونیفرم نظامی از سوی وی پس از حملات مرگبار داعش به سیناء پرداخته است.
کد خبر: ۸۱۴۵۳۱
داعش در مصر و راز یونیفرم نظامی پوشیدن السیسی

رای الیوم با اشاره به بازدید عبدالفتاح السیسی با لباس نظامی از سینا نوشت: عبدالفتاح السیسی به فاصله یکسال پس از اینکه به ریاست جمهوری مصر انتخاب شد لباس شخصی را از تن درآورد و لباس نظامی پوشید و این در بازدید وی از شبه جزیره سینا و از سربازان و افسران مصری برای تقویت روحیه آنها و این که در این شرایط حساس کشور به آنها اعتماد دارد صورت گرفت.

بازگشت السیسی به لباس نظامی ولو برای مدتی کوتاه نکات و اشارات زیادی دارد و شاید مهمترین پیامی که السیسی به دنبال رساندن آن است تسلط کامل ارتش بر اوضاع مصر است و به نظر می رسد که وی همچنان سمت فرماندهی کل نیروهای مسلح را بر پست مدنی به عنوان رئیس جمهور ترجیح می دهد.

تشکیلات نظامی مصر تنها موسسه قوی و دارای انسجام است و این مشابه دیگر کشورها از جمله ترکیه و پاکستان و الجزایر است.

ماموریت رئیس جمهور یا ژنرال السیسی صرف نظر از لباسی که می پوشد به نظر بسیار دشوار می آید زیرا نهادهای امنیتی و نظامی مصر هر دو با مشکل روبرو هستنند.

رسیدن خودروهای بمبگذاری شده به کاروان هشام برکات دادستان کل مصر و ترور وی به نوبه خود چالش امنیتی بزرگی محسوب می شود همانطور که حمله داعش به ارتش مصر در سینا و کشته شدن شمار زیادی از نظامیان مصر و تسلط موقت بر شهر شیخ زوید و نصب پرچم داعش بر بالای آن چالش بزرگی است.

رای الیوم در ادامه از همکاری کامل اسرائیل با ارتش مصر علیه گروههای جهادی شامل کمک های اطلاعاتی و برداشتن قید و بندهای معاهده کمپ دیوید درباره تعداد نظامیان مصری که باید در سینا حضور داشته باشند خبر داده است و می نویسد: این همکاری ممکن است نتایجی به دنبال داشته باشد اما شکست داعش دشوار است. از زمانی که انصار بیت المقدس با ابوبکر البغدادی بیعت کرده است خطر این تشکل افزایش پیدا کرده است و دامنه آن توسعه یافته است. برخی از اعضای آن سلاح پیشرفته و آموزش خوب کسب کرده اند و در زمینه مین گذاری خودروها نیز تجربه کسب کرده اند و در جنگ و گریز مهارت دارند و سلاح جدیدی که از لیبی به آنها رسیده، پیشرفته است.

خطر داعش از آنجا نشات می گیرد که می تواند درگیری ها را به جبهه های جدید منتقل کند و اگر در سینا عقب نشینی کند این توان را دارد که جبهه جدیدی در عمق مصر انجام دهد و عملیات ترور هشام برکات به خوبی گواه آن است.

السیسی با بحران های اقتصادی و اداری با توجه به افزایش تورم 13 درصدی، عدم امکان تزریق پول از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس برای حمایت از اقتصاد مصر روبرو است.

ژنرال السیسی با داعشی می جنگند که ائتلاف متشکل از 60 کشور نتوانسته است کاری در برابر آن انجام دهد.

رای الیوم در پایان افزودد: رئیس جمهور مصر با سه بحران در زمینه های نظامی، امنیتی و اقتصادی روبرو است و تورم در حال افزایش است و به موازات آن خفقان سیاسی در مصر حکمفرماست.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها